هفتم مهر روز بزرگداشت فرماندهان دفاع مقدس
07 مهر 1403 - 21:49
شناسه : 73014
1

هفتم مهر روز بزرگداشت فرماندهان دفاع مقدس هفتم مهرماه، روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس و سالروز شهادت سرداران اسلام: فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا 💠 پس از حماسه بزرگ شکست حصر آبادان، پنج تن از فرماندهان ارتش و سپاه جهت تقديم گزارش به امام خمينی(ره) در يک فروند هواپيما عازم تهران شدند. هواپيما […]

پ
پ

هفتم مهر روز بزرگداشت فرماندهان دفاع مقدس

IMG_20240928_213624_538KM9bg5l

هفتم مهرماه، روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس و سالروز شهادت سرداران اسلام: فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا

💠 پس از حماسه بزرگ شکست حصر آبادان، پنج تن از فرماندهان ارتش و سپاه جهت تقديم گزارش به امام خمينی(ره) در يک فروند هواپيما عازم تهران شدند. هواپيما در غروب ۷ مهر ۶۰ در جنوب تهران دچار سانحه شد و آتش گرفت و ۴۹ نفر از سرنشينان آن از جمله ۵ تن از سرداران به درجه شهادت نائل آمدند. این سرداران عبارتند از:

▪️۱. «شهید سردار یوسف کلاهدوز»

شهید کلاهدوز پس از پیروزی انقلاب، به عنوان قائم‌مقام فرمانده کل سپاه پاسداران و عضو شورای عالی دفاع فعالیت نمود. او در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیار موثر بود.

▪️۲. «شهید سردار ولی‌الله فلاحی»

شهید فلاحی رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین اولین فرمانده نیروی زمینی ارتش پس از پیروزی انقلاب بود. بسیاری از کارشناسان، او را یکی از موفق‌ترین رؤسای ستاد در تاریخ ارتش ایران به‌شمار می‌آورند.

▪️۳. «شهید سرلشکر جواد فکوری»

 شهید جواد فکوری، یکی از خلبانان برتر نیروی هوایی در سطح جهان محسوب می‌شد. او حکم فرماندهی نیروی هوایی را از امام خمینی دریافت کرد. فکوری در خنثی‌سازی کودتای نوژه نقش چشمگیری داشت.

▪️۴. «شهید سرلشکر سیدموسی نامجو»

شهید نامجو اولین فرمانده دانشکده افسری جمهوری اسلامی ایران بود. وی نماینده فرمانده کل قوا در شورای عالی دفاع بود و همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز شد.

▪️۵. «شهید محمد جهان‌آرا»

شهید جهان‌آرا با پیروزی انقلاب، پس از ۳۰ماه زندگی مخفی به خرمشهر بازگشت و فرمانده سپاه خرمشهر شد. مقاومت خرمشهر همواره با نام او یاد می‌شود.

چگونگی شهادت جهان‌آرا و یاران شهید

هفتم مهرماه سال ۱۳۶۰ در حالی‌که سرداران و سربازان فاتح ارتش اسلام پس از رزمی بی‌امان با بعثیان متجاوز، با سرافرازی از جبهه نبرد حق علیه باطل بر می‌گشتند، هواپیمایی که این عزیزان را به تهران می‌آورد، درحوالی کهریزک دچار سانحه غم‌انگیزی گشته و سقوط کرد.

در این حادثه، علاوه بر شهید شدن تعدادی از رزمندگان اسلام، فرمانده سرافراز و نامور سپاه خرمشهر، محمدعلی جهان آرا به همراه چهار سردار بزرگ اسلام سرلشگر فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، سرتیپ نامجو وزیر دفاع، سرتیپ فکوری جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش و شهید یوسف کلاهدوز قائم‌مقام فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.

یاد همه شهدای انقلاب اسلامی گرامی و نامشان پر رهرو باد

IMG_20240928_214750_624OVlWa3o

امام خمینی (ره) به مناسبت وقوع سانحه هوایی و به شهادت رسیدن فرماندهان ارتش و سپاه در پیامی چنین فرمودند: «اینان، خدمت‌گزار رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی انقلاب، با سرافرازی و شجاعتْ در راه هدف، و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند. شک نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق و سرنوشت خویش بشتابیم، پس چه سعادتی بالاتر از آن که در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود و چه سعادتمند بودند این شهیدان که دین خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند…».

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.