ختم به صلح شدن ۲۱ هزار پرونده قضایی گیلان طی امسال
17 آبان 1400 - 19:00
شناسه : 36463
0

علنی به نقل از ایسنا /گیلان رئیس شوراهای حل اختلاف گیلان، با بیان اینکه در هفت ماهه امسال ۱۰۳ هزار و ۱۵۶ پرونده وارده به شعب شورا حل اختلاف استان داشتیم، اضافه کرد: ۱۰۲ هزار و ۹۱۳ پرونده را مختومه کردیم که از این تعداد ۲۱ هزار و ۸۹۹ پرونده منجر به مصالحه شد. حجت الاسلام […]

پ
پ

علنی به نقل از ایسنا /گیلان رئیس شوراهای حل اختلاف گیلان، با بیان اینکه در هفت ماهه امسال ۱۰۳ هزار و ۱۵۶ پرونده وارده به شعب شورا حل اختلاف استان داشتیم، اضافه کرد: ۱۰۲ هزار و ۹۱۳ پرونده را مختومه کردیم که از این تعداد ۲۱ هزار و ۸۹۹ پرونده منجر به مصالحه شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرمحمدی امروز در جمع خبرنگاران، هدف از تشکیل شوراهای حل اختلاف را تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی و کاهش هزینه های دادرسی دانست و اظهار کرد: پرونده هایی که دارای پیچیدگی های قضایی خاص نیستند می توانند به صلح و سازش ختم شوند.
وی شوراهای حل اختلاف را قلیل المونه و کثیر المعونه دانست و افزود: شوراهای حل اختلاف کمک کار سیستم قضایی هستند و بر سیستم قضایی هزینه تحمیل نمی کند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان بخش عمده نیروهای این نهاد را مردمی شامل افراد متنفذ و معمر دانست و تصریح کرد: افرادی که قدرت اقناع متخاصمین را دارند در شوراهای حل اختلاف گرد هم جمع شده اند و بسیاری از اختلافات که به دستگاه قضایی ارجاع می شود را به مصالحه ختم می کنند.
حجت الاسلام میرمحمدی یکی از رویکرد شوراهای حل اختلاف را  ایجاد امنیت پایدار دانست و متذکر شد: صلح و سازش دارای بار مثبت روانی بوده و به ایجاد آرامش از طریق اقناع درونی می انجامد و لذا از کینه و خصومت و انتقام جلوگیری می کند.
معاون قضایی دادگستری گیلان، با اشاره فرایند زمان بر رسیدگ به پرونده ها از طریق دستگاه قضایی، گفت: سازش سیدالاحکام است و آرای محاکم قضایی نمی تواند جای صلح و سازش را بگیرد.
وی سازش در پرونده های قضایی را حکمی برد – برد دانست و بیان کرد: باید هدف اصلی مصالحه را در جامعه تبیین کنیم، زیرا سازش به معنی گذشتن از حق خود نیست و به جای مسیر طولانی و زمان بر قضایی، می توانیم حق خود را طلب کنیم و طرق مقابل هم آسیب نمی بیند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان، با بیان اینکه در هفت ماهه امسال ۱۰۳ هزار و ۱۵۶ پرونده وارده به شعب شورا حل اختلاف استان داشتیم، اضافه کرد: ۱۰۲ هزار و ۹۱۳ پرونده را مختومه کردیم که از این تعداد ۲۱ هزار و ۸۹۹ پرونده منجر به مصالحه شد. در واقع یک سوم پرونده هایی که قابلیت صلح و سازش دارند به مصالحه ختم می شوند و برای مابقی پرونده ها رای صادر می کنیم.
وی گواهی حصر وراثت، تخلیه، موجر و مستاجر، طلب های کمتر از ۲۰ میلیون تومان و… را در صلاحیت شوراهای حل اختلاف دانست و بیان کرد: در برخی از مواقع پرونده های قضایی با حکم قاضی از دادگاه برای مصالحه به شوراهای حل اختلاف ارسال می شوند و لذا در پرونده های ضرب و شتم و فحاشی و تقسیم ارث و تصادفات و… تا حد ممکن به دنبال برقراری صلح و سازش هستیم.
