18 آبان 1400 - 20:07
شناسه : 36719
0

اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جلسه امروز این کمیسیون به بررسی گزارش مرکز پژوهش‌ها در خصوص کلیات طرح پرداختند. به گزارش علنی به نقل از ایسنا، ششمین جلسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران نیز با قرائت گزارش مرکز پژوهش‌ها درخصوص کلیات طرح آغاز و با بحث و بررسی […]

پ
پ

اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جلسه امروز این کمیسیون به بررسی گزارش مرکز پژوهش‌ها در خصوص کلیات طرح پرداختند.

به گزارش علنی به نقل از ایسنا، ششمین جلسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران نیز با قرائت گزارش مرکز پژوهش‌ها درخصوص کلیات طرح آغاز و با بحث و بررسی این گزارش از سوی اعضای کمیسیون دنبال شد.
در ابتدا کارشناس حاضر از مرکز پژوهش های مجلس به تشریح وضعیت اینترنت و قوانین این حوزه در در ایالات متحده، روسیه، اتحادیه اروپا و ترکیه پرداخت، وی ضمن اشاره به قوانین و مقررات مدیریت فضای مجازی کشور ترکیه گفت که در خصوص برخورد با پلتفرم های خاطی در این کشور ضمانت اجراهایی چون محدودسازی و جریمه های مالی وجود دارد، قانون این کشور پلتفرم هایی را مکلف می‌کند که در داخل خاک ترکیه نمایندگی داشته باشند و تابع مقررات این کشور فعالیت کنند.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه طرح حمایت از حقوق کاربران با نگاه بر مدل‌های مختلف تقنینی در کشور های مختلف تدوین شده است تاکید کرد که بحث بر سر محدودسازی نیست، اصرار بر اعمال حاکمیت است این اعمال حاکمیت یک زمان می تواند با ایجاد پلتفرم بومی و یک زمان با محدودسازی یا پالایش هوشمندی باشد که این به تصمیم نمایندگان مجلس بستگی دارد.
رضانقی‌پور انوری رییس کمیسیون نیز در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه تکنولوژی مربوط به این موارد چگونه فراهم می‌شود تاکید کرد: محدود کردن پهنای باند، تکنولوژی نمی‌خواهد، ما در حال حاضر برای خرید پهنای باند بین الملل پول پرداخت می‌کنیم، این پهنای باند خود به خود بر اساس نیاز مصرف کنندگان داخلی در اختیار یک پلتفرم قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: اینکه پلتفرم‌ها نیز بر اساس نیاز ما خدمت ارائه کنند نیز قابل اجرا می‌باشد، پلتفرم‌ها می‌توانند محتوا را بر اساس Ip آدرس آن کشورارائه کنند یعنی می‌توان به گونه ای عمل کرد که این ها بر اساس قوانین کشور ما سرویس بدهند و فضای مستهجن و مبتذل محدودسازی شود، اگر بنا بر همکاری باشد این موارد شدنی است و به کسب و کارها هم ضرری وارد نمی کند.
در ادامه نیز جلیل رشیدی کوچی نیز عنوان کرد: ما قرار است صرفا زیرساخت ایجاد کنیم یا اینکه زیرساختی ایجاد کنیم تا مردم خودمان از آن استفاده کنند؟ پیشتر اینکار با ایجاد پیام رسان های بومی انجام شد اما مردم چرا از آن استفاده نمی کنند؟ اگر کشور چین را مثال می زنیم باید توجه کنیم پیام رسان وی چت این کشور همان پیام‌رسانی است که ما ۶ سال پیش آن را فیلتر کرده‌ایم، هیچ شخصی موافق آن نیست؛ مباحث حاوی خشونت و مبتذل در فضای اینترنت منتشر شود اما اکنون باید به دنبال این باشیم که چگونه است مردم ما در بستری که ما فراهم می کنیم فعالیت نمی کنند؟
در ادامه رضا تقی پور انوری در این باره عنوان کرد: پیام رسان های بزرگی در کشور فعال می کنند و  ۴ یا ۵ میلیون کاربر فعال دارند، این پلتفرم ها برای کاربران مزیت‌های مختلفی دارد که می‌توان به امنیت و عدم خروج داده ها از کشور اشاره کرد، اینکه چرا این پلتفرم‌ها پاسخگوی همه نیازها نیست باید بگوییم اکنون اینکه که پیام رسان های داخلی قرار است ۳۰ یا ۴۰ میلیون نفر را پاسخ دهد اصلا غیرممکن است، شما بودجه پیام رسان داخلی را با بودجه پیام رسانی همچون تلگرام مقایسه کنید.
در پایان جلسه نیز بر اساس اعلام رضا تقی‌پور انوری رییس کمیسیون مقرر شد جلسه بعدی کمیسیون  ۲۴ آبان ماه روز دوشنبه برگزار شود.
انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.