نمایش “تنهاتر از مسیح”
سالها قبل (سال ۸۸یا ۸۹) در روزگار خوش دانشجویی با بسیج دانشگاه به اردوی جهادی ایلام رفتیم.
در یکی از آخرین شبهای اردو، به دیدن نمایشی رفتیم. نمایشی که تا به حال اسماش را نشنیده بودم.
به هر حال تجربه جدیدی بود. بدون هرگونه پیشزمینه فکری، آماده دیدن نمایش شدیم.
خیلی جالب و مهیج بود. در حین دیدن نمایش، همهی جمعیت با هم به هیجان میآمدند، با هم میترسیدند و با هم متاثر میشدند و گریه میکردند….
نمایش، نمایشی چند پردهای بود از زمان خلقت و هبوط حضرت آدم(ع)، تقابل حق و باطل تا تا زمان ظهور منجی عالم حضرت مهدی (عج). بخشهای تاریخ انقلاب و دوران دفاع مقدس، رحلت حضرت امام (ره) و ولایت مقام معظم رهبری از دیگر پردهها و صحنههای این نمایش بود.
بله، اسم نمایش، نمایش شبهای آفتابی بود که ما در یک شب زیبای ایلام، آن را به تماشا نشستیم.
نمایش شب آفتابی آمیزهای از نور، صدا، صدای آقای جلیلوند، تصویر و حرکات زنده بود با بازی صد نفر و شاید بیشتر…
واقعا نمایشی تحسین برانگیز و اثری فاخر بود.
بعد از آن، خیلی تلاش کردم تا باز هم به دیدن این نمایش بروم. به همه هم دیدن آن را توصیه میکردم. اما برای خودم دیگر توفیق دیدن این نمایش دست نداد.
تا روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ و با گذشتِ بیش از یک دهه.
چهارشنبه به سمت بوستان ولایت تهران حرکت کردیم.
شنیده بودم نمایشی به اسم تنهاتر از مسیح، در تِم همان نمایش شبهای آفتابی در ایام ماه محرم و صفر در بوستان ولایت برگزار میشود.
سر از پا نمیشناختم. دوست داشتم دوباره آن نمایش را تجربه کنم.
از برخی جهات مثل همان نمایش شبهای آفتابی بود اما فرقهایی هم با هم داشتند. یکی اینکه از نظر من، شبهای آفتابی از لحاظ کیفیت کار و… بسیار قویتر بود. اما این نمایش هم توانست مثل نمایش شبهای آفتابی، حضار را متاثر یا به هیجان و گریه بیاندازد.
فرق اساسی دیگر این دو نمایش این بود که نمایش “تنها تر از مسیح”، سقیفه تا واقعه روز عاشورا، اسارت خاندان اهل بیت، شهادت حضرت رقیه س و سخنرانی حضرت زینب ع را به تصویر میکشد. همچنین در بطن نمایش بهصورت ناملموس به توطئههای یهود در دشمنی با اسلام نیز اشاره گردیده است.
در مجموع، حقیقتا این نمایش یکی از بهترین ابزار برای شناساندن صحنه کربلا بود. کل واقعه به خوبی و بدون جسارت به ساحت مقدس معصومین علیهالسلام صحنهسازی شده بود.
_ در توصیف صحنه نمایش “تنهاتر از مسیح” میتوان گفت :
نمایشی است که در سه طرف یک سوله بزرگ در بوستان ولایت و با ۲ الی ۳ هزار نفر تماشاچی و حجم انبوهی از بازیگران و و دکورها و…. اجرا میشود.
همچنین استفاده از تکنیکهای هنری و بصری برای جذب مخاطب مثل نور، صدا، موسیقی، پخش روضه و مداحی و سایر جلوههای ویژه و… کمک میکند تا فضاسازیها، ملموستر و برای مخاطب قابلباورتر و جذابتر و ملموستر شود.
در ابتدای برنامه و پیش از شروع پردههای نمایش، فیلمی ضبط شده از سخنان حاج حسین یکتا درباره اهمیت این نمایش پخش میشود.
سپس ایشان اشاره میکنند که این رویداد فرهنگی، کاملا با بودجههای مردمی و مشارکت خیرین تدارک دیده شده است و از کمکهای دولتی سهم چندانی ندارد. سپس شماره حسابی را جهت مشارکت و کمک هموطنان و علاقمندان جهت ادامه این نمایش معرفی مینمایند.
- در واقع «تنهاتر از مسیح» روضهای مصور از واقعه عاشورا و غربت اهل بیت (ع) است.
در حین اجرای این نمایش، در هر بخش پردهای از پردههای سه طرف به بالا میرود و به طور مستمر پایین میآید و در هر بخش از بخشهای نمایش، مصیبتی از مصیبتها را از ماجرای سقیفه تا واقعه عاشورا و اسارت را به انضمام نوای روضهخوانیها و مداحیهای محمود کریمی به تصویر میکشد.
_ در اینجا به برخی از صحنهها و پردههای نمایش اشاره میشود:
در این پرده، ضمن اشاره به ماجرای سقیفه، ماجرای ضربت خوردن حضرت علیهالسلام در محراب مسجد توسط ابن ملجم و وقایع مربوط به آن به نمایش در میآید.
پس از آن صحنهی صحبتهای جعده و پدرش و سپس شهادت امام حسن مجتبی علیه توسط همسرش جعده نشان داده میشود.
اما بخش اعظم نمایش به ماجرای کربلا اختصاص دارد؛
ابتدا صحنههایی از صحبتها و شهادت حضرت مسلم،
سپس صحنه شهادت حضرت علیاکبر علیه السلام و حضور امام حسین علیهالسلام بر پیکر اربااربای پسرش
و اکنون صحنهی مبارزهی جوان رشید امام حسن مجتبی و شهادت ایشان…
بعد از آن، وارد صحنهی خیمههای اباعبدالله حسین میشود، صحنهی رخصت گرفتن حضرت عباس از امام حسین علیهالسلام و حضرت زینب سلامالله علیها برای آوردن آب
و شهادت آن حضرت و رسیدن امام حسین به بالای سر برادر…
قصه شهادت حضرت قمر بنی هاشم علیهالسلام خیلی عجیب و دردناک است و اوج غربت امام حسین علیهالسلام را به تصویر میکشد.
و از همه دردناکتر، شهادت امام حسین (ع) در گودال قتلگاه؛
و پس از آن به آتش کشیدن خیام و اسارت خاندان اهلبیت (ع) و ماجرای شام تصویر میشود
و در آخرین صحنه که غمبارترین صحنهها و اوج گریه حضّار است؛ ماجرای ملاقات حضرت رقیه با سر بریده امام حسین (ع) است
در این لحظات است که میتوان صدای نالهها و گریههای همهی تماشاچیان را در صحنهی نمایش شنید.
- مهمترین پیام این واقعه و این نمایش، انتقال مظلومیت و عصمت اهلبیت (علیهمالسلام) و رویارویی حق با باطل و در نهایت آزادی است که با ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تحقق مییابد.
- در انتها به همهی عزیزان، بالاخص نوجوانان و جوانان توصیه میشود که این نمایش فاخر را فقط برای یکبار تجربه و تماشا کنید و این فرصت را از دست ندهید.
این نمایش محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که به همت موسسه هنری رسانهای سیمای ققنوس در بوستان ولایت تهران روی صحنه میرود.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه و رزرو بلیت رایگان این نمایش به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه کنند.
ثبت دیدگاه