کارخانه انسانسازی
پرونده ویژه امام بزرگوار ما
استادعابدینی:
💠 کار امام(ره)، کار انبیا و حقیقتا مکتب انبیا بوده است. نمونهاش کم است اما از باب امت نه از باب شخصیت امام، قطعا شخصیت انبیا، شخصیت جامع و کاملی بوده است اما امتهایشان تا این حد آمادگی در اجابت نداشتند… حقیقتا مکتب امام، مکتب انبیا است و شناخت این مکتب با آن عمقش چون از توحید نشئت گرفته، خیلی سخت است.
💠 امام واقعا موحد بود، چون واقعا موحد بود، جامع هم بود. یعنی بعضی از موحدها، موحدند، اما شانی از شئون توحید در وجودشان ظهور پیدا میکند. ما میتوانیم ظهوراتشان را بررسی کنیم… قضاوت نسبت به بزرگان دست ما نیست، بواسطه قربی است که پیش خدا دارند و ماموریتی که خدا در اظهار به آنها واگذار میکنند، گاهی مامور به اظهار نیستند. اما میتوانیم روی مقام اثباتشان قضاوت بکنیم که هرکدام چه اثری از آنها به ظهور رسید. میتوانیم بگوییم کاری که امام(ره) کرد هیچکدام از بزرگان در مقام اثبات نکردند… قضاوت راجع به بزرگان در مقام ثبوت خیلی ساده نیست. لذا حواسمان باشد که خیلی به ما مربوط نیست، اما در مقام اثبات، اگر بزرگی در نظام ظاهری دخالت نمیکرد، میتوانیم اعتراض کنیم…
مقام اثبات مراتب دارد، مقام اثبات گاهی در مقام اختفا است، گاهی در مقام علن است.
💠 خود مکتب امام، واقعا سرّی است که هنوز آشکار نشده است. شاید اسرار حرکتی که امام کرده است و آشکار شدن آن، وقتی جلوتر برویم بهتر انجام بشود.
💠 به تعبیر مرحوم علامه، انبیا تجلی توحید بودند، اگر توحید میخواست آشکار بشود، میشد فعل انبیا و اگر حدود فعل انبیا را بر دارند، میشود توحید. واقعا فعل امام خمینی ظهور توحید بود و ظهور توحید، عمقی دارد که هیچ قابل ادراک نیست.
💠 کاری که امام(ره)کرد کارخانه انسانسازی بود… انقلاب، ظهور تحول در افراد است. آن سرعت تحول خیلی عظیم بود. اگر آن سرعت تحول را آدم میدید، باور کنید مثل عصای موسی بود که به زمین افتاده و تغییر ایجاد کرده است. یک تحول عظیمی بود. انسان مبهوت بود، افراد چه سرعتی در تغییر پیدا کردند، غیر قابل حساب بود… قطعا این تحولات در افراد، شعاع وجودی امام بوده است.
💠 خدای تبارک و تعالی، مقام اجمال و تفصیل را در مقام معظم رهبری و امام(ره) برای ما قرار داده است. مقام اجمال که ظهور کلیات و حقایق کلیه و آن عظمت و عمق وجودی است را در امام(ره) تجلی داده است، تفاصیل این حقیقت را در ظهور و ابراز توسط مقام معظم رهبری قرار داده است.
💠 نگاه امام، نگاه جامع به همه مباحث بود، نه فقط مباحث فقهی، که میفرماید، فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است. نگاه امام به عرفان، به فلسفه، به اعتقادات، به اخلاق، واقعا نگاه حاکمیتی است. از منظر حکومت، نگاه امام این بود که ارتباط جامع اینها با همدیگر است که کار را جلو میبرد چرا که انسان، ابعاد مختلف وجودی دارد و اینها با هم ارتباط دارند.
ثبت دیدگاه