آشنایی با 5 ماده شیمیایی خوراکی و غذایی پرمصرف
22 آبان 1400 - 13:59
شناسه : 37543
0

مواد شیمیایی در دنیای امروزی نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارند. زیرا استفاده از این مواد در بیشتر زمینه های صنعتی و خوراکی مهم است. از پیچیده ترین دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در کارخانه‌ها ساخته می‌شوند تا تولید موادغذایی و خوراکی، نیازبه استفاده از مواد شیمیایی است. در دنیای امروز به دلیل تغییراتی که […]

پ
پ

مواد شیمیایی در دنیای امروزی نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارند. زیرا استفاده از این مواد در بیشتر زمینه های صنعتی و خوراکی مهم است. از پیچیده ترین دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در کارخانه‌ها ساخته می‌شوند تا تولید موادغذایی و خوراکی، نیازبه استفاده از مواد شیمیایی است. در دنیای امروز به دلیل تغییراتی که در روش زندگی‌ها اتفاق افتاده و همچنین شاغل بودن زنان، دلایلی هستند که استفاده از غذاهای نیمه آماده را افزایش داده است.

به گزارش علنی به نقل از ایسنا ، بنابر اعلام شرکت جهان شیمی، به عنوان یکی از واردکنندگان موادشیمیایی و موادغذایی برای ماندگاری بالا، داشتن عطر و طعم خوب و در عین حال سالم بودن این مواد غذایی، کاربرد مواد شیمیایی خاصی در تهیه آن‌ها باید مد نظر قرار بگیرد. به عنوان مثال کپک زدن محصولات غذایی در مقدارهای بالا از این مواد صدمات اقتصادی زیادی را به بار می آورد. پس استفاده از مواد نگهدارنده امری لازم و ضروری خواهد بود.
افزودنی‌های شیمیایی خوراکی برای دادن ظاهری خوب به محصول، جلوگیری از فاسد شدن محصول در انبارها و همچنین آسان کردن تهیه این محصولات به مواد اضافه می‌شوند. در این به معرفی 5 ماده شیمیایی خوراکی و غذایی پرمصرف می‌پردازیم.
سوکرالوز
سوکرالوز یکی از شیرین‌کننده های مصنوعی است. شیرینی قند سوکرالوز که استخراج شده از ساکارز است، 600 برابر بیشتر از قندهای طبیعی استخراج شده است. کالری این قند برابر صفر بوده و در ترکیب شیرین کننده‌هایی مانند پودر دکستروز استفاده می شود تا از شیرینی آن‌ها کم کند. جذب شیرین‌کننده سوکرالوز توسط بدن به طور کامل نبوده و بیشتر آن بدون وارد شدن در متابولیسم، از طریق ادرار دفع می شود. سس سالاد، آدامس‌ها، نوشیدنی‌های گازدار و غلات صبحانه نمونه‌هایی از موادی هستند که در ترکیب آن‌ها از سوکرالوز استفاده می‌شود.
کربنات پتاسیم
کربنات پتاسیم ماده‌ای شیمیایی به رنگ سفید و با فرمول K2CO3 است. تهیه این ماده در گذشته با حرارت دادن پتاس بوده و استفاده از آن در پخت سریع نان و خشک کردن کشمش بود استفاده از کربنات پتاس به همراه روغن کشمش یا تیزآب هنوز در تولید کشمش در ایران مرسوم است. از کاربردهای مهم این ماده در صنایع غذایی، صنایع شوینده، نساجی، آرایشی و بهداشتی و صنایع شیشه‌سازی را می‌توان نام برد.
پودر کلر
پودر کلر با نام شیمیایی هیپوکلریت کلسیم یک ترکیب پرمصرف است. پودر کلر بصورت 65% و 70% می‌باشد. از این ماده برای تصفیه خانه فاضلاب، ضد عفونی کردن آب‌های آشامیدنی و سبزیجات، تمیز کردن و تصفیه آب استخرها و سرویس های بهداشتی استفاده می‌شود. پودر کلر به دلیل پایداری بیشتر و داشتن مقدار زیادی کلر نسبت به سفیدکننده‌های مایع دارای کلر، کاربرد بیشتری دارد. پودر کلر مصرفی در تصفیه آب شرب 65% می‌باشد که تولید دو کارخانه نیروکلر اصفهان و پارس تبریز است.  

اسید سیتریک
اسید سیتریک به عنوان یک اسید طبیعی است که دارای فرمول C6H8O7 بوده و در مرکباتی مانند لیمو به وفور یافت می‌شود. این ماده یک اسید آلی ضعیف است که بیشتر در بازار مواد شیمیایی ایران نوع سیتریک چینی آن بفروش می‌رسد. استفاده از این اسید در نوشابه‌ها و شربت‌ها به عنوان اسید تحریک کننده‌ی عطر و طعم میوه‌ها است. اسید سیتریک به دو شکل مونو هیدرات یا سیتریک آبدار و آنهیدرات یا سیتریک خشک می‌باشد. از فواید اسید سیتریک می‌توان به خاصیت ضد انعقادی آن در نگهداری خون و خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد.
از اسیدسیتریک پودر شده به عنوان نرم‌کننده آب، کاربرد آن به عنوان افزودنی غذایی می‌توان نام برد. در تهیه صابون‌ها و مواد شوینده لباس و پاک‌کننده‌هایی که در آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود از این ماده استفاده می‌شود.

آسپارتام
یکی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در تهیه موادغذایی و خوراکی استفاده می‌شود، آسپارتام است. این ماده از نظر میزان کالری، پایین بوده و هنگام به کار بردن در موادغذایی، به طور معمول همراه آس سولفام کا استفاده می‌شود. در تهیه آسپارتام دو نوع اسید آمینه اسیدآسپارتیک و فنیل آلانین استفاده می‌شود. آسپارتام 200 برابر شکر شیرین‌تر است و در طبیعت یافت نمی‌شود، به دو طریق تخمیر و ترکیب شیمیایی است. نوشابه‌های رژیمی، آدامس، دسرها، پودینگ و برخی از محصولات لبنی نمونه‌هایی از موادی هستند که برای شیرین کردن آن‌ها از آسپارتام استفاده می‌شود.
شرکت جهان شیمی با بیش از 30 سال سابقه درخشان به عنوان واردکننده و فروشنده مواد شیمیایی غذایی و دارویی با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت، همواره در خدمت مشتریان و کارخانجات سراسر کشور است .
www.jahanshimi.com
تلفن‌های شرکت: 02188317033-02188848547
انتهای رپرتاژ آگهی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.