نکاتی پیرامون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و اربعین حسینی
12 شهریور 1402 - 16:24
شناسه : 63726
4

نکاتی پیرامون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و اربعین حسینی ▫️ «عطیه عوفی» می‌گوید: با جابر بن عبدالله به عزم قبر امام حسین(علیه‌السلام) بیرون آمدم و چون به کربلا رسیدیم،‌ جابر نزدیک شط فرات رفته و غسل کرد و ردایی همانند شخص محرم بر تن نمود و همیانی را گشود که در آن بوی خوش بود و […]

پ
پ

نکاتی پیرامون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و اربعین حسینی

▫️ «عطیه عوفی» می‌گوید: با جابر بن عبدالله به عزم قبر امام حسین(علیه‌السلام) بیرون آمدم و چون به کربلا رسیدیم،‌ جابر نزدیک شط فرات رفته و غسل کرد و ردایی همانند شخص محرم بر تن نمود و همیانی را گشود که در آن بوی خوش بود و خود را معطر کرد و هر گامی که برمی‌داشت، ذکر خدا می‌گفت تا نزدیک قبر مقدس رسید و به من گفت: دستم را بر روی قبر بگذار! چون چنین کردم، بر روی قبر از هوش رفت.

▫️ من آب بر روی جابر پاشیدم تا به هوش آمد، آنگاه سه مرتبه گفت: یا حسین!… آنگاه سلام داد و گفت: سلام بر شما ای ارواحی که در کنار حسین نزول کرده و آرمیدید. گواهی می‌دهم که شما نماز را بپا داشته و زکات را ادا نموده و به معروف امر و از منکر نهی کردید، و با ملحدین و کفار مبارزه و جهاد کرده، و خدا را تا هنگام مردن عبادت نمودید.

و اضافه نمود: به آن خدایی که پیامبر(ص) را به حق مبعوث کرد، ما در آنچه شما شهدا در آن وارد شده‌اید، شریک هستیم.

▫️ عطیه می‌گوید: به جابر گفتم: ما که کاری نکردیم! اینان شهید شده‌اند. گفت: ای عطیه! از حبیبم، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که می‌فرمود: «من احب قوماً حشر معهم و من احب عمل قوم اشرک فی عملهم» هرکس گروهی را دوست داشته باشد، با آنها محشور گردد، و هرکس عمل جماعتی را دوست داشته باشد،‌ در عمل آنان شریک خواهد بود.

—————-

🔸 حضرت امام باقر(عليه‌السلام) فرمودند:

« نِيَّةُ المُؤمنِ أفضَلُ مِن عَمَلِهِ؛ و ذلكَ لأنّهُ يَنوي مِن الخَيرِ ما لا يُدرِكُهُ، و نِيَّةُ الكافِرِ شَرٌّ مِن عَمَلِهِ؛ و ذلكَ لأنَّ الكافِرَ يَنوي الشَّرَّ و يأمَلُ مِن الشَّرِّ ما لا يُدرِكُهُ »

🔹 نيّت مؤمن برتر از عمل اوست؛ چون گاه نيّت كارهاى خير مى‌كند، اما موفق به انجام آنها نمى‌شود و نيّت كافر بدتر از عمل اوست؛ زيرا كافر، نيّت بد در سر مى‌پروراند و به انجام بدى‌هايى اميد مى‌بندد ليكن امكان به كار بستن آنها را نمى‌يابد.

—————-

🔸 حضرت امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند:

« إنّ العَبدَ المُؤمنَ الفَقيرَ لَيَقولُ: يا رَبِّ، ارزُقْني حتّى أفعَلَ كذا و كذا مِن البِرِّ و وُجوهِ الخَيرِ، فإذا عَلِمَ اللّه ُعَزَّ و جلَّ ذلكَ مِنهُ بصِدقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اللّه ُلَهُ مِن الأجرِ مِثلَ ما يَكتُبُ لَهُ لَو عَمِلَهُ، إنَّ اللّه َواسِعٌ كَريمٌ »

🔹 بنده مؤمن فقير مى‌گويد: اى پروردگار من! به من {مال و ثروت} روزى كن تا فلان احسان و بهمان كار خير را انجام دهم. پس، اگر خداوند عزّ و جلّ بداند كه اين سخن را از صدق نيّت مى‌گويد، همان اجرى را براى او مى‌نويسد كه اگر آن كارهاى خير را انجام مى‌داد برايش مى‌نوشت. خداوند گشاينده بخشنده است.

—————-

🔸 حضرت امام هادی (عليه‌السلام) فرمودند:

« أما إنَّکَ لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیم عِندَکمُ لَکُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ‌ علیه‌السلام »

🔹 اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خود زیارت کنی، چنان است که گویی امام حسین ‌علیه‌السلام را زیارت کرده‌‌ای.

—————-

🔹 هشام بن سالم: از امام صادق علیه‌السلام پرسیدم: کسی که خودش به واسطۀ بیماری یا مشکلی نتواند به زیارت امام حسین علیه‌السلام برود و در عوض شخصی دیگر را روانه کند (هزینه‌هایش را بدهد)، چه اجری دارد؟

🔸 امام صادق علیه‌السلام فرمودند:

۱ – به ازای هر درهمی که خرج کند، خداوند همانند کوه اُحد برایش حسنه می‌نویسد.

۲ – چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمی‌گرداند!

۳ – بلاهایی را که فرود آمده تا به او برسد، از او می‌گردانَد و از وی دور می‌کند و مالش حفظ می‌شود.

—————-

🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:

« اِتَّقِ اللّه َبَعضَ التُّقى و إن قَلَّ، واجعَلْ بَينَكَ و بَينَ اللّه ِسِترا و إن رَقَّ »

🔹 از خداوند بترس گرچه اندكى، و ميان خود و خدا پرده‌اى {از شرم} بيفكن هرچند نازك باشد.

—————-

🔸 قال على عليه‌السلام: هذا … مصارع عشاق شهداء لا يسبقهم من كان قبلهم و لا يلحقهم من كان بعدهم.

🔹 حضرت على عليه‌السلام روزى گذرش از كربلا افتاد و فرمود: اينجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهيدان است. شهيدانى كه نه شهداى گذشته و نه شهداى آينده به پاى آنها نمى‌رسند.

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.