دستورالعمل علامه حسن‌زاده آملی
13 مهر 1402 - 16:58
شناسه : 64866
5

دستورالعمل علامه حسن‌زاده آملی ◾️چهارده توصیه‌ سلوکی علامه حسن‌زاده آملی (ره) در کتاب لقاءالله◾️ ۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: هراندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند” ۲. دائم‌الوضو بودن: اى دوست! بدان‌که، وضو نور […]

پ
پ

دستورالعمل علامه حسن‌زاده آملی

حالات-افراد-در-سیر-و-سلوک-Copy

◾️چهارده توصیه‌ سلوکی علامه حسن‌زاده آملی (ره) در کتاب لقاءالله◾️

۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن:
هراندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند”

۲. دائم‌الوضو بودن:
اى دوست! بدان‌که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم‌النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن.

۳. قلت طعام:
اى دوست! طعام بسیار، قلب را می‌میراند و باعث طغیان و لجام‌گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ (نزدیکترین) خصال مومن است.

۴. قلت کلام:
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: “جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد”.

۵. محاسبه نفس:
امام کاظم (علیه‌السلام) فرمود: “کسى‌که هر روز به محاسبه نفس نمی‌پردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند، طلب زیادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند”.

۶. مراقبه:
بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه بنده بداند، خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطه او خارج شود.

۷. رعایت ادب در محضر خداوند:
امام جواد (علیه‌السلام) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان‌گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفته‌ایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید”.

۸. عزلت:
معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می‌گردد.

۹. تهجد:
دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: “مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ‌ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا” (اسراء، ۷۹). و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند. (ذاریات، ۱۹-۱۵).

۱۰. تفکر:
“الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار” (آل عمران، آیه ۱۹۱).

۱۱. دائم‌الذکر بودن:
هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی

۱۲. ریاضت علمی و عملی:
ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه، جز بعد و دورى حاصل ناید.

۱۳. همت عالی:
همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای.

۱۴. توبه از کارهای بد و خوب:
استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: “توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت، انابه کنى”. من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه و قرائت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن. اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند. پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.

ا.یوسفی

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.