اهمّیّت «صله رحم» در قرآن کریم
🔹از كارهاى بسيار نيک، و اعمال پسنديده كه حضرت حق و انبياء و امامان نسبت به آن اصرار ورزيدهاند، صلهرحم است.
🔸ملا محسن فيض کاشانی كه عمرى را با قرآن مجيد و روايات به سر برد، صلهرحم را به «زيارت ارحام»، و «رفع كمبودهاى مادى»، «حل مشكلات اقتصادى»، «كمک به كار و كسب»، و «ازدواج پسران و دختران آنان» معنا فرموده. اگر در آيات قرآن مجيد و روايات دقت شود، از مسئله صلهرحم همين معانى استفاده مىشود.
🔹روش انبياء، و اخلاق امامان شيعه در صلهرحم انجام همين واقعیات عالى بوده است. قرآن مجيد به صلهرحم سفارش مىكند، و آن را عمل صاحبان خرد مىداند، و قطع با رحم را به عنوان فسق و قاطع را فاسق مىشمارد.
در سوره مباركه نساء (آیه ۱) حكم مىكند تقواى الهى را نسبت به خداوند و ارحام مراعات كنيد، خيلى عجيب است كه ارحام را پس از خود ذكر فرموده است: «و اتَّقوا الله الَّذى تساءلونَ به الارحامَ». رعايت تقواى الهى نسبت به ارحام «رعايت آبرو و هويت آنها» و «شتافتن به ديدارشان»، و «رفع نواقص زندگى آنهاست».
در سوره مباركه رعد (آیه ۲۱) مسائلى را به عنوان خصوصيات صاحبان خرد بيان مىكند و سودِ قيامتىِ آن را پيشواز ملائكه از آنان در محشر، و سلام فرشتگان به ايشان، و عاقبتبخيرى مىداند. از جمله آن مسائل صلهرحم است. «و الَّذين يصلون ما امر الله به ان يوصل».
در سوره رعد (آیه ۲۵) درباره قطع رحم آيهاى كمرشكن قرار دارد: «و يقطعون ما امر الله به ان يوصل و يُفسدون فى الأرض اولئك لهم اللَّعنةُ و لهم سوء الدّار». و آنان كه قطع مىكنند آنچه را خدا به پيوند آن دستور داده، و فساد در زمين مىنمايند بر اينان است لعنت و براى آنان است دوزخ.
📚 برگرفته از کتاب «نظام خانواده در اسلام» استاد حسین انصاریان
ثبت دیدگاه