سالروز شهادت سردار شهید محمد جهان‌آرا
07 مهر 1402 - 21:34
شناسه : 64689
6

سالروز شهادت سردار شهید محمد جهان‌آرا سید محمدعلی جهان‌آرا (۱۳۳۳-۱۳۶۰ش)، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر که در مقاومت و ایستادگی خرمشهر در مقابل حمله عراق علیه ایران، نقش بسیار موثری داشت و در حادثه سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ به شهادت رسید. شهید جهان‌آرا قبل از انقلاب اسلامی ایران با عضویت در گروه مخفی حزب‌الله خرمشهر و گروه […]

پ
پ

سالروز شهادت سردار شهید محمد جهان‌آرا

IMG_20230929_205109_786

سید محمدعلی جهان‌آرا (۱۳۳۳-۱۳۶۰ش)، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر که در مقاومت و ایستادگی خرمشهر در مقابل حمله عراق علیه ایران، نقش بسیار موثری داشت و در حادثه سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ به شهادت رسید.

شهید جهان‌آرا قبل از انقلاب اسلامی ایران با عضویت در گروه مخفی حزب‌الله خرمشهر و گروه منصورون، به فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مبارزه مسلحانه علیه حکومت شاهنشاهی پرداخت. بعد از پیروزی انقلاب نیز فعالیت‌های انقلابی را ادامه داد و فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر گردید و با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با نیروهای سپاه و مردمی در مقابل تجاوز عراق ایستادگی نمود تا جایی‌که توانستند دشمن را ۴۵ روز معطل نگه دارند و از سقوط خرمشهر جلوگیری کنند. مقاومت خرمشهر همواره با نام شهید جهان‌آرا یاد می‌شود. سرانجام شهید جهان‌آرا در سال ۱۳۶۰ به همراه فرماندهان ارشد جنگ به نام‌ فکوری، یوسف کلاهدوز و ولی‌الله فلاحی بعد از عملیات شکست حصر آبادان برای رساندن خبر پیروزی به امام خمینی در حادثه سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ در کهریزک تهران به شهادت رسید و در بهشت زهرا تهران دفن گردید.

┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄

IMG_20230929_205100_363NqVlzVh

* یاد کنیم از شهید محمد جهان‌آرا

♦️وقتی خرمشهر آزاد شد، جایش خالی بود…

IMG_20230929_205047_047

* به یاد شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا

* با مقدمه شنیدنی از زنده یاد سید هدایت جهان‌آرا، پدر شهیدان جهان‌آرا در خصوص مقاومت در خرمشهر:

🔹️خوشا به حال تو مادر که شیر پروردی
برای نسل حسیننت دلیر پروردی

خوشا بحال تو مادر شفیع پروردی
برای خویش مقامی رفیع پروردی

فدای معرفت کربلایی‌ات مادر
فدای زینبی‌ات، نینوایی‌ات مادر

تو کیستی که هنوز از حسین می‌گویی
و این چنین به سوز از حسین می‌گویی

تو کیستی که ز داغ دلت نمی‌گویی
ولی ز داغ عزای حسین می‌مویی

تو کیستی که چنین می‌زنی ز دل فریاد
شهید من بفدای سر حسبنم باد

شهید من بفدای علی‌اکبر باد
فدای حنجرهء شیرخواره اصغر باد

تو کیستی که بدینسان برای دلجویی
برای تسلیت قلب زینبت گویی

اگرچه اصغر و اکبر تمام را دادیم
هنوز هم ز حسینت خجالتی داریم

مگر نه اینکه شب و روز شیعه عاشوراست
مگر نه اینکه زمین و زمانه کرب و بلاست

مگر نه اینکه عزای حسین در رگ ماست
و قلب مردهء ما زنده‌یاد عاشوراست

برای هر که بمیرد به خاک ما جا نیست
کسی‌که کشته نشد از قبیلهء ما نیست

امشب بیا با رمز یازهرا(س) بنالیم
آرام شب را با جهان‌آرا بنالیم

اندوه خرمشهر در من پا گرفته است
اروند در چشمان من ماوا گرفته است

امواج کارون از نگاهم می‌تراود
دریاچه‌ای خون از نگاهم می‌تراود

می‌خواهم امشب با جهان‌آرا بنالم
مرثیه‌ای در سوگ خویش امشب بخوانم …

🔰حاج صادق آهنگران

┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄

IMG_20230929_205105_705

* در محضر شهیدان:

