مجاهد فی سبیلالله شیخ فضلالله نوری
فضلالله کجوری، مشهور به شیخ فضلالله نوری (۱۲۵۹قـ۱۳۲۷ق)، از مجتهدان طراز اول در تهران و از پیشروان جنبش مشروطه ایران بود. وی با پشتیبانی آخوند خراسانی، اصل دوم ممتم قانون اساسی مشروطه مبنی بر تشکیل هیئتنظار را به تصویب مجلس شورای ملی رساند ولی به دلیل اختلاف با دیگر نمایندگان درباره برخی از اصول متمم قانون اساسی مشروطه، از مجلس کنارهگیری کرد و با راهاندازی جریانی که مشروعهخواهان نام گرفت، اعتراضات شدیدی بر مشروطهخواهان و مشروطیت وارد کرد.
شیخ فضلالله با همراهی کردن مخالفان مشروطه در ماجرای به توپبستن مجلس، جمعآوری امضا از علما برای عدم بازگشایی مجلس بعد از به توپبستهشدن آن توسط محمدعلی شاه و نوشتن رسالههایی از جمله رساله حرمت مشروطه، مخالفت مشروطهخواهان را به خود جلب کرد.
وی پس از دوره استبداد صغیر و فتح تهران بهدست مشروطهخواهان در دادگاهی، محاکمه و سرانجام اعدام شد.
ولادت و نسب
شیخ فضلالله کجوری معروف به نوری فرزند ملاعباس نوری طبری، در منطقه نور مازندران در ۲ ذیالحجه ۱۲۵۹ق در کجور زاده شد. وی فرزند ملاعباس نوری طبرسی است. مادر او دختر میرزامحمدتقی نوری و خواهر میرزاحسین نوری (محدث نوری) بود. شیخ فضلالله، خواهری داشت که بدون فرزند درگذشت.
استادان و شاگردان
وی در آغاز جوانی به تحصیل مقدمات علوم متداول عصر خود پرداخت و برای تکمیل تحصیلات، همراه میرزاحسین نوری به نجف مهاجرت کرد و در حوزه به درس شیخ راضی آل خضر، میرزا حبیبالله رشتی و سید محمدحسن شیرازی راه یافت و پس از نیل به مرتبه اجتهاد به اشاره میرزای شیرازی برای ارشاد و هدایت مردم، به تهران آمد.
برخی از شاگردان وی از این قرارند:
علامه محمد قزوینی
محمدباقر قائنی بیرجندی
ملا علی مدرس
شیخ غلامحسین مازندرانی
میرزا مهدی آشتیانی
اطلاعات فردی
نام کامل: فضلالله کجوری
تاریخ تولد: ۲ ذیالحجه ۱۲۵۹ق
زادگاه: کجور، نور مازندران
محل دفن: حرم حضرت معصومه(س)
تاریخ شهادت: ۱۳ رجب ۱۳۲۷ق
محل شهادت: تهران
خویشاوندان سرشناس: میرزاحسین نوری
اطلاعات علمی
استادان: میرزا حبیبالله رشتی • سید محمدحسن شیرازی
شاگردان: علامه محمد قزوینی • ملا علی مدرس • شیخ غلامحسین مازندرانی
محل تحصیل: نجف
تألیفات: درر التنظیم • رسالة المشتق • تذکرة الغافل و ارشادالجاهل (در نقد مشروطیت) و …
فعالیتهای اجتماعی-سیاسی
حمایت سیاسی از جنبش تنباکو • حمایت از مشروطیت در آغاز و مخالفت با آن در ادامه (به دلیل عدم لحاظ مشروعیت در آن)
ثبت دیدگاه