دور جدید جشنواره رسانه امام رضا (ع) کلید خورد/ لزوم توجه به جهاد تبیین در تولید آثار
دبیر علمی جشنواره رسانه امام رضا (ع) با اشاره به لزوم توجه به موضوع جهاد تبیین در تولیدات رسانهای مذهبی گفت: متأسفانه در این زمینه بسیار کوتاهی کردهایم، از این رو در جشنواره به عنوان یکی از موضوعات به آن توجه کردیم.
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس نشست خبری سومین جشنواره بینالمللی رسانه امام رضا علیهالسلام با حضور محسن هوشمند رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و اکبر نصراللهی رئیس هیأت داوران و دبیر علمی جشنواره در دفتر آستان قدس رضوی در استان تهران برگزار شد.
در این نشست هوشمند طی سخنانی با اشاره به اینکه مرکز ارتباطات و رسانه آستان بسترسازی برای تولید و نشر محتوای رسانهای را تکلیف خود میداند، گفت: این کار تکلیف و وظیفه ما است تا همه کسانی که علاقهمند هستند برای امام رضا (ع) کاری انجام دهند، برایشان تسهیل شود.
وی ادامه داد: ایجاد جریان مردمی با عنوان خادم یاران رسانهای امام رضا (ع) که در حال حاضر ۳ هزار و ۸۰۰ خادمیار رسانهای فعال هستند، از جمله برنامههای ما در آستان بود و در کنار آن هم جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا (ع) با چند هدف طراحی شد.
هوشمند با بیان اینکه جهتدهی و ارتقاء کمی و کیفی محصولات رسانهای و شبکهسازی و شناسایی فعالان و تقدیر از فعالان رسانهای از جمله اهداف جشنواره است، گفت: از سال ۹۶ طراحی جشنواره شروع شد و سال ۹۹ آن فراخوان آن اعلام و اولین دوره در سال ۱۴۰۰ با دریافت ۲ هزار ۴۹۸ اثر از ۶۰۶ نفر برگزار شد. در دور دوم که سال گذشته برگزار شد رشد ۶۰ درصدی داشتیم و طی آن بیش از هزار شرکتکننده، بیش از ۳۳۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال کردند.
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با اشاره به برنامهریزی برای دوره سوم جشنواره گفت: این کار توسط دبیرخانه علمی انجام شد و امسال در جشنواره هشت بخش داریم که در قالبهای مختلف برگزار میشود.
هوشمند با بیان اینکه جشنواره تلاش کرده عرصههای مختلف علمی و پژوهشی را هم پای کار بیاورد، گفت: تلاش کردیم جشنواره را فاخر و اثرگذار برگزار کنیم از این رو از سال گذشته بخش پژوهشی هم به جشنواره افزوده شد.
وی درباره زمانبندی جشنواره گفت: فراخوان جشنواره طی روزهای گذشته اعلام شد و مهلت ارسال آثار تا پایان خردادماه است، همچنین آیین اختتامیه و معرفی نقرات برتر هم در هفته وحدت برگزار میشود. البته مهلت ارسال آثار به بخش بینالملل تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ است.
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی درباره بخش بینالملل جشنواره رسانه امام رضا (ع) گفت: بخش بینالملل در هشت محور است و فراخوانش جدا منتشر شده است. امسال بخش بینالملل جشنواره محدودیت زبانی ندارد و علاقهمندان از هرکجای جهان و با هر زبانی میتوانند آثار خود را ارسال کنند.
در ادامه اکبر نصراللهی دبیر علمی جشنواره با بیان برخی ویژگیهای جشنواره امام رضا (ع) گفت: این جشنواره از جنس جشنوارههای دیگر نیست و متفاوت است، هم از نظر محتوایی که تولید میشود و هم نوع رقابتی که اینجا شکل گرفته متفاوت است زیرا این رقابت برای کار خیر و معنوی و برای انجام تکلیف است.
نصراللهی هدف اصلی جشنواره را شناسایی تولیدکنندگان آثار رسانهای با موضوع امام رضا (ع) دانست و گفت: هدف بعدی ما تعامل با تولیدکنندگان آثار و گسترش تولیدات رسانهای با مضامین رضوی است.
وی ادامه داد: جشنواره اول و دوم به ما نشان میدهد پیشرفت محسوس است و میتوانیم انتظار داشته باشیم که جشنواره شتابدهنده تولیدات و فرصتی برای شناسایی فرصتها در حوزه سیره رضوی و دادن الگوی رسانه شیعی به دیگر رسانهها است. همچنین تعدد آثار از همه مناطق و با زبانها و کشورهای مختلف از دیگر ویژگیهای جشنواره است.
دبیر علمی جشنواره امام رضا (ع) محدود نبودن جشنواره به هیچ جناح و تفکری را از ویژگیهای جشنواره دانست و گفت: جشنواره و همه شرکتکنندگان و برگزارکنندگان آن حول نام امام رضا (ع) تولید آثار دارند و به جناح و گروهی خاص وابسته نیستند.
