سیری در نهجالبلاغه و نکاتی پیرامون سفر حج
🔻 بخشی از خطبه ۲۳ نهجالبلاغه؛ حمایت خویشاوندان
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
تأديب الأغنياء:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَا يَسْتَغْنِي الرَّجُلُ وَ إِنْ كَانَ ذَا مَالٍ عَنْ [عَشِيرَتِهِ] عِتْرَتِهِ وَ دِفَاعِهِمْ عَنْهُ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَلْسِنَتِهِمْ، وَ هُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَيْطَةً مِنْ وَرَائِهِ وَ أَلَمُّهُمْ لِشَعَثِهِ وَ أَعْطَفُهُمْ عَلَيْهِ عِنْدَ نَازِلَةٍ إِذَا [إِنْ] نَزَلَتْ بِهِ، وَ لِسَانُ الصِّدْقِ يَجْعَلُهُ اللَّهُ لِلْمَرْءِ فِي النَّاسِ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْمَالِ [يُوَرِّثُهُ غَيْرَهُ] يَرِثُهُ غَيْرُهُ.
🔹 اى مردم! انسان، هر چند ثروتمند باشد، از اقوام و بستگان خود، بىنياز نيست که از وى، با دست و زبان دفاع کنند. آنها در واقع، بزرگترين گروهى هستند که از او پشتيبانى مىکنند و پريشانى و مشکلات را از ميان مىبرند و به هنگام بروز حوادثِ سخت، نسبت به او، از همه، مهربانترند.
و نام نيکى که خداوند (در سايه نيکوکارى و محبّت) به انسان عطا مىکند، از ثروتى که به هر حال، براى ديگران به ارث مىگذارد بهتر است، (که اين، ثروتى است معنوى و ماندگار، و آن جيفه اى مادّى و فرّار).
—————-
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
« مَنِ استَطاعَ مِنكُم أن يَلقَى اللّه َتَعالى و هُوَ نَقِيُّ الرّاحَةِ مِن دِماءِ المُسلِمينَ و أموالِهِم، سَليمُ اللِّسانِ مِن أعراضِهِم، فلْيَفعَلْ »
🔹 هركس از شما بتواند خداوند متعال را با دستى نيالوده به خون و اموال مسلمانان و زبانى سالم از لطمه زدن به آبروى آنان ديدار كند، پس بايد چنين كند.
—————-
🔸 شخصی به امام صادق علیهالسلام عرض کرد: همین که به مکه رسیدیم دوستانمان برای طواف خانه خدا حرکت کردند و مرا برای نگهداری اثاثیه جا گذاشتند. امام فرمود: «أنت أعظمهم اجراً»؛ اجر و پاداش تو از آنان بیشتر است.
—————-
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
« إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً؛ فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَى النَّوَافِلِ، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَى الْفَرَائِضِ. »
🔹 دلها (ى انسانها) گاه روى مىآورد (و پرنشاط است) و گاه پشت مىكند (و بىنشاط است). آنگاه كه روى مىآورد آن را به انجام نوافل و مستحبات نيز وادار كنيد و آنگاه كه پشت مىكند و بىنشاط است تنها به انجام فرائض و واجبات قناعت نماييد.
—————-
🔸 حضرت امام سجاد (عليهالسلام) فرمودند:
« مَن خَتَمَ القُرآنَ بِمَکةَ لَم یمُت حَتّى یرى رَسولَ اللّهِ صلىالله علیه و آله، و یرى مَنزِلَهُ فِیالجَنَّةِ »
🔹 هرکس در مکه ختم قرآن کند، نمیرد تا آن که رسول خدا صلى الله علیه و آله را ببیند و جایگاهش را در بهشت بنگرد.
—————-
🔸 حضرت امام صادق (عليهالسلام) فرمودند:
« إن الله لِلَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَوْلَ اَلْكَعْبَةِ عِشْرُونَ وَ مِائَةُ رَحْمَةٍ مِنْهَا سِتُّونَ لِلطَّائِفِينَ وَ أَرْبَعُونَ لِلْمُصَلِّينَ وَ عِشْرُونَ لِلنَّاظِرِينَ. »
🔹 به راستی، خدای پاك و منزه را صد و بيست رحمت در گرد كعبه است كه شصت رحمت از آن طوافگران و چهل رحمت از آن نمازگزاران و بيست رحمت از آن تماشاگران است.
—————-
🔸 حضرت امام باقر (عليهالسلام) فرمودند:
« وَ مَنْ صَلَّى فِي اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرَامِ صَلاَةً وَاحِدَةً قَبِلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ كُلَّ صَلاَةٍ صَلاَّهَا وَ كُلَّ صَلاَةٍ يُصَلِّيهَا إِلَى أَنْ يَمُوتَ »
🔹 و كسى كه يك نماز در مسجدالحرام بجاى آورد، خداى عزّ و جلّ هر نمازى را كه او بجاى آورده و هر نمازى را كه تا بهنگام مرگ بجاى مىآورد از او قبول مىكند.
—————-
🔸 زيادٌ القَندِيّ: قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ عليهالسلام: جُعِلتُ فِداكَ، إنّي أكونُ فِي المَسجِدِ الحَرامِ و أنظُرُ إلَى النّاسِ يَطوفونَ بِالبَيتِ وأنَا قاعِدٌ، فَأَغتَمُّ لِذلِكَ، فَقالَ: يا زِيادُ، لا عَلَيكَ، فَإِنَّ المُؤمِنَ إذا خَرَجَ مِن بَيتِهِ يَؤُمُّ الحَجَّ لا يَزالُ في طَوافٍ وسَعيٍ حَتّى يَرجِعَ.
🔹 زياد قندى: به امام كاظم عليهالسلام عرض كردم: من گاهى در مسجدالحرام نشسته و به مردم مىنگرم كه مشغول طوافند و اندوهگين مىشوم (كه توفيق طواف ندارم). حضرت فرمود: اى زياد! عيبى ندارد. مؤمن هرگاه از خانهاش به نيّت حجّ بيرون آيد، همواره در حال طواف و سعى محسوب مىشود، تا آن كه باز گردد.
—————-
🔹 اسحاق بن عمار روایت میگوید:
▫️ به امام صادق علیهالسلام گفتم: مردی درباره حج با من مشورت کرد، به خاطر این که ضعیفالحال بود به او گفتم: از این سفر صرف نظر کن.
▫️ امام فرمود: سزاوار و مستحقی که به خاطر جلوگیری از حج او تا یک سال در بستر بیماری افتی، اسحاق می گوید: یک سال تمام مریض شدم.
ثبت دیدگاه