ابتلائات اولیای خاص خداوند
بالاترین مرتبه و درجۀ برای امام حسین(ع)، ثَارَ اللِه بودن است
✍یک سنخ ابتلائات هستند که اولیای خاص خداوند پیدا میکنند. برای آنها، معیار ارزشی مطرح نیست. سرآمدش امامحسین(ع) بود.
پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْداً ابْتَلَاهُ وَ إِذَا أَحَبَّهُ الْحُبَّ الْبَالِغَ افْتَنَاهُ فَقَالُوا وَ مَا افْتِنَاؤُه قَالَ لَا يَتْرُكُ لَهُ مَالًا وَ لَا وَلَداً»؛
هرگاه بنده، خدا را دوست داشته باشد، ابتلا پیدا میکند. آنجایی که حبّ بالغ باشد، افتنا میکند.
بعد سؤال کردند که افتنا یعنی چه؟ فرمود: برای او مال و ولدی را باقی نمیگذارد. حبّ بالغ؛ یعنی اگر خداوند، حبّ شدیدی نسبت به کسی داشته باشد. از حبّ شدید تعبیر به حبّ بالغ میکنیم. اگر خدا عاشق کسی بشود، این کار را با او میکند. مصداق روایت هم خیلی روشن است. چند روایت را در کنار هم گذاشتم و نتیجه گرفتم.
بنابراین، صحنۀ امامحسین(ع) صحنهای نبود که بگوییم: به مرتبهای از مراتب و درجات رسیده است. درجه را برای انبیا(ع) گفتم که برای اولیا، کرامت است. نمیشود از نظر ارزشی معیارگذاری کرد. اگر انسان بخواهد تعبیری بکند _گرچه یک مقدار حضاضت دارد_ عشقبازی بود که خدا با او کرد. طبق روایت، بحث حبّ بالغ بود. حبّ خدا نسبت به او شدید شد. عشقبازی بود که خداوند با امامحسین(ع) کرد و امامحسین(ع) هم با خداوند در یک روز کرد؛ لذا معیار ارزشی روی آن نگذارید. در زیارتش میگوییم: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللِه وَ ابْنَ ثَارِهِ». حالا تازه میفهمی ثارالله به چه معناست. تا نسبت به خداوند داد، خدا بینهایت است و سقفی وجود ندارد. از درجه خبری نیست. لذا اینکه گفتم، با حساب بود و همۀ چیزهای دیگر، حساب شده بود. جهات کلامی، فلسفی، عرفانی و روایی رعایت شده بود. ثارالله؛ یعنی تا این کار را که کردی، دیگر تمام شد؛ دیگر بینهایت هستی. دیگر از درجه خبری نیست. در آن وادی، درجه کار نمیکند.
ثبت دیدگاه