به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در کشورمان هستیم، گفت: فضای رقابتهای انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیمگیری مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده، گرم شده است.
وی ادامه داد: فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گرانبهایی است از زحمات، تلاشها، زندانها، تبعیدها و خونهایی که خاک وطن را لالهگون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند. همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، امام خمینی(ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گرهگشای همه مشکلات میدانستند. به تعبیر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است.
ربیعی گفت: ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت، این ثمره چند نسل از پیشینیانمان را، ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و امروز فارغ از هر فراز و نشیب و گلایهها این میراث گرانبها را آنچنان باید قدر بداریم که هیچ تزلزلی بر پیکره آن وارد نشود.
اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛
* جمهوریت فقط در حالتی به مخاطره میافتد که جمهور و مردم خودباوری خود را در تعیین سرنوشت جامعه از دست بدهند و عواقب آن برای نسلهای بعدی جامعه باقی خواهد ماند.
* به رغم همه دیدگاههای متفاوتی که مطرح میشود، با یک درک عمومی باید بدانیم مشارکت حداکثری ضرورت عبور موفق در جهان پرتلاطم ظالمانه امروز و در دوران پسا تحریم داخلی، متضمن آینده همراه با پیشرفت و امید در ایران عزیز ما خواهد بود.
* امروز و فردای ما در گرو حضور در پای صندوقها با مشارکت حداکثری است. معتقدیم شرایط پیچیده جهانی، احقاق حقوق ایران از اقتصاد جهانی از یک سو و از سوی دیگر در پسا تحریم رفع آسیبهای احتمالی و احیای زندگی در پساتحریم و کرونا نیازمند دولتی با سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد روز افزون است و میتواند اعتماد بین جامعه دولت و مردم را افزایش دهد.
* وقتی دولتی با مشارکت غیرحداکثری و دولتی روی کار بیاید که پشتوانه مشارکت جامعه را نداشته باشد برای حل مسائل در هم تنیده داخلی و خارجی با مشکل رو برو خواهد بود بنابراین برای امروز ایران و برای فردای ایران مشارکت حداکثری امری حیاتی برای همه ما ایرانیان در این شرایط است.
*{ با اشاره به مباحث مطروحه این روزها درباره عملکرد دولت}: آنچه در این روزها در گفت و گوهای سیاسی به چشم میخورد و به طور عجیبی آگاهانه و عامدانه توسط برخی دچار فراموشی شده است و آن جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا است.
* پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیدههای منفی از کرونا و تحریم منجر به استیصال دولت و ملت ایران میشود به طور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت را زیر سوال می بردند. برخی جریانهای داخلی هم چشم و زبان خود را در دیدن و شنیدن مسائل تروریستی بستند.
* اما به نام حقیقت باید از مخوفترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود. این تحریف فقط ندیدن تلاشهای یک دولت نیست بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است.
* امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفی انگاری و تخریب دولت را نیافتهاند که برای روشن شدن موضوع و تبیین درست باید کارنامه ۸ ساله دولت را در دو فصل مرور کرد. ارزیابی ۸ ساله دولت، بدون توجه به آثار جنگ اقتصادی مثل آن است که اداره کشور و مدیریت کشور در دهه ۶۰ را بدون آثار جنگ تحمیلی ارزیابی کنیم.
* آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی سابقه و انزوای مطلق در عرصه بین المللی همراه بود، به طوری که رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۷.۷ منفی و منفی ۰.۳ درصد و نرخ تورم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۱۳۹۳، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد؛ به طوری که در آن سال، نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هسته ای در جریان بود و هنوز توافق هسته ای به سامان نهایی نرسیده بود.
* در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوم سال ۹۳، جهان با افت شدید و به نوعی بی سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. قیمت نفت که برای قریب به یک دهه، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند.
* سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود، با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کنیم و عملا این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد.
* در مجموع، علیرغم همه تنگناها و محدودیتها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سالهای ۹۳ تا ۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سالهای ۹۳ تا ۹۶، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد.
* متوسط صادرات نفتی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۶ در دولت دهم ۸۵.۵۷۰ میلیون دلار، دولت یازدهم ۵۲.۶، دولت دوازدهم ۳۶.۰۱۹ میلیون دلار بوده است. چرا نمیگویند ما به درآمدهای ارزی افسانهای دسترسی نداشتیم. متوسط صادرات غیرنفتی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۶ در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیون دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیون دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴ سال بیش از زمان بی هیچ مساله و محدودیتی بوده؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف می کنید؟
*{ با طرح این سوال که چرا نمیگویند چرا از آن عدد به این عدد رسیدهایم}: چرا بی انصافها نمیگویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید. من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کرده ام. شما بر رنج مردم سوار شدهاید و در تشریح علت، آدرس غلط میدهید و حتی بعضیها، خود، علت ماجرا هستند.
