مبلغان مباحث دینی را با پشتوانه عقلی بیان کنند
17 مرداد 1400 - 20:57
شناسه : 14977
4

علنی به نقل از ایسنا /اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر پشتوانه عقلی مباحث دینی به ویژه در ماه محرم به خوبی توسط مبلغان بیان شود مردم هم بیشتر جذب دین می شوند. آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عصر امروز (یکشنبه-۱۷ مرداد) در همایش طلایه داران تبلیغ که در خیمه گلستان […]

پ
پ

علنی به نقل از ایسنا /اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر پشتوانه عقلی مباحث دینی به ویژه در ماه محرم به خوبی توسط مبلغان بیان شود مردم هم بیشتر جذب دین می شوند.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عصر امروز (یکشنبه-۱۷ مرداد) در همایش طلایه داران تبلیغ که در خیمه گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: محرم، ماه تبلیغ است و در حدیث ثقلین، پیامبر اسلام(ص) تمسک به ثقلین را سفارش کردند که این قرآن و عترت از هم جدا شدنی نیستند.

وی افزود: تمسک به ثقلین برای همه ما لازم است و البته نحوه تمسک بسیار مهم است که چگونه با قرآن و عترت در ارتباط باشیم. ارتباط با قرآن باید جایگاه خودش را داشته باشد و تبلیغ دین را باید با آیات قرآن در هم آمیزیم و آن جایی که تمسک به قرآن به درستی انجام شود مومن به اهل بیت (ع) متصل می شود. در تمسک به قرآن تبیین مفاد قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است و اینکه می گویند در قرآن تدبر کنید به این معنا نیست که از معارف اهل بیت(ع) بی‌نیاز باشیم.

به گزارش علنی به نقل از ایسنا ، امام جمعه موقت اصفهان گفت: در ابتدا باید مفاد قرآن را بشناسیم و بدانیم که اهل بیت (ع) مفسران واقعی قرآن هستند. تمرکز روی مفاد آیات بسیار اهمیت دارد. مبلغان باید روایات را به درستی احصا کنند و برای مردم مفاهیم آن را بیان کنند. صراط مستقیم در معیت با اشخاص تعیین شده است و معیت با امام بسیار اهمیت دارد تا در صراط مستقیم حرکت کنیم.

مهدوی تصریح کرد: صراط مستقیم در سه چیز خلاصه می شود. در وهله اول یقین به اعتقادات است و کسی که به درجه ای از ایمان می رسد با صالحان هم نشینی می کند. سرمایه دوم اخلاق است و اگر بخواهیم معیت با امام داشته باشیم باید اخلاق نیکو داشته باشیم. معیار سوم معیار عملی است که رعایت احکام از مصادیق آن است. اگر این موارد را رعایت کنیم رفتارمان صالح می شود.

وی ادامه داد: مبلغان باید به این معیارهای سه گانه توجه کنند و در تبلیغ خود در ماه محرم مردم را با این معیارها آشنا کنند. مبلغان باید آسیب شناسی شبهات را در دستور کار خود قرار دهند. برای مثال درباره کرونا باید عقلانی عمل کنیم چرا که دین اسلام دینی عقلانی است. اگر تعقل در امور نکنیم و کرونا را جدی نگیریم مضرات آن به خودمان بر می گردد. بدترین افراد کسانی هستند که تعقل نمی کنند و حتی تقلید از مرجع تقلید با پشتوانه عقلی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، گفت: وقتی متخصصان به رعایت پروتکل های بهداشتی امر می کنند باید اطاعت کنیم و ستاد کرونا هم نیز در برخی مسائل باید به علما مراجعه کند. اگر پشتوانه عقلی مباحث دینی به ویژه در ماه محرم به خوبی بیان شود مردم هم بیشتر جذب دین می شوند. 

بیان احکام در منابر فراموش شده است

همچنین رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم- شعبه اصفهان گفت: بیان احکام در منبرها فراموش شده است و برخی کسر شان می دانند که در سخنرانی های خود احکام را بیان کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان، اظهار کرد: همان طور که پیامبر اسلام (ص) فرمودند “حسین سفینه نجات است”، شما مبلغان هم هدایت گر جامعه به سوی این کشتی هستید. همه ما باید از مدال سربازی امام زمان(عج) که بر گردن ما انداخته شده است حفاظت کنیم و افتخار می کنیم که خادم سربازان امام زمان(عج) هستیم.

وی افزود: هجمه فرهنگی دشمن نباید باعث شود که مبلغان به حاشیه بروند. مسائل اقتصادی و فرهنگی و شرایطی که کرونا بر جامعه تحمیل کرده مشکلات را دو چندان کرده است که با تدبیر باید از این برهه تاریخی عبور کنیم. کرونا سبب شده که در برگزاری مجالس احتیاط لازم را کنیم و پروتکل ها را به بهترین شکل رعایت کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم- شعبه اصفهان گفت: به این دلیل که ما الگو هستیم باید از نظر ظاهری هم موارد بهداشتی را رعایت کنیم و قبل از حضور در منبر ماسک بزنیم و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. امیدبخشی به مردم و بیان احکام اهمیت زیادی دارد.

احمدیان ادامه داد: در مجالس تفسیر قرآن داشته باشیم و مقام معظم رهبری تاکید زیادی داشتند که مبلغان صرفا نباید در مناطق تبلیغی حضور داشته باشند و از طریق فضای مجازی نیز می توانند با مناطق تبلیغی ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغ عملی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر حرف و عملمان یکی باشد از موثرترین انواع تبلیغ است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.