کلام علما از محرم
11 مرداد 1402 - 18:42
شناسه : 62700
4

کلام علما از محرم کاش مرثیه‌خوان سیدالشهدا(ع) بودم ⚫️علامه طباطبایی (ره): در دوازده سالی که نجف بودم، به جز عاشورا، هیچ روزی، درس را تعطیل نکردم. ⚫️یک سال عاشورا درس را تعطیل نکرده بودم که به چشم‌درد شدیدی گرفتار شدم! طوری که نزدیک بود کور شوم. از عظمت امام حسین (علیه‌السلام) ترسیدم و از آن […]

پ
پ

کلام علما از محرم

IMG_20230802_171616_133

کاش مرثیه‌خوان سیدالشهدا(ع) بودم

⚫️علامه طباطبایی (ره):
در دوازده سالی که نجف بودم، به جز عاشورا، هیچ روزی، درس را تعطیل نکردم.

⚫️یک سال عاشورا درس را تعطیل نکرده بودم که به چشم‌درد شدیدی گرفتار شدم! طوری که نزدیک بود کور شوم. از عظمت امام حسین (علیه‌السلام) ترسیدم و از آن پس تصمیم گرفتم روز عاشورا را تعطیل کنم.

◼️ما هرچه داریم از اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) داریم … ما همه آبروی خود را از محمد و آل محمد (علیهم‌السلام) کسب کرده‌ایم.

◼️باطن دنیا، صلوات بر محمد و آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) است.

◼️ای کاش بنده، یک مرثیه‌خوان حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) بودم! همه سال‌هایی که سرگرم درس و بحث بوده‌ام، با یک مرثیه‌خوانی امام حسین (علیه‌السلام) برابری نمی‌کند!

📚عرفان علامه ۲۶۷

┄┅═✧❁••❁✧═┅┄

🔰 علامه طباطبایی: محرم راه میان‌بر سیر و سلوک است.

💠 محرم کار یکسال مراقبه را می‌کند اگر جذبه حاصل شود.

🔰 ایشان از قول استادشان می‌فرمایند: مکتب اهل‌بیت(ع)، مکتب اِحراق است.

✅ در این مکتب، برای معالجه امراض روحی، ریشه تعلقات سوزانده می‌شود. سوزاندن نیازمند جذبه است.

🕌 جذبه اولیای خدا عمدتاً یا در حرم هست یا در زیارت اباعبدالله(ع) یا در مجلس ذکر حضرت.

✅ کارکرد معنوی عزاداری حسینی

┄┅═✧❁••❁✧═┅┄

IMG_20230802_171650_199

علامه طباطبايي مي‌فرمايد:

🔻لازم به ذكر است كه افرادي كه توانسته‌اند ذهن خود را پاك و صاف نموده، از خواطر مصفا كنند و سلطان معرفت براي آنان طلوع نموده است، در يكي از دو حال بوده:

🔸️اوّل در حين تلاوت قرآن مجيد در اين فكر بودند كه قاري حقيقي كيست؟ در آن وقت، بر آنان منكشف مي‌شده كه قاري حقيقي قرآن، خداست.

🔹️دوّم : از راه توسل به حضرت ابا عبدالله ـ عليه السّلام ـ ، زيرا آن حضرت را براي رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتي عظيم است.

📖رساله لب‌اللباب، علامه سيدمحمدحسين طهرانی

┄┅═✧❁••❁✧═┅┄

IMG_20230802_171638_901

اهمیت گریه برای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام

✍ آیت‌الله بهجت(ره)، شیر آب حیاط را به‌ اندازۀ یک شیر سماور باز کرده بودند و داشتند وضو می‌گرفتند. گفتم: آقا، محرم دارد می‌آید و من یک ماه برای تبلیغ می‌روم. سفارشی کنید که آویزه گوشم کنم. همان‌جور که وضو می‌گرفت، تکیه داد به دیوار و آهسته گفت: «آسید محمد! سعی کن هر شبانه‌روزی، یک‌مرتبه برای امام حسین علیه‌السلام گریه کنی…» (براساس خاطره یکی از شاگردان)

📚برگرفته از کتاب ردپای سپید، ص۵٧

┄┅═✧❁••❁✧═┅┄

العبد محمدتقی بهجت:

وقتی مجلس برگزار می‌کنید، برتری‌ها و امتیازهای اهل‌‎بیت علیهم‌السلام و فضایل و مناقب این حضرات را بگویید و در برابر این قضیه، ابراز احساسات کنید. حتی اگر اشک شما جاری نمی‌شود، حالت گریه به خود بگیرید و در حال حزن باشید و تباکی کنید.

┄┅═✧❁••❁✧═┅┄

IMG_20230802_171541_516

آیت الله بهجت:

مجلس روضه را حساب بکنید که کربلاست. آن آقا، بالای منبر می‌گفته است: «[وقتی‌که] می‌خواهید به روضه بروید، اگر از شما سؤال کردند که کجا می‌خواهید بروید، نگویید می‌خواهید بروید روضه، بگویید می‌خواهیم برویم کربلا».

رحمت واسعه ص ۳۴۸

┄┅═✧❁••❁✧═┅┄

آیت‌الله بهجت و سیدالشهدا

بریده‌هایی از کتاب رحمت واسعه آیت‌الله بهجت

🔸آنچه معاویه و یزید بالفعل داشتند، ما بالقوه داریم. خیلی به خود مغرور نشویم. این‌طور نیست که آن‌ها از جهنم آمده باشند و ما از بهشت. به خدا پناه می‌بریم!
🔸وای بر کسانی‌که مدعی قرب به خدا هستند؛ اما ولیّ او را نمی‌شناسند!
🔸در آخرالزمان، این دعای فرج را که دعای تثبیت در دین است، بخوانیم: «یا اللهُ، یا رَحْمَنُ، یا رَحیمُ، یا مُقَلِّبَ‌الْقُلُوبِ، ثَبِّتْ قَلْبی عَلی دینِک» (ای خدا، ای رحمت‌گستر، ای مهربان، ای زیر و روکنندۀ دل‌ها،دل مرا بر دینت ثابت و استوار گردان)
🔸همیشه حق و باطل مثل حسین(ع) و یزید وجود دارد و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام‌حسین(ع) است.
🔸این کسانی‌که می‌گویند: این مداحی چیست؟ مصیبت‌خوانی چیست؟ اشک ریختن چیست؟این‌قدر احمق هستند که نمی‌فهمند این اشک طریقۀ تمام انبیا(ص) بود برای شوق لقاءالله، برای تحصیل رضوان‌الله.
🔸ما باید اهل محاسبه باشیم، هرچند اهل توبه نباشیم، خودِ محاسبه مطلوب است. اگر بدانیم فلان روز حسینی و فلان روز یزیدی هستیم، بهتر از این است که اصلاً ندانیم یزیدی هستیم یا حسینی.

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.