بازار سنتی کاشان
16 اردیبهشت 1402 - 18:55
شناسه : 60214
5

بازار سنتی کاشان کاشان شهر تاریخی، یکی از قطب‌های گردشگری اصلی کشور به شمار می‌رود و سالانه مسافران داخلی و خارجی بسیاری به منظور بازدید از مراسم گلاب‌گیری به این شهر سفر می‌کنند. در این شهر، جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که در فاصله‌های بسیار کمی در کنار هم قرار گرفته‌اند از همین رو در […]

پ
پ

بازار سنتی کاشان

کاشان شهر تاریخی، یکی از قطب‌های گردشگری اصلی کشور به شمار می‌رود و سالانه مسافران داخلی و خارجی بسیاری به منظور بازدید از مراسم گلاب‌گیری به این شهر سفر می‌کنند.

6-3

در این شهر، جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که در فاصله‌های بسیار کمی در کنار هم قرار گرفته‌اند از همین رو در طول یک روز می‌توانید بیشتر مناطق گردشگری آن را ببینید.

از جمله جاذبه‌های گردشکری این شهر، بازار سنتی کاشان است که به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۵۵ به ثبت رسیده است.

IMG_20230506_172044_090

بازار سنتی کاشان یکی از مهمترین و زیباترین بناهای قدیمی کاشان است که از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه دارد.

این بازار با ساماندهی فضاهای معماری و قرار‌گیری آن در کنار راه‌های بازرگانی باستانی از باشکوه‌ترین و پر رونق‌ترین بازارهای ایران است.

این بازار در دوره‌ها و زمان‌های مختلف، مورد توجه بسیار مردم و سیاحان و مورخان دوران خود بوده است

در هر کدام از قسمت‌های بازار سنتی کاشان نیز فعالیت‌های صنفی خاصی انجام می‌گیرد.

به طور مثال در قسمت‌هایی از آن، افرادی به مسگری و رنگرزی و در بخش‌هایی دیگر از بازار سنتی کاشان، افرادی دیگری را مشاهده می‌کنید که مشغول کفش‌دوزی و خیاطی هستند.

IMG_20230506_172039_099

همچنین در بازار سنتی کاشان می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین سوغاتی‌های کاشان نظیر انواع شیرینی و عرقیجات را تهیه کنید.

اگر بخواهیم تاریخچه‌ای از بازار سنتی کاشان بگوییم؛ این بنای ارزشمند در زمان حکومت فتحلعی شاه قاجار تاسیس شد و دلیل آن ثبات فوق‌العاده‌ای بود که در اوضاع سیاسی و صنایع ملی کشور وجود داشت.

IMG_20230506_172048_653

تمامی این موارد نیز سبب شده بودند که در این بازار، کاروانسرا، تیمچه و بازارچه‌های متعددی ساخته شود.

یکی از مهمترین بناهایی که در این بازار وجود دارد، بازار نو مسگرها و فرخ خان امین الدوله غفاری بوده است، که به دلیل طراحی خوب و بی‌نظیری که داشته در کل ایران مثل و مانند نیز نداشته است.

IMG_20230506_172034_064

بیش از صد و بیست دکان کوچک و بزرگ با ایوان جلو و بالاخانه از دروازه دولت یا میدان شهرداری کنونی تا میدان فیض و مقابل مسجد میدان نیز ساخته شده است. در فاصله‌ی بین دکان‌ها، چندین کاروانسرای وسیع در مقابل یکدیگر با چهارسوهای بلند و سقف‌دار ساخته شده است.

بازار سنتی کاشان در دوران صفویه نیز در اوج و رونق بود. به خصوص در زمان حکومت شاه عباس اول نیز جهانگردان زیادی به این بازار سر می‌زدند و خرید و فروش بسیاری در آن نیز انجام می‌شد. اما رفته رفته از اهمیت این بازار کاسته شد و بازار فعلی کاشان، روی بقایای بازار قدیم ساخته شده و در واقع هنر دست معماران دوره قاجار است.

از دیگر جاذبه‌هایی که در بازار سنتی کاشان وجود دارد، کاروانسراهایی است که در آن ساخته شده و از بین آن‌ها، کاروانسرای ذغالی‌ها، کاروانسرای نو و میرپنج از مهمترین و معروف‌ترین کاروانسراهای بازار سنتی کاشان می‌باشد.

اهمیت این کاروانسراها از این جهت بود که تاجران بزرگی که برای خرید به این بازار می‌آمدند در آن‌ها اقامت می‌کردند و دلیل آن هم نیز نزدیک بودن آن‌ها به دروازه اصلی شهر نیز بوده است.

ف.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.