10 دی 1402 - 16:53
شناسه : 67243
3

هدف‌گذاری وزارت بهداشت برای افزایش نوبت‌دهی الکترونیکی در بیمارستان‌ها رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام هدف‌گذاری ۷۰ درصدی نوبت‌دهی الکترونیک در مراکز درمانی برای تسهیل دسترسی مردم به خدمات درمانی گفت: امکان اخذ نوبت درمانگاه‌های فوق تخصصی برخلاف نظام ارجاع است. – اخبار اجتماعی – […]

پ
پ

هدف‌گذاری وزارت بهداشت برای افزایش نوبت‌دهی الکترونیکی در بیمارستان‌ها

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام هدف‌گذاری ۷۰ درصدی نوبت‌دهی الکترونیک در مراکز درمانی برای تسهیل دسترسی مردم به خدمات درمانی گفت: امکان اخذ نوبت درمانگاه‌های فوق تخصصی برخلاف نظام ارجاع است.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن واعظی از هدف‌گذاری 70 درصدی نوبت‌دهی الکترونیک در مراکز درمانی در راستای تسهیل دسترسی هموطنان به خدمات درمانی خبر داد و گفت: یکی از سازوکارهای اصلی اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، بهره‌گیری از نظام ارجاع الکترونیک است که بر پایه نوبت‌دهی الکترونیک قرار دارد. درحال حاضر با توسعه سامانه‌های نوبت‌دهی الکترونیک در اغلب کسب و کارها، بهره‌گیری از این سامانه‌ها نیز در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به منظور ارائه خدمات سریع و آسان به شهروندان غیرقابل اجتناب است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت افزود: ارائه خدمات به موقع، جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در فرآیندهای درمانی، استفاده مناسب از زمان پزشکان، بهره‌مندی عادلانه بیماران از خدمات تخصصی پزشکی، برنامه ریزی دقیق حضور پزشکان و بیماران در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی از مواردی است که بهره‌گیری از «سامانه نوبت‌دهی الکترونیک جامع» را الزامی می‌سازد.

وی افزود: در حال حاضر مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با همکاری مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم راستا با اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، اقدامات موثری را به منظور توسعه نوبت‌دهی الکترونیک به انجام رسانده است که از جمله مهم‌ترین این اقدامات تخصیص حداقل 30 درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی سرپایی به بیماران ارجاعی از سطح یک است که نوبت‌دهی آنها از طریق سامانه های نوبت‌دهی الکترونیک و ارجاع الکترونیک صورت می‌پذیرد.

تمام بیمارستا‌ن‌ها موظف به "نوبت‌دهی آنلاین" هستند/ مردم تخلفات را گزارش کنند

واعظی ادامه داد: همچنین تخصیص حداقل 50 درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی تخصصی به سامانه‌های نوبت‌دهی الکترونیک (غیرحضوری) که با توجه به حجم درخواست‌های اینترنتی ظرفیت تخصیصی در تخصص‌های مختلف می‌تواند افزایش یابد، از دیگر اقدامات است. همچنین تدوین دستورالعمل و فرآیندهای اجرایی نوبت‌دهی الکترونیک به منظور ایجاد وحدت رویه در کلیه مراکز درمانی کشور صورت پذیرفته است.

وی اظهار کرد: مشارکت و همکاری سازمان‌های بیمه‌گر پایه از جمله سازمان تامین اجتماعی به منظور تخصیص ظرفیت پذیرش مراکز درمانی وابسته آن سازمان به نوبت‌دهی الکترونیک و نیز افزایش ظرفیت نوبت‌دهی سامانه جامع نوبت‌دهی وزارت بهداشت که با توجه به افزایش بازه‌های زمانی اخذ نوبت و ظرفیت پذیرش مراکز درمانی است نیز صورت گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: علی‌رغم اینکه نوبت‌دهی الکترونیک گام موثری در توسعه خدمات سلامت به شمار می‌رود ولی باید به این نکات توجه کرد که تخصیص اکثر نوبت‌ها به صورت اینترنتی به دلایل مختلفی امکان‌پذیر و ایده‌آل نیست.

وی با اعلام این که اختصاص تمام نوبت‌ها به صورت الکترونیک منجر به تضعیف برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع خواهد شد، در خصوص عدم امکان تخصیص اکثر نوبت ها به صورت الکترونیک گفت: به دلایل عدم درک صحیح از تفاوت های ذاتی خدمات درمانی با سایر خدمات شهری، افزایش مراجعات غیرضروری به متخصص، عدم کفایت سواد سلامت جامعه در تشخیص نوع بیماری، خود تشخیصی و خودمراقبتی نادرست و خود انتخابی رشته تخصصی درمانگاه، افزایش انتخاب نادرست رشته تخصصی در اخذ نوبت الکترونیکی توسط شهروندان، اشغال نوبت‌های الکترونیک ممکن برای مراجعه اشتباهی و بازماندن بیماران مرتبط، عدم مراجعه بیماران بدون اطلاع در ساعت نوبت اخذ شده و اتلاف وقت پزشک متخصص در درمانگاه، مراجعه خارج از زنجیره ارجاع و غیرضروری، تضعیف اقتصاد سلامت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور در شهرستان‌های کمتر برخوردار، تقلیل نوبت‌های قابل استفاده حضوری برای ارجاع از بخش اورژانس یا ویزیت پیگیری و ارجاع موازی، تقلیل نوبت حضوری برای اصلاح ویزیت حضوری در درمانگاه، تخصیص صحیح و مرتبط توسط متخصص اول و تقلیل نوبت حضوری برای ارائه خدمات به سالمندان، افراد بی‌سواد و افراد محروم، استفاده بیش از هدفگذاری انجام شده، از بستر خدمات اینترنتی و دیجیتالی امکانپذیر و ایده آل نیست.

واعظی با بیان این که همچنین امکان اخذ نوبت درمانگاه‌های فوق تخصصی و مراکز ارجاع سطح سوم کشور، بر خلاف سطح بندی و نظام ارجاع است، تصریح کرد: از این رو با توجه به دلایل کارشناسی ذکر شده، دستیابی به 70 درصد نوبت‌دهی‌ها به صورت الکترونیک در مراکز درمانی تا پایان تابستان 1403 هدفگذاری شده و مورد تاکید وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.