اعرافی: اندیشه‌های افراطی با بستن مسیرهای گفت‌وگو، مانع وحدت اسلامی هستند
06 مهر 1402 - 11:18
شناسه : 64630
4

اعرافی: اندیشه‌های افراطی با بستن مسیرهای گفت‌وگو، مانع وحدت اسلامی هستند مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: رواج اندیشه‌های افراطی یعنی اندیشه‌هایی که وحدت را قبول نمی‌کنند و همه مسیرهای گفت‌وگو و تعامل را می‌بندند، از موانع انسجام مسلمانان است. به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه […]

پ
پ

اعرافی: اندیشه‌های افراطی با بستن مسیرهای گفت‌وگو، مانع وحدت اسلامی هستند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: رواج اندیشه‌های افراطی یعنی اندیشه‌هایی که وحدت را قبول نمی‌کنند و همه مسیرهای گفت‌وگو و تعامل را می‌بندند، از موانع انسجام مسلمانان است.

اعرافی: اندیشه‌های افراطی با بستن مسیرهای گفت‌وگو، مانع وحدت اسلامی هستند

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی که به مناسبت هفته وحدت برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع)، برگزاری سالیانه کنفرانس وحدت اسلامی را به معنای پایبندی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی به ارزش‌های وحدت دانست و گفت: حضور نخبگان و علمای بزرگ اسلام در این کنفرانس به این معنی است که امروز امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به یکپارچگی و وحدت دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت به هویت امت اسلامی، معارف وحدت‌بخش و انسجام‌آفرین اسلام هستیم. مقوله‌های وحدت اسلامی، همکاری‌ها، هماهنگی و هم‌افزایی را می‌توانیم در ۲ سطح بررسی کنیم. اولین سطح، سطح عمیق و بنیادین وحدت و دومین آن، لایه‌های عملیاتی و میدانی است.

وی درباره موضوع وحدت ادامه داد: در این موضوع 3 محور اساسی وجود دارد که علما و صاحب‌نظران باید قواعد و مبانی وحدت را تقویت کنند. محور اول مباحث کلامی است. در این مبحث نگاه مسلمانان به مسئله وحدت باید یک دست باشد. همگی ما وظیفه توجه به آراء و عقاید کلامی را که ترمیم‌کننده زیرساخت‌های امت واحده اسلامی هستند، داریم. همه مذاهب اسلامی ضمن حفظ نظرات و عقاید خود، ملزم به اشاعه قواعد کلامی و فلسفی تأمین‌کننده وحدت امت اسلامی هستند.

اعرافی به دومین محور وحدت اشاره کرد و افزود: دومین محور، توجه به فقه اسلامی و فقه مذاهب است. در فقه اسلامی، قواعد بسیار روشنی وجود دارد که همه امت اسلامی را به سمت یکپارچگی و انسجام دعوت می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سومین محور را رعایت اخلاق اسلامی دانست و توضیح داد: این ۳ محور، اضلاع مثلث مبادی و مبانی وحدت اسلامی، یعنی کلام، فقه و اخلاق، به وجود آورنده یک امت واحده و یک تمدن نوین اسلامی یکدست و یگانه خواهند بود.

وی بیان کرد: بر همه ما مسلمانان واجب است با همکاری و تعامل گسترده، قواعد مشترک را بدست آوریم. امیدواریم سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت بتواند مراکز علمی و نهاد‌های دینی امت اسلام را به سمت اقدامات بنیادی و عمیقی در معانی و مبانی وحدت هدایت کند.

اعرافی محور دوم را توضیح بیشتری داد و افزود: این محور، محور میدانی و عملیاتی وحدت است. ما در این عرصه هم باید موانع سر راه وحدت را تشخیص داده و به راهکارهای عملیاتی برای زنجیره‌سازی امت اسلام و انسجام بخشی به مسلمانان دست یابیم. در محور عملیاتی و میدانی، نیازمند همکاری در سطح مراکز علمی و دینی هستیم.

مدیر حوزه‌های یکی از موانعی انسجام مسلمانان را عدم باور هویت اسلامی دانست و گفت: این مسئله مهمی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شده و نشست‌های متعددی نیز برای آن برگزار شود تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: مانع دیگر این است که امت اسلام، به ظرفیت‌ها و توانایی‌های جمعی خود، باور و اعتماد لازم را ندارد. اگر این نیروی عظیم اسلامی، امکانات، ظرفیت‌ها و استعدادهای خود را باور کند، آن زمان می‌توانیم به سمت تجمیع و قدرت سازی حرکت کنیم.

وی درباره سومین مانع انسجام مسلمانان اذعان داشت: فقدان نقشه راه تولید قدرت جدید فکری، معرفتی، سیاسی و … سومین مانع است. برای برطرف کردن آن نیازمند نقشه راه قوی هستیم. در این مسیر ضعف‌هایی داریم که باید برطرف کنیم.نبود سازوکار برای حل مناقشات در جهان اسلام، چهارمین مانع است.

مدیر حوزه‌های علمیه پنجمین مانع را رواج اندیشه‌های افراطی عنوان کرد و ادامه داد: اندیشه‌هایی که وحدت را قبول نمی‌کنند و همه مسیرهای گفت‌وگو و تعامل را می‌بندند، اندیشه‌های افراطی هستند.

وی ششمین مانع را وجود رژیم غاصب اسرائیل دانست و توضیح داد: این رژیم در قلب جهان اسلام قرار گرفته و باعث فتنه‌اندازی و تفرقه میان حکومت‌های اسلامی است.

