رویدادهای اخیر قفقاز را باید در قالب مجموع تحولات منطقه بررسی کرد
25 مهر 1400 - 10:39
شناسه : 30756
1

علنی به نقل از ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تحولات منطقه قفقاز، عنوان کرد: اتفاقات پیش آمده در رابطه بین ایران و آذربایجان از سایر مسائل منطقه جدا نیست و در پی تحریک ایران در جهت ورود به تنش‌های بیشتر و افزایش سطح اصطکاک بین روابط ایران با سایر قدرت‌های منطقه‌ای […]

پ
پ

علنی به نقل از ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تحولات منطقه قفقاز، عنوان کرد: اتفاقات پیش آمده در رابطه بین ایران و آذربایجان از سایر مسائل منطقه جدا نیست و در پی تحریک ایران در جهت ورود به تنش‌های بیشتر و افزایش سطح اصطکاک بین روابط ایران با سایر قدرت‌های منطقه‌ای است.
دکتر مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با علنی به نقل از ایسنا با بیان این اعتقاد که وضعیت کنونی منطقه نشان‌دهنده ابعاد مختلف ایجاد فشار بر ایران است، اظهار کرد: با توجه به جهت‌گیری‌های موجود نسبت به ایران در نظام بین‌الملل و منطقه، به نظر می‌رسد فشار جهانی علیه ایران در دستور کار است و این فشار ناشی از هماهنگی قدرت‌های بزرگ جهانی برای شکل دادن به نظم آینده جهان از یک سو و فشار منطقه‌ای ناشی از همگرایی دولت‌های منطقه به علاوه رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی از سوی دیگر، با یکدیگر در حال تلاقی است.
این استاد دانشگاه در خصوص احتمال تغییر ژئوپولیتیک در مرزهای شمال غرب کشور گفت: هم اکنون این تغییرات در حال انجام است. نخجوان و ماجرای بسته شدن حرکت ایران به طرف ارمنستان و اروپا ایران را در یک وضعیت محاصره‌ منطقه‌ای در حوزه شمال غرب قرار می‌دهد و عمق نفوذ استراتژیک ایران را کاهش خواهد داد و این موضوع قابل توجهی است که می‌تواند با عنایت به روی کار آمدن طالبان در افغانستان، وارد شدن پاکستان در بازی‌های منطقه‌ای، حرکت ترکیه در کنار آذربایجان و رژیم صهیونیستی بر علیه ایران و همچنین تحولات مربوط به اعراب با توجه به حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس با ناوهای متعدد منجر به احتمال کاهش همکاری‌های بین‌المللی با ایران شود.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه روابط بین ایران و آذربایجان اکنون دچار تزلزل شده، گفت: این تزلزل ممکن است در آینده بر حسب یک اتفاق به تخاصم منجر شود یا می‌تواند بر حسب یک عقب‌نشینی، اندکی آرام گیرد اما تمام‌شدنی نخواهد بود چراکه هدف تضعیف ایران است. اگر بازیگری ایران در صحنه بین‌الملل به دور از تنش‌ها ادامه یابد، وضعیت کنونی تا حدی تغییر خواهد کرد.
مطهرنیا بیان کرد: من از آغاز دهه ۹۰ میلادی گفتم که آمریکا جبهه موافقت بر علیه جبهه مقاومت را در ایران تشدید خواهد کرد چراکه باید از طریق همگرایی کشورهای منطقه بر علیه ایران و همچنین از اسلام انقلابی اهل تسنن با جهت‌گیری‌های رادیکال بر علیه اسلام انقلابی شیعه وارد عمل می‌شد؛ لذا رویکردهایی مانند القاعده و داعش فرصت بزرگی را برای تنش‌های منطقه‌ای حول محور تنازع‌های فرقه‌ای ایجاد می‌کرد. همچنین روی کار آمدن طالبان در افغانستان نیز زمینه مناسب تحرکات جدیدی توسط گروه‌های بنیادگرا را فراهم می‌کند. در عراق نیز با توجه به انتخابات اخیر نفوذ ایران در این کشور نسبت به گذشته کاهش خواهد یافت.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: با روی کار آمدن ترامپ شاهد بالا بردن سطح تحریم‌های فلج‌کننده بر علیه کشور در چارچوب تحریم‌های حداکثری بودیم. بایدن نیز این سطح تحریم‌های حداکثری را در جهت افزایش سطح هماهنگی حداکثری برای فشار بر ایران در ابعاد گوناگون بین‌المللی دنبال می‌کند و تیم او که یک تیم برجسته دیپلماتیک است، می‌تواند به تحریم‌های حداکثری تیم ترامپ قدرت و نفوذ بیشتری بخشد و به این ترتیب همکاری بین‌المللی بر علیه ایران را افزایش بخشد.
انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.