با نزدیک شدن به انتخابات دوره ششم شورای شهر تهران، معاون مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به معضلات زیستمحیطی پایتخت و لزوم توجه بیشتر شورای شهر آینده به این مشکلات گفت: شواری شهر ششم لازم است محل هزینه درآمدهای شهرداری از عوارض آلایندگی و طرحهای ترافیک و آلودگی هوا را مشخص و شفاف کند.
فاطمه برنا در گفت و گو با ایسنا، به سه معضل عمده و مهم زیست محیطی شهر تهران شامل آلودگی هوا، تخریب عرصههای طبیعی و آلودگی آب و خاک اشاره و اظهارکرد: تمام این مشکلات ناشی از مهاجر پذیری و افزایش شهرنشینی در سطح شهر تهران است که منجربه توسعه نامتوازن و ناپایدار در سطح پایتخت شده است. در برخی مناطق بهویژه مناطق ۱، ۵ و ۲۲ این توسعه نامتوازن و به دنبال آن تخریب محیط زیست بیشتر به چشم میخورد، از جمله بلند مرتبهسازی در منطقه ۲۲ که باعث افزایش بار جمعیتی غرب تهران و افزایش ترافیک شهری، آلودگی هوا و در کنار آن آلودگی آب و خاک شده است.
وی ادامه داد: در برخی مناطق شاهد معضل فاضلاب و نبود شبکه جمعآوری فاضلاب هستیم که ناشی از بارگذاریهایی است که بدون در نظر گرفتن و فراهم کردن زیرساختهای کافی صورت گرفته است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست تهران با اشاره به تخریب و تصرف برخی عرصههای طبیعی و منابع طبیعی اظهار کرد: تخریب و تصرفات عرصههای طبیعی اطراف شهر تهران باعث تهدید و تخریب بسیاری از زیستگاهها و زیستبومهای منطقه و در نتیجه نزدیک شدن برخی گونههای حیات وحش به مناطق مسکونی و حریم شهرها و افزایش احتمال جاری شدن سیلاب شده است. برای رفع این معضلات نیاز است که شوراها و شهرداریها در تصویب پروژهها و برنامههای اجرایی خود بازنگری کنند و ارزیابی اثرات زیستمحیطی این برنامهها را در اولویت قرار دهند.
برنا با بیان اینکه بخش عمده معضل آلودگی هوای شهر تهران مربوط به تردد خودروها و آلودگی ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی است، تصریح کرد: براساس قانون هوای پاک لازم است سالانه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری پنج درصد افزایش پیدا کند اما به این موضوع توجه نمیشود. در حال حاضر ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و ۴۰ هزار تاکسیها فرسوده هستند، با این وجود در پایتخت تردد میکنند بنابراین لازم است شورای شهر آینده تهران این مشکلات را پیگیری کند و با تصویب پروژههای مناسب در این زمینه در جهت کاهش آلودگی هوای تهران گام بردارد.
وی ادامه داد: وی ادامه داد: بخشی از درآمد شهرداریها که از عوارض ساخت و سازها تامین میشود و بهنوعی درآمدهای ناپایداری بهحساب میآیند ناشی از فروش تراکم است که خود یک معضل زیست محیطی است.
به گفته معاون مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، در زمینه عوارض آلایندگی که به حساب شهرداریها میرود هیچ بیلان کاری از شهرداریها نداریم که این درآمد عوارض آلایندگی یا درآمد حاصل از فروش طرح ترافیک یا طرح آلودگی هوا در چه بخش و حوزههایی هزینه شدهاند؟ درآمدهای ناشی از این طرحها و عوارض باید صرف رفع معضلات زیستمحیطی شهر شوند و لازم است شورای آینده شهر تهران مشخص و شفاف کند تا مردم بدانند این هزینههایی که میپردازند در چه حوزههایی خرج میشود؟
برنا در پایان ضمن بیان اینکه شاخص عملکرد محیط زیست ( Environmental Performance Index – EPI) در سطح جهانی بر مولفههایی از جمله آلودگی هوا، حفظ سلامت آب و عرصههای طبیعی استوار است، تصریح کرد: در ردهبندی شاخص عملکرد محیط زیست، ایران رتبه ۶۷ را در دنیا دارد و بخش عمدهای از این امتیازگیریها به فعالیتهای شهری و معضلات ناشی از آن بازمیگردد. با توجه به اینکه شهر تهران یکی از پرجمعیتترین شهرهای کشور است که با ۸.۵ درصد از مساحت استان حدود ۶۶ درصد جمعیت کل استان را در خود جای داده است و از آنجایی که ۲۰ درصد مصرف انرژی کل کشور، ۷۰ درصد خدمات و ۸۰ درصد نیروی متخصص در تهران متمرکز شده است، بنابراین میتوان گفت وضعیت زیست محیطی شهر تهران میتواند تاثیر بسیار زیادی بر شاخص عملکرد محیط زیست کل کشور داشته باشد و لازم است توجه بیشتری به مشکلات زیستمحیطی کلان شهرها از جمله تهران شود.
انتهای پیام
ثبت دیدگاه