چرا نام امیرالمومنین «علیهالسلام» در قرآن ذکر نشده است؟
عَنْ يُونُسَ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَقَالَ نَزَلَتْ فِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع فَقُلْتُ لَهُ إِنَّ النَّاسَ يَقُولُونَ فَمَا لَهُ لَمْ يُسَمِّ عَلِيّاً وَ أَهْلَ بَيْتِهِ ع فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَقَالَ قُولُوا لَهُمْ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَزَلَتْ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَ لَمْ يُسَمِّ اللَّهُ لَهُمْ ثَلَاثاً وَ لَا أَرْبَعاً حَتَّى كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُوَ الَّذِي فَسَّرَ ذَلِكَ لَهُمْ وَ نَزَلَتْ عَلَيْهِ الزَّكَاةُ وَ لَمْ يُسَمِّ لَهُمْ مِنْ كُلِّ أَرْبَعِينَ دِرْهَماً دِرْهَمٌ حَتَّى كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُوَ الَّذِي فَسَّرَ ذَلِكَ لَهُمْ وَ نَزَلَ الْحَجُّ فَلَمْ يَقُلْ لَهُمْ طُوفُوا أُسْبُوعاً حَتَّى كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُوَ الَّذِي فَسَّرَ ذَلِكَ لَهُمْ وَ نَزَلَتْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ وَ نَزَلَتْ فِي عَلِيٍّ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي عَلِيٍّ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ وَ قَالَ ص أُوصِيكُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ وَ أَهْلِ بَيْتِي فَإِنِّي سَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ لَا يُفَرِّقَ بَيْنَهُمَا حَتَّى يُورِدَهُمَا عَلَيَّ الْحَوْضَ فَأَعْطَانِي ذَلِكَ وَ قَالَ لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَهُمْ أَعْلَمُ مِنْكُمْ وَ قَالَ إِنَّهُمْ لَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ بَابِ هُدًى وَ لَنْ يُدْخِلُوكُمْ فِي بَابِ ضَلَالَةٍ فَلَوْ سَكَتَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَلَمْ يُبَيِّنْ مَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ لَادَّعَاهَا آلُ فُلَانٍ وَ آلُ فُلَانٍ )۱
ابو بصیر روایت میکند:
از امام صادق علیهالسلام دربارهی سخن خداوند عزّوجلّ که میفرماید:
«از خدا اطاعت کنید، و از پیامبر اطاعت کنید، و از اولیالامر از میان خودتان» (نساء: ۵۹) پرسیدم.
ایشان فرمودند: این آیه دربارهی علی بن ابیطالب، حسن و حسین علیهمالسلام نازل شده است.
گفتم: مردم میگویند چرا خداوند نام علی و اهلبیتش را به صراحت در قرآن ذکر نکرده؟
امام فرمودند: به آنان بگویید، نماز بر پیامبر نازل شد ولی خداوند، تعداد رکعات را مشخص نکرد تا اینکه خود پیامبر آن را برای مردم تفسیر کرد.
زکات نازل شد، ولی مقدار آن (مثلاً از هر چهل درهم، یک درهم) را خداوند تعیین نکرد تا اینکه پیامبر آن را توضیح داد.
حج نازل شد، ولی خداوند نگفت که باید هفت بار طواف کنند تا اینکه پیامبر آن را برایشان روشن ساخت.
همچنین آیهی «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» نازل شد و دربارهی علی، حسن و حسین بود.
پیامبر فرمود: «هرکس من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست.»
و فرمود: «شما را به کتاب خدا و اهلبیتم سفارش میکنم.»
سوال:
اگر وجود مبارک پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، آیهی شریفهی «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» را بر امیرالمؤمنین علیهالسلام تطبیق نمیداد، چه پیامدهایی در تاریخ اسلام رقم میخورد؟
فَلَوْ سَكَتَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَلَمْ يُبَيِّنْ مَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ لَادَّعَاهَا آلُ فُلَانٍ وَ آلُ فُلَان)۲
امام صادق علیهالسلام:
«اگر پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله سکوت میکرد و اهلبیت خود را معرفی نمینمود، خاندان فلان و خاندان فلان آن مقام را برای خود ادعا میکردند.»
منظور از آلفلان و آلفلان چه کسانی هستند؟
۱: قوله (لا دعاها آل فلان و آل فلان) أى آل تيم و آل عدى.)۳
مرحوم ملا صالح مازندارني:
«اگر پیامبر سکوت میکرد، خاندان فلان و خاندان فلان آن را ادعا میکردند» یعنی: خاندان تیم و خاندان عدی.(دو طایفه عمر و ابابکر)
۲: قوله صلى الله عليه و آله و سلم:
لادعاها آل فلان و آل فلان، أي آل العباس و آل جعفر و أضرابهم من أقاربه صلى الله عليه و آله و سلم، أو آل تيم و آل عدي لشبهة كون بنتيهما في بيته أو لبنتيهما)۴
مرحوم علامه مجلسي:
فرمایش پیامبر صلیاللهعلیهوآله: «اگر سکوت میکرد، خاندان فلان و خاندان فلان آن مقام را ادعا میکردند» یعنی: خاندان عباس و خاندان جعفر و دیگر خویشاوندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله، یا خاندان تیم و خاندان عدی، بهسبب شبههای که از حضور دخترانشان در خانهی پیامبر یا نسبت داشتن دخترانشان با او پدید میآمد.
منابع:
۱: الکافي: ج۱ ص ۲۸۶
۲: الکافي: ج۱ ص ۲۸۶
۳: شرح ملاصالح بر الکافي: ج۶ ص۹۹
۴: مراةالعقول: ج۳ ص۲۳۶
ثبت دیدگاه