سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها
01 فروردین 1403 - 22:39
شناسه : 69070
4

سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها اولین بانوی مسلمان، در همه ابعاد بهترین الگو برای زنان است؛ خدیجه سلام الله علیها از همه عقایدی که سال‌ها با آن زندگی کرده بود، دل کند و نه تنها اولین زنی شد که به اسلام ایمان آورد بلکه همه ثروتش را در […]

پ
پ

سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها

20240320_222244

حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها اولین بانوی مسلمان، در همه ابعاد بهترین الگو برای زنان است؛ خدیجه سلام الله علیها از همه عقایدی که سال‌ها با آن زندگی کرده بود، دل کند و نه تنها اولین زنی شد که به اسلام ایمان آورد بلکه همه ثروتش را در راه اسلام صرف کرد تا جایی که رسول خدا (صلی الله علیه و اله) درباره ایشان فرمود: هیچ مالی به اندازه ثروت خدیجه (س) به من سود نبخشید، اگر کمک‌های او نبود شاید در حرکت اسلام یک اختلال وقفه‌ی عمده‌ای به وجود می‌آمد.
او که بانوی ثروتمند شریف و معتبری بود به جرم ازدواج با جوان یتیم و تهیدستی همچون حضرت محمد(ص) طرد و بایکوت شد تا جایی که هنگام وضع حمل دخترش فاطمه سلام الله علیها هیچکس به یاری او نیامد و خداوند، چهار زن از بهشت برای به دنیا آمدن فاطمه سلام الله علیها نزد او فرستاد.
او که مادر صدیقه دو عالم، امامان معصوم علیهم‌السلام و همه سادات است؛ در صبر و استقامت، حمایت از دین و رسول اکرم(ص) و مسلمانان، شوهرداری و تربیت فرزند بهترین الگوی زنان است، همچنین الگوی وفاداری و فداکاری و اسوه جهاد بود.
بارزترین مصداق مجاهد فی سبیل الله در صدر اسلام پس از معصومین علیهم‌السلام حضرت خدیجه سلام الله علیه بود؛ او زندگی خود را صرف اعتلای اسلام کرد، ایشان پشتیبان دین اسلام و آرامش خاطر پیامبر صلی الله علیه و آله بودند، در فضای تاریک جاهلیت که مردم در مقابل پیامبر ص ایستاده بودند این خدیجه س بود که به حمایت از پیامبر ص پرداخت و تمام اموال خودش را خرج یاری دین خدا نمود. او حامی مهربان پیامبر ص بوده و در سخت‌ترین شرایط طاقت‌فرسای شعب ابی‌طالب، جان و مال و همه وجودش را عاشقانه وقف اسلام کرد و همانجا غریبانه از دنیا رفت، در حالی که حتی کفنی برای خود نداشت و جبرئیل کفنی از بهشت برایش آورد.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در مورد خدیجه سلام الله علیها فرمود: خداوند بهتر از او را به من نداده است، او به من ایمان آورد هنگامی که مردم کفر داشتند، تصدیق نبوت من کرد زمانی که دیگران مرا تکذیب کردند و اموال خود را در اختیار من گذاشت در وقتی که دیگران محروم کردند.

IMG_20240320_221256_670h4bnh30

💠 مادر مؤمنان

آیت الله العظمی جوادی آملی:

▫️ خدیجه کبریٰ، عالمه عابده زاهده موحده‌ای بود؛ ما فخر می‌کنیم که چنین مادری داریم! خدیجه کبریٰ (علیها آلاف التحیة و الثناء)، فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ، فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند، اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می‌زند.
در جاهلیت کهن که ربا، یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، این را خدیجه، خط بطلان بست و ربا را تحریم کرده بود.

▫️ وجود مبارک خدیجه کبریٰ (سلام الله علیها) ویژگی‌‌های خاصی داشت، طرف مشورت پیغمبر بود. خدیجه (سلام الله علیها) یک مریم ثانی است برای ما! در قرآن کریم فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ مَرْیم﴾. وجود مبارک خدیجه (سلام الله علیها) الگوی جامعه است.

ـ خدیجه (سلام الله علیها) نه تنها «ام المؤمنین» فقهی است،
ـ «ام المؤمنین» فرهنگی است،
ـ «ام المؤمنین» اقتصادی است،
ـ «ام المومنین» عفاف و حجاب است.

20240320_222421

مقام معظم رهبری:
▪️خدیجه‌ى کبرى علیها‌الصلاةوالسلام در آغاز اسلام ایمان آورد؛ بزرگترین حرکت را به عنوان یک بانوى کامله و عاقله و بزرگوار انجام داد، اول مؤمن به اسلام او بود، بعد هم همه‌ى ثروت خود را در راه دعوت اسلام و ترویج اسلام خرج کرد، و تأثیر این کار را کسانى مى‌دانند که در مبارزات و دوران اختناق، نقش کمک‌هاى مالى را به مبارزین تجربه کردند. که اگر کمک‌هاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه‌ى عمده‌اى به وجود مى‌آمد.
▪️بعد هم با رسول خدا و همه‌ى مسلمین به شعب ابى‌طالب تبعید شدند و چند سال، دو- سه سال زندگى دشوار و طاقت‌فرسا را در آن‌جا تحمل کرد و در همان شعب ابى‌طالب هم دعوت حق را لبیک گفت و در حال تبعید از دنیا رفت.

▪️ سالروز وفات همسر گرامی و وفادار پیامبر اسلام، حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها تسلیت باد.

السَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.