حجت الاسلام میرمحمدی، با اشاره به فعالیت ۱۰ شعبه شورای حل اختلاف ویژه امور زندانیان در گیلان، عنوان کرد: طی شش ماهه امسال ۲۴۹۵ پرونده وارد شعب ویژه امور زندانیان شده و ۱۴۲۶ پرونده منجر به مصالحه داشتیم که در نهایت ۳۲۱ نفر آزاد شدند.
معاون قضایی دادگستری گیلان، یکی از شعب تخصصی شورای حل اختلاف را شعبه ویژه امور پزشکی دانست و افزود: این شعبه به دعاوی دارای جنبه درمانی رسیدگی می کند و لذا فنی بوده و اثبات سببیت آن دشوار است و لذا شعبه مذکور متشکل از یک قاضی و چند پزشک است و متشاکی می توانند درخصوص اختلال درمانی خود از یک پزشک امین کمک بگیرد.
وی با اشاره به فعالیت شعبه ویژه مصالحه قصاص، متذکر شد: سال گذشته هشت پرونده قصاص داشتیم که منجر به مصالحه و آزادی ۱۱ نفر شد.
حجت الاسلام میرمحمدی، از رسیدگی به پرونده های تصادفات در دو شعبه ویژه خبر داد و بیان کرد: تصادفات منجر به فوت و جرح و مطالبه دیه که می تواند بسیار زمان بر باشد، در این شعب رسیدگی و مبلغ دیه با همکاری بیمه ها خیلی زود پرداخت می شود.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان، با اشاره به همکاری ۱۵۰ قاضی در شعب گیلان، اضافه کرد: در حال ۱۴۰۰ در کنار تحول، برای تحول و تعالی دستگاه قضایی برنامه ریزی کردیم که در مرکز توسعه حل اختلاف دنبال می شود.
وی با اشاره به تشکیل ستاد صبر(صلح، بخشش و رضایت) در مرکز توسعه حل اختلاف، خاطرنشان کرد: از مشارکت های مردمی در ستاد صبر استفاده می کنیم و رسانه ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ مصالحه دارند.
پروین انصاری، رئیس شورای حل اختلاف شهرستان رشت نیز، فلسفه وجودی شوراهای حل اختلاف را صلح و سازش دانست و اضافه کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی، شاهد افزایش اختلافات قضایی مردم هستیم و لذا شوراهای حل اختلاف ظرفیت رسیدگی به اینگونه مسائل را دارد.
وی با اشاره به ظرفیت بالای ماده ۸ قانون شوراهای حل اختلاف، ادامه داد: افرادی که نمی خواهند به مراجع قضایی مراجعه کنند، می توانند جهت صلح و سازش و بدون هزینه دادرسی به شعب حل اختلاف بروند و خوشبختانه آمار خوبی داریم.
رئیس شورای حل اختلاف رشت، با اشاره به ورود ۲۲۳۰ فقره پرونده ماده ۸ به شورای حل اختلاف شهرستان رشت در هفت ماهه امسال، گفت: بالای ۷۰ درصد پرونده های مختومه منجر به سازش شده است. اغلب این پرونده ها مربوط به موجر و مستاجر و خریدهای اینترنتی و صندوق های خانگی است.
انصاری، از شوراهای حل اختلاف به عنوان ضربه گیر آسیب های اجتماعی یاد کرد و متذکر شد: یکی از شروط ستاد دیه صلح و سازش است.
وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۵۰۵ پرونده وارده به شعبه امور زندانیان شهرستان رشت داشتیم، اظهار کرد: طی این مدت ۲۷۳ پرونده منجر به مصالحه داشتیم که در نهایت ۸۹ نفر آزاد شدند.
انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.