🔹من برای کسی وصیتی ندارم ولی یک مشت درد و رنج دارم که بر این صفحه کاغذ می‌خواهم همچون تیغی و یا تیری بر قلب سیاه‌دلانی که این آزادی را حس نکرده‌اند، بر سر اموال این دنیا ملت را، امتی را و جهانی را به نیستی و نابودی می‌کشانند، فرود آورم. خداوندا تو خود شاهد بودی که من تعهد این آزادی را با گذران تمام وقت هستی خویش ارج نهادم و با تمام دردها و رنج‌هایی که بعد از انقلاب بر جانم وارد شد، صبر و شکیبایی کردم. ولی این را می‌دانم که این سران تازه به دوران‌رسیده، نعمت آزادی را درک نکرده‌اند چون دربند نبوده‌اند یا در گوشه‌های دریاهای پاریس و لندن و هامبورگ بوده‌اند و یا در…
و تو ای امام، ای که به اندازه تمامی قرن‌ها، سختی‌ها و رنج کشیدی از دست این نابخردان خرد همه هیچ‌دان! لحظه لحظه این زندگی بر تو همچون نوح، موسی و عیسی و محمد(ص) گذشت.
ولی تو ای امام و ای عصاره تاریخ، بدان که با حرکتت، حرکت اسلام را در تاریخ جدید شروع کردی و آزادی مستضعفان جهان را تضمین کردی. ولی ای امام، کیست که این همه رنج‌ها و دردهای تو را درک کند و کیست که دریابد که لحظه‌ای کوتاهی از این حرکت به هر عنوان خیانتی به تاریخ انسانیت و کلیه انسان‌های حاضر و آینده تاریخ می‌باشد.»
🔸ای امام، درد تو را، رنج تو را می‌دانم چه کسانی با جان می‌خرند. جوان با ایمان، که هستی و زندگی تازه خویش را در راه به هدف رسیدن حکومت عدل اسلامی فدا می‌کند. بله ای امام، درد تو را جوانان درک می‌کنند، اینان که از مال دنیا، فقط و فقط رهبری تو را دارند، و جان خویش را برای هدفت که اسلام است فدا می‌کنند و بدان ای امام تا لحظه‌ای که خون در رگ ما جوانان پاک اسلام وجود دارد. لحظه‌ای نمی‌گذاریم که خط پیامبرگونه تو که به خط انبیا و تاریخ وصل است به انحراف کشیده شود. ولی ای امام من به عنوان کسی که شاید کربلای حسین را در کربلای خرمشهر دیده‌ام، سخنی با تو دارم که از اعماق جانم و از پرپر شدن خون جوانان خرمشهر برمی‌خیزد و آن اینست.

ای امام از روزی که جنگ آغاز شد تا لحظه‌ای که خرمشهر سقوط کرد، من یک ماه به طور مداوم، کربلا را می‌دیدم. هر روز که حمله دشمن بر برادران سخت می‌شد و فریاد آنها، بی‌سیم را از کار می‌انداخت و هیچ راه نجاتی نبود، به اتاق خود می‌رفتم گریه را آغاز می‌کردم و فریاد می‌زدم: «ای رب‌العالمین بر ما مپسند ذلت و خواری را».

🌷قسمتی از وصیتنامه سردار شهید محمد جهان آرا

🔹️روز بزرگداشت فرماندهان شهیددفاع مقدس؛ شهادت سرداران اسلام: فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز، و جهان‌آرا (۱۳۶۰ه.ش)

 

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.