۱۷۷ هزار تن انواع کود پایه، سهمیه ذخیره خراسان رضوی برای کشت پاییزه
05 شهریور 1400 - 8:05
شناسه : 22599
2

علنی به نقل از ایسنا /خراسان رضوی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «ذخیره‌سازی ۴۵۰ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای در سطح کشور توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای کشت پاییزه در سال جاری انجام شده گفت: این هدف‌گذاری بر مبنای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده است. سهم خراسان […]

پ
پ

علنی به نقل از ایسنا /خراسان رضوی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «ذخیره‌سازی ۴۵۰ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای در سطح کشور توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای کشت پاییزه در سال جاری انجام شده گفت: این هدف‌گذاری بر مبنای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده است. سهم خراسان رضوی از این مقدار مجموعا  ۱۷۷ هزار تن است که شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است.
حسین عطائی سلامی در گفت‌وگو با علنی به نقل از ایسنا در خصوص فعالیت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان یک شرکت صد در صد دولتی در وزارت جهاد کشاورزی با هدف تامین، تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی گام‌های موثری در ارتقاء بهره‌وری تولید و امنیت غذایی کشور برداشته است.
وی با اشاره به ذخیره‌سازی ۴۵۰ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای در سطح کشور توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای کشت پاییزه در سال جاری ادامه داد: این هدف گذاری بر مبنای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با پیش‌بینی کشت پاییزه سال جاری در استان بیان کرد: سطح زیر کشت پائیزه  سال جاری حدود ۴۵۰ هزار هکتار پیش‌بینی می گردد که حدود ۱۲۶ هزار هکتار گندم آبی، ۱۴۲ هزار هکتار گندم دیم، ۴۰ هزار هکتار جوی آبی، ۱۲۹ هزار هکتار جوی دیم  و ۱۵۰۰ هکتار چغندر و ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا برای کشت پاییزه سال جاری در نظر گرفته شده است.
عطائی سلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشت کلزا به عنوان اولین محصول پاییزه در مناطق سردسیر استان شروع شده است و متعاقب آن چغندرقند، گندم و جو تا نیمه اول آذر ماه سال جاری کشت خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار کودهای شیمیایی توسط کشاورزان در سال جاری مصرف شود.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با تسهیلاتی در نظر گرفته شده برای کشاورزان عنوان کرد: در این راستا به منظور رفاه حال کشاورزان و با توجه به افزایش قیمت کودهای پایه، تسهیلاتی برای کشاورزان از سال گذشته به صورت کشاورز کارت پیش‌بینی شده است که در حال پیگیری و اجرا است. امسال نیز در جلسه‌ کمیته فنی کود که روز سه شنبه دوم شهریورماه برگزار شد، بحث کشاورز کارت به جد برای خرید کودهای پایه کشاورزان مورد تاکید مسئولین بخش کشاورزی استان بود.
عطائی سلامی برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را در خصوص تدارک انواع کودهای یارانه‌ای در کشور را ۲.۵ میلیون تن اعلام کرد و افزود: تاکنون در کل کشور حدود ۶۰ درصد این مقدار معادل ۱.۵ میلیون تن کودهای یارانه‌ای، تحویل شده است. سهم خراسان رضوی بر اساس برنامه ابلاغی وزارت متبوع به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی  مجموعا  ۱۷۷ هزار تن است که شامل کودهای ازته و فسفاته و پتاسه است.
وی گفت: از کل سهمیه‌ ابلاغی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی، حدود ۱۲۲ هزار تن مربوط به کودهای ازته بوده  که یکی از پرمصرف‌ترین نوع کود در میان کشاورزان استان است. تا پایان مرداد ماه سال جاری حدود ۴۰ درصد کود اوره از طریق این شرکت در استان توزیع شده است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این نوید را به مسئولین بخش کشاورزی و جهاد کشاورزی می‌دهم که دغدغه و نگرانی کود کشت پاییزه را نداشته باشند. امیدواریم با مصرف بهینه و به موقع به استقبال کشت پاییزه برویم. توصیه می‌کنم کشاورزان با توجه به شرایط حاکم و پیگیری ‌کشاورز کارت بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و کودهای فسفاته را به عنوان یکی از آیتم های افزایش راندمان تولید محصولات کشت پائیزه ، مصرف کنند.
عطائی سلامی ادامه داد: از نظر ذخیره استراتژیک و با توجه به پیش‌بینی مصرف کودهای پایه برای کشت پاییزه، نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر یعنی حدود ۳۰ هزارتن به عنوان ذخیره‌سازی پیش‌بینی شده است و آماده هستیم نیاز کودی کشت پاییزه را به بهترین نحو انجام دهیم.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی با معرفی سامانه ۱۵۵۹ در باشگاه کشاورزان استان برای کسب اطلاعات هواشناسی و اطلاعات فنی برای کشاورزان، خاطرنشان کرد: در این سامانه بهره برداران می‌توانند نسبت به آزمایش خاک با حمایت ویژه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی از طریق آزمایشگاه طرف قرارداد بهرمند شوند.
انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.