اعرافی در پایان بیان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت، اندیشه‌ای جز وحدت و همگرایی را تعقیب نکرده و دست آن‌ها برای همبستگی به روی همه مسلمانان گشوده شده است.

استاد دانشگاه تهران: خصومت‌ورزی جنسی باعث از بین رفتن روح برادری میان مسلمانان می‌شود

محمدعلی آذرشب استاد دانشگاه تهران نیز در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: اصطلاح «برادری» اصطلاح مهمی است که اسلام و قرآن، تأکید زیادی روی آن دارند. این که قبایل درگیر در شبه جزیره عربستان به یک امت واحده تبدیل شدند، از جمله معجزات بزرگ اسلام بود. محور اصلی این وحدت و همبستگی نیز برادری بود.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: هر چیزی که به وحدت اسلامی و برادری میان مسلمانان خدشه وارد کند، باید اصلاح شود؛ این همان امری است که ما امروز در جوامع اسلامی به آن نیاز داریم. امروز درگیری‌های زیادی را در نقاط مختلف جهان اسلام مشاهده می‌کنیم.

کنار گذاشتن خلق و خوی ناپسند، مقدمه دستیابی به برادری است

وی برادری را نعمت بزرگی دانست و بیان کرد: خدا به وسیله این نعمت قبایل درگیر با یکدیگر را از دشمنی باهم نجات داده و به سمت برادری سوق داد. باید روح برادری را در جوامع اسلامی حاکم سازیم. اما چگونه؟ برای تحقق این هدف، لازم است، موانعی را که در مسیر تحقق برداری قرار دارند، از سر راه برداریم.

آذرشب در ادامه گفت: طبق آیات قرآن، کنار گذاشتن خلق و خوی ناپسند، مقدمه دستیابی به برادری است. اولین و بدترین خلق و خوی ناپسند نیز خودخواهی و خودپرستی است. اگر جامعه‌ای در خودخواهی‌ها غرق شود، درگیری در این جامعه فراگیر می‌شود؛ چرا که در این جامعه، هرکس تلاش می‌کند تنها به اهداف خودخواهانه خود دست یابد.

تعصب‌گرایی و نژادپرستی مانع برداری مسلمین

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: گرایش به تعصب‌گرایی آمیخته با نژادپرستی، خلق و خوی ناپسند دیگری است که مانع از تحقق برداری می‌شود. اسلام با این نوع تعصب‌گرایی و نژادپرستی برخورد کرده، چرا که همین تعصب‌گرایی‌هاست که باعث می‌شود، ملت‌ها با یکدیگر وارد منازعه و درگیری شوند.

وی در ادامه گفت: امروز نیز ما به از بین رفتن تعصب‌گرایی‌ها در میان ملت‌ها و قومیت‌های گوناگون نظیر فارس‌ها، ترک‌ها و عرب‌ها نیازمندیم. برای عبور از این تعصب‌گرایی و رسیدن به برادری، به هدایت قرآن کریم محتاجیم.

آذرشب عنوان کرد: در اندیشه و فقه اسلامی مکتب‌های فقهی متعددی وجود دارد و این امری طبیعی است. اگر این مکتب‌ها وارد میدان تعصب‌گرایی شوند، بسیاری از دستاوردهایی که باید در آن‌ها خلق شود، از بین می‌رود.

استاد دانشگاه تهران افزود: اگر مکتب‌های فقهی و فکری متحد شوند، گنجینه‌ای برای جامعه اسلامی محسوب می‌شوند؛ در غیر این صورت، شاهد وقوع منازعه و درگیری میان مکتب‌های فقهی خواهیم بود.

وی در ادامه توضیح داد: منازعاتی که امروز میان برخی از مذاهب و مکاتب فقهی می‌بینیم، فرصتی برای دشمنان اسلام هستند تا از رهگذر آن، به صفوف مسلمانان رخنه کرده و مانع از تحقق برادری میان آن‌ها شوند.

خصومت‌ورزی جنسی باعث از بین رفتن روح برادری میان مسلمانان می‌شود

آذرشب اظهار داشت: خلق و خوی ناپسند دیگری که روح برادری میان مسلمانان و حتی بشریت را از بین می‌برد، خصومت‌ورزی جنسیتی میان زن و مرد است. جریان‌هایی را می‌بینیم که تلاش می‌کنند مرد را از عمل کردن به نقش خود در خانواده و جامعه بازدارند. همین امر سبب می‌شود تا میان دو جنسیت یعنی زن و مرد منازعه شکل گیرد. طبیعتاً وقوع چنین اتفاقی کم‌ضررتر از منازعه میان ملت‌ها و قبایل نیست. حال آن که اگر روابط میان طرف‌های یادشده مبتنی بر شناخت و تبادل علمی و معرفتی باشد، آنگاه منازعات جای خود را به صلح و دوستی میان ملت‌ها خواهند داد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «برای از پیش رو برداشتن موانعی که در مسیر تحقق برادری وجود دارد، باید چه اقداماتی انجام داد؟» گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام داد، این است که روابط مبتنی بر محبت و دوستی را میان یکدیگر برقرار کنیم. اگر روابط انسان‌ها با یکدیگر و خداوند، مبتنی بر محبت و دوستی باشد، آنگاه منازعات پایان یافته و انسان‌ها نسبت به خداوند، محبت و دوستی خواهند داشت؛ کما اینکه میان خودشان نیز رابطه محبت آمیز برقرار می‌شود.

پایان پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.