* سوال من این است اگر تحریمها نبود متوسط رشد رو به بالای ما در دولت دوازدهم به همین سیاق پیش می رفت؟ آیا وضع چنین میشد؟ با آن متوسط نرخ رشد اشتغال که با دولتهای نهم و دهم اساسا قابل قیاس نبود آیا امروز وضعیت اشتغال ما بدون تحریم این چنین بود؟
* نگاه کنید به صادرات نفتی در حالی که همین مقدار بسیار کمتر از دولتهای نهم و دهم نفت فروخته ایم در حالی که انتقال پول امکان پذیر نبوده است. با ندیدن این عامل آیا قضاوت در مورد تورم کالا و نقدینگی قضاوت منصفانه ای است. اتفاقا آنانی که دم از کمبود تولید و عدم نگاه به داخل داشتند این آمار گواهی میدهد که چگونه در دولت دهم ۱۴.۴۳۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ما داشته ایم و در دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ میلیون دلار و در دولت دوازدهم با وجود تحریم بیش از ۳۰.۰۱۸ میلیون دلار. آیا این شاخصی بر افزایش تولید داخلی نیست؟
* از سال ۹۷ با شروع دولت ترامپ و خروج از برجام، فروش نفت را به پایین ترین سطح رساندن و از میلیاردها دلار خبری نبود. متاسفانه پیروی غیرقابل باورانه همه همسایهها تا کشورهایی از آسیا تا آفریقا، کشورهای قدرتمند اروپایی و حتی دوستان قدرتمند ما، باعث فشار بی اندازه ای بر اقتصاد ایران شد.
* امروز همگان به یاد بیاورند که مقامات آمریکایی گفتند که جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و ۳ ماه دیگر در ایران رژیم تغییر خواهد کرد و برای آینده تصمیم خواهند گرفت اما در ۱۳۹۹ گفتند که شکست خوردیم. این پیروزی ایران به نحوی بود که در مبارزه انتخاباتی آمریکا کاندیدایی به نام بازگشت به برجام به کارزار انتخاباتی رفت و پیروز شد.
* در حالی خسارتهای ناشی از پاندمی کرونا باعث توقف رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی جهان شد، ایران ناگزیر بود مقابله با پاندمی خسارت بار را توام با مقابله تحریم های یکجانبه و فراگیر آمریکا ادامه دهد. به رغم این تلاش عظیمی که دولت در کنار مردم صورت داد به طور عجیبی این روزها خیلیها دچار فراموشی به شکل حیرت آوری شده اند و برخی افراد رنج وارده به تلاش مردم و مقاومت مردم در برابر آن مسائل را به هیچ گرفتند.
* در مرحله پساترامپی با اذعان به شکست دولت آمریکا این بار نیز دولت با نظریه تعامل عزتمندانه با جهان با استفاده از ظرفیت ها و بینظیرترین افرادی که دانش و فهم جهانی بالایی دارند، تحریمها را تا امروز به اندازه بسیار خوبی به عقب رانده ایم و به چشم انداز لغو همه تحریمهای برجامی و فرابرجامی با نتایج عزتمندانه نزدیک شده ایم، در کنار این تلاش دولت با استفاده از فضای تحریم شکنی اولیه و سرمایه گذاری های صورت داده، زیرساختهای عظیمی در راه، تولیدات صنعتی از قبیل فولاد، پتروشیمی و خودکفایی بنزین و پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس و هزاران پروژه عظیم دیگر را سامان داده است. قطعا آثار این سرمایه گذاری ها در سالهای آینده بر وضعیت اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت.
* من می خواهم یک صفت دیگری به دولت اضافه کنم، دولتی که سختیها و ناملایمات و دشواریهای سالهای آینده ایران را نیز پیشخور کرده است. (دولت پیشخور مصائب!)
*{ با تسلیت درگذشت محتشمی پور}: ایشان از پیشگامان و همراهان امام بزرگوار و نهضت بود که عمر خود را در راه آرمانهای انقلاب اسلامی وقف کرد و در مسیر دفاع از مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و لبنان به دست تروریستهای اسرائیلی به مرتبه جانبازی رسید. عدالتخواهی، آرمانی اندیشیدن و دفاع از حق و حقیقت از مهمترین شاخصه های اخلاقی ایشان بود.
* حجت الاسلام محتشمیپور در دوران فعالیت سیاسی خود حضور در وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات ارزندهای برای کشور بود و در بیان حق و حقیقت با حضور در عرصه مطبوعات به بیان روشنگری پرداخت.