نصراللهی درباره بخشهای جشنواره گفت: جشنواره سوم در بخشهای خبرگزاریها، مطبوعات، شبکههای اجتماعی، رسانههای صوتی، تلویزیون، عکس و گرافیک، بینالملل و پایاننامهها برگزار میشود. همچنین یکی از تغییرات جشنواره سوم در بخشهای فرعی است که از ۲۱ بخش فرعی به ۲۵ بخش با افزایش روبرو هستیم.
وی از طراحی بانک سوژه ذیل جشنواره امام رضا (ع) خبر داد و گفت: اگر قرار است جشنواره محدود نباشد باید ارتقاء کمی و کیفی هم مد نظر باشد، به خاطر همین امسال بانک سوژه طراحی شد، همچنین اصلاح برخی شاخصها انجام شد و یکی از شاخصها سوژه اختصاصی و شاخص دیگر پرداخت اختصاصی است، زیرا گاهی موضوع تکراری است اما نوع پرداختن به سوژه نو و جدید است. در کنار اینها رویکرد روندی که ما داریم محدود به یک رویداد خاصی نیست و هر آنچه حول محور امام رضا (ع) در هرکجای عالم است را در بر میگیرد.
دبیر علمی جشنواره امام رضا (ع) ادامه داد: توجه صرف به سوژههای حرم از ضعفهای کار رسانهای در حوزه امام رضا (ع) است و باید از این دایره محدود مکانی خارج شویم و سوژههای دور دستها را هم در نظر داشته باشیم. توجه به شخصیتهای غیر رسمی و افراد شناخته نشده و کسانی که شخصیت رسمی نیستند هم نکات مهمی است که اینها امتیازات بالایی میگیرند.
نصراللهی درباره نحوه داوری جشنواره گفت: در فرایند داوری جشنواره امسال دو مرحله اصلی وجود دارد، در مرحله اول کمیتههای منتخب آثار را پالایش میکنند و از بین آثار پنج برابر تعداد برگزیدگان به داوران ارسال میشود و داوران هم به صورت فردی و هم به صورت جمعی آثار را داوری میکنند و رتبههای اول تا سوم را انتخاب میکنند.
در ادامه هوشمند به محورهای موضوعی جشنواره اشاره کرد و گفت: از نظر مضامین موضوعی ۶ محور داریم که شامل سیره رضوی، مناسب بودن آموزههای رضوی در مسائل روز، زیارت رضوی، وقف و نذر رضوی، خدمت رضوی، هویت مشهد به عنوان شهری که با وجود امام رضا (ع) معنی پیدا کرده و شکل گرفته، جهاد تبیین در سیره امام رضا (ع) و تبیین آثار با منش و رفتار شهید سلیمانی به عنوان خادم حرم تأکید داریم.
وی از افزایش بخش مردمی به جشنواره امسال خبر داد و گفت: بخش مردمی امسال برای اولینبار شکل گرفته که با انتشار پست در شبکههای اجتماعی برگزار میشود، به این صورت که باید علاقهمندان آثار خود را با هشتگهای مورد نظر در شبکههای اجتماعی منتشر کنند تا مورد داوری قرار بگیرد. در این به قید قرعه به ۵۰ نفر هم جایزه میدهیم.
هوشمند درباره جوایز امسال جشنواره گفت: برای رتبههای اول تا سوم به جز سفر به مشهد جوایز دیگری هم وجود دارد و این جوایز امسال هم با افزایش مواجه است.
نصراللهی با بیان اینکه امسال جهاد تبیین یکی از موضوعات جشنواره است گفت: جهاد تبیین در حوزههای دینی مهمتر از دیگر حوزهها است که متأسفانه در این حوزه خیلی موفق نبودیم زیرا آن را زیاد جدی نگرفتیم در صورتی که همه شواهد نشان میدهد دربرگیری این گونه خبرها بیشتر است و الان با توجه به بحرانهای موجود در جامعه گرایش به موضوعات دینی زیاد است.
دبیر علمی جشنواره در پاسخ به سؤالی مبنی بر نگاه رسانهای تولیت آستان قدس رضوی گفت: اتفاقاً به نظر من آقای مروی بسیار رسانهای است، اما از سر تواضع چندان علاقه به حضور در رسانهها ندارد، البته جایگاه تولیت آستان قدس رضوی به گونهای است اخبار و سخنان وی در رسانهها قرار میگیرد، از طرفی هم گاهی چندان مطلوب نیست که همیشه نفر اول یک مجموعه در رسانهها باشند و بهتر است دیگر مدیران و مسئولان درباره نکات مختلف صحبت کنند.
هوشمند هم در پایان درباره فعالیتهای رسانهای در آستان قدس گفت: ما در مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی امکانات و توان ساخت هر نوع برنامهای را داریم اما با این حال در تعامل با رسانههای مختلف و برنامهسازان هستیم تا بهترین ایدهها به تولید برسند. در این راستا بزرگترین استودیوی تلویزیونی اعتاب مقدس جهان اسلام را افتتاح کردیم، همچنین استودیویی در صحنهای انقلاب، آزادی و پیامبر اعظم (ص) فعال است و استودیوی مجازی هم در صحن آزادی خدمترسانی میکند. امسال ماه مبارک رمضان روزانه ۵۰ ساعت برنامه از شبکههای مختلف پخش شد و حجم عظیمی از محتوا در دست تولید و پخش است.
پایان پیام/
ثبت دیدگاه