بر منبر وعظ علی علیه‌السلام
22 اسفند 1401 - 18:59
شناسه : 58356
4

بر منبر وعظ علی علیه‌السلام امام صادق «علیه السلام»: چون اميرمؤمنان بر منبر بالا مى‌رفت، مى‌فرمود: «شايسته مسلمان، آن است كه از برادرى با سه تن بپرهيزد: ۱. بدکار بى‌شرم ۲. احمق ۳. دروغگو 🔴 امّا بدكارِ بى‌شرم: رفتار خود را برايت مى‌آرايد و دوست دارد كه تو نيز چون او باشى. در كار دين […]

پ
پ

بر منبر وعظ علی علیه‌السلام

IMG_20230313_184753_076NgJ8mco

امام صادق «علیه السلام»:

چون اميرمؤمنان بر منبر بالا مى‌رفت، مى‌فرمود: «شايسته مسلمان، آن است كه از برادرى با سه تن بپرهيزد:

۱. بدکار بى‌شرم

۲. احمق

۳. دروغگو

🔴 امّا بدكارِ بى‌شرم:
رفتار خود را برايت مى‌آرايد و دوست دارد كه تو نيز چون او باشى. در كار دين و قيامتت به تو كمك نمى‌كند و نزديك شدن به او، مايه جفا و سخت‌دلى است و رفت و آمدش، ننگى است براى تو!

🟥 امّا احمق:
تو را به خيرى راهنمايى نمى‌كند، و گرچه خود را رنجه و خسته كند، انتظار آن كه بدى را از تو دور كند، از او نمى‌رود و چه بسا بخواهد به تو سودى برساند، امّا به تو ضرر بزند؛ پس مرگش بهتر از زندگى‌اش و خاموشى‌اش بهتر از سخن گفتنش و دورى‌اش بهتر از نزديكى‌اش است!

♦️امّا دروغگو:
با او، زندگى برايت گوارا نخواهد بود. سخنت را پيش ديگران مى‌برد و سخن ديگران را نزد تو مى‌آورد. هرگاه دروغى ببافد و آن را به سر رساند، آن را با دروغ ديگرى همچون آن، در مى‌پيوندد، تا آنجا كه گاه، سخنِ راست مى‌گويد؛ امّا تصديقش نمى‌كنند. ميان مردم، با دشمنى، جدايى مى‌اندازد و در دل‌ها تخم كينه مى‌كارد! پس، از خداى عز و جل بترسيد و مراقب خود باشید!

الكافي: ج ۲ / صفحه ۶۳۹

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.