* درگذشت علی مرادخانی را تسلیت می گویم. کرونا مدیری دلسوز و خوشنام، دارای حسن خلق و مورد احترام اهل ادب و هنر را از جامعه و فرهنگ این مرز و بوم گرفت. این ضایعه و فقدان را به خانواده آن مرحوم، جامعه فرهنگ و هنر و رسانه و علاقهمندان ایشان صمیمانه تسلیت میگویم و از درگاه خداوند مهربان برای آن سفر کرده رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسالت دارم.
*{درباره انتقادات جدی نامزدهای انتخابات به عملکرد دولت آقای روحانی و اینکه درصورت احیای برجام، و روی کار آمدن دولت بعد چه تضمینی برای اجرای آن وجود دارد} آمریکا در سالهای گذشته یک جانبه از برجام خارج شد و تحریمهای غیرقانونی و غیرانسانی تازهای را خلاف تعهدات خود علیه ایران وضع کرد. ما نشان دادهایم تحت هر شرایطی پایبند به تعهدات بینالمللی خود هستیم و این تصمیم ملی بود، برخلاف آمریکا که کارنامه سیاهی در عدم پایبندی به تعهدات خود و توافقات بین المللی خود دارد جمهوری اسلامی ایران تا کنون از هیچ یک از توافقات بین المللی خارج نشده است و تعهدات خود را نقض نکرده است چون تصمیمات در این خصوص یک اجماعی ملی و در سطوح ملی است تا زمانی که همه طرف های برجام به تعهدات خود پایبند بمانند میتوانند مطمئن باشند جمهوری اسلامی ایران از تعهدات خود را نقض نخواهد کرد.
* پایبندی به تعهدات و احترام به حقوق و قوانین بین المللی یکی از اصول ثابت سیاست خارجی است، این سیاست با تغییر دولتها دچار تغییر و دگرگونی نمیشود. به صراحت اعلام میکنم پرونده هستهای یک پرونده ملی است که با اجماع در جمهوری اسلامی ایران به جلو رفته است، به تحولات داخلی ما مرتبط نیست و دستگاههای حاکمیتی آن را انجام میدهند. در موضوعات ملی و کلان مانند همیشه هر نتیجهای که در چارچوب حاکمیت به دست بیاید در همان چارچوب عمل میشود و با تصویب و اجماع مجموعه نظام درخصوص مذاکرات و نتیجه آن، از سوی دولت آینده نیز قطعا محترم شمرده خواهد شد.
*{در پاسخ به این پرسش که با توجه به شواهد موجود و اظهارات مسئولان روند مذاکرات وین مثبت بوده و به تحقق نتیجه نهایی نزدیک شده است و در صورت به نتیجه نرسیدن تیم مذاکره کننده تا روز انتخابات، مذاکرات تا کی ادامه دارد و آیا امیدی برای تصویب FATF وجود دارد یا نه} امیدواریم بهزودی شاهد برگزاری دور نهایی مذاکرات و به نتیجه رسیدن این گفتوگوها باشیم و تا قبل از پایان مهلت قانونی این گفتوگوها آن را به نتیجه برسانیم. ما همانقدر که عجلهای در مذاکرات نداریم، با فرسایشی شدن مذاکرات نیز به شدت مخالفیم. تمرکز ما بر اتمام مذاکرات در زمان باقیمانده دولت است چه قبل و چه بعد از انتخابات و قطعی شدن نتیجه آن.
* چون تصمیم ملی برای اساس اجماع ملی و تایید مقامات عالی نظام است، در این دولت و دولت بعد با این مساله یکسان برخورد و موضوع دنبال خواهد شد. هیچ مرزی هم برای اینکه امروز آن را به ثمر برسانیم وجود ندارد. در حال حاضر مایل نیستم زودتر از آنچه لازم است درباره سایر احتمالات گمانه زنی کنم. تصویب لوایح باقیمانده FATF به طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیمگیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما تایید میکنم که امید به تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو در صورت احیای برجام قطعا تقویت خواهد شد اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
*ما تمام استدلالهای لازم را به مجمع ارائه کردیم و از روز اول معتقد بودیم دولت تصویب آن را به نفع و تاخیر آن را به زیان ملت میدانست و عدهای میگفتند برجام است و عدهای میگفتند وقتی تحریم است چه نیازی به تصویب FATF است. دولت دیدگاه درستی در این زمینه داشت هم باید تحریم را به عقب میراندیم و هم تصویب نکردن لوایح سی اف تی و پالرمو را به نفع کشور نمیدانستیم.
27215
ثبت دیدگاه