14 تیر 1401 - 19:45
شناسه : 51249
5

سعیدیان: ختم‌ها را از مسجد به تالار بردند تا گیتار و دف بزنند حجت‌الاسلام سعیدیان گفت: با ساخت سالن‌ ختم در مساجد، برخی گفتند چرا ختم در سالن مسجد برپا کنیم؟ به تالار و سالن‌های دیگر می‌بریم که کم‌کم زمینه تجمل‌گرایی و از همه بدتر ورود گیتار و دف و نی به مجلس فراهم شد. […]

پ
پ

سعیدیان: ختم‌ها را از مسجد به تالار بردند تا گیتار و دف بزنند

حجت‌الاسلام سعیدیان گفت: با ساخت سالن‌ ختم در مساجد، برخی گفتند چرا ختم در سالن مسجد برپا کنیم؟ به تالار و سالن‌های دیگر می‌بریم که کم‌کم زمینه تجمل‌گرایی و از همه بدتر ورود گیتار و دف و نی به مجلس فراهم شد.

سعیدیان: ختم‌ها را از مسجد به تالار بردند تا گیتار و دف بزنند

حجت‌الاسلام علی سعیدیان، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس در پی انتشار گزارشی با عنوان ختم‌های لاکچری با دف و گیتارنوازی، چند؟ اظهار داشت: زمانی که فردی از دنیا می‌رود، اول باید به فکر آرامش او و سپس آرامش اطرافیان و صاحبان عزا باشیم.

روح میت در قبر آگاه است؛ باید برای او قرآن و دعا خواند

وی با اشاره به اینکه در آیات و روایات داریم که بعد از جدا شدن روح از بدن، مدت‌ها روح فرد نسبت به اطراف خود آگاه است و هنوز انقطاع کامل از دنیا برای او رخ نداده است، گفت: توصیه دین و بزرگان این است که در این لحظات و ساعات برای او قرائت قرآن، زیارت عاشورا و تلقین‌هایی برای یادآوری ربانیت خدا صورت گیرد. در روایت داریم که بعد از قرار دادن میت در قبر برایش تلقین خوانده شود. جسم او که از دست رفته است، بنابراین روحش آگاه است و باید این تلقین‌ها به او یادآوری شود. حتی در روایت داریم که بعد از پُر کردن قبر با خاک هم تلقین بگویید.

فیلم دف نوازی در بهشت زهرا

سعیدیان ادامه داد: امیرالمومنین، علی علیه‌السلام می‌فرماید: بعد از اینکه همه از بالای سر قبر رفتند، فردی که با او انس بیش‌تری دارد، بماند و برای فرد دعا و قرآن بخواند. دلیل این ماندن آن است که ایشان می‌فرمایند: بعد از اینکه صدای پای آخرین تشییع‌کننده به گوش نرسد، سوال و جواب فرشتگان از میت آغاز می‌شود.

ارمنی‌ها هم در مجالس ختم خود دف و نی نمی‌زنند

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند، این بدعت غلطی که این روزها در حال باب شدن و رونق گرفتن است که دف، نی و پیانو در مجالس ترحیم و بزرگداشت اموات می‌زنند و منافی با شرع و دین، تحت تاثیر فرهنگ غرب است، گفت: من سابقه سفر به بیش از ۲۰ کشور غربی را دارم. هیچ جا چنین رسمی را ندیدم. شاید در مراسم هنرمندی قطعه‌ای از او پخش شود، اما موسیقی زدن رواج ندارد. چرا راه دور برویم؟ در همین تهران آیا ارمنی‌ها میت‌های خود را این طوری دفع می‌کنند؟ این‌ها رسم و رسوم من درآوردی است که حتی مسیحی‌ها و یهودی‌ها نیز آن‌ها را انجام نمی‌دهند.


برگزاری مراسم ختم در مسجد

ختم را در مسجد برگزار می‌کردند تا دل افراد به آنجا گره بخورد

وی افزود: در گذشته مرسوم بود برای معنویت بخشی به مجالس ختم و ترحیم و برای آن که یاد خدا در مجلس جاری و ساری باشد، مجالس ختم و بزرگداشت را در مساجد برگزار می‌کردند تا شاید برخی به واسطه حضور در این مجلس، بند دلشان به مسجد گره بخورد و مسجدی شوند.


سالن ختم ساخته شده در مسجد نور تهران

در مسجد به بهانه کثیف شدن، سال ختم ساختند

سعیدیان با اشاره به اینکه متاسفانه شاهدیم که مساجد بسیاری در کشور به بهانه‌هایی مانند جلوگیری از کثیف شدن مسجد، سالن برگزاری مراسم در طبقات ساختند و مجالس ختم را به این فضاها بردند، گفت: اگر بناست در مسجد مجلس ختم برپا شود، برای آن است که فضای ذکر و یاد خداست تا افراد حاضر بتوانند به خدا نزدیک‌تر شوند، اما ساخت این سالن‌ها برای چیست؟ برخی بهانه می‌کنند که مسجد تمیز می‌ماند. مگر خادم مسجد، وظیفه‌اش همین تمیز کردن نیست؟ چرا بهانه می‌آورید؟


مراسم ختمی در مشهد همراه با نوختن دف و ساز

بردن ختم از مساجد به تالارها زمینه‌ساز بدعت‌ها شد

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: با ساخت این سالن‌ها، برخی گفتند چرا ختم در سالن مسجد برپا کنیم، به تالار و سالن خارج از مسجد می‌بریم که کم‌کم زمینه تجمل‌گرایی و چشم‌هم‌چشمی و از همه بدتر ورود گیتار و دف به مجلس شد. در مسجد مراسمی ساده برپا می‌شد و مانع از این بدعت‌ها بود، اما با خروج از مسجد بستر تجمل‌گرایی فراهم شد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.