6 اولویت نهضت مدرسه‌سازی/معادن و صنایع پای کار
30 بهمن 1403 - 9:58
شناسه : 75618
0

۶ اولویت نهضت مدرسه‌سازی/معادن و صنایع پای کار رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به ۶ اولویت شناسایی شده برای نهضت مدرسه‌سازی گفت:کلاس‌های درس بالای ۳۵ دانش‌آموز، مدارس کانکسی، سنگی و تخریبی جزو اولویت‌ها هستند. – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دولت چهاردهم، عدالت آموزشی و تمرکز بر […]

پ
پ

۶ اولویت نهضت مدرسه‌سازی/معادن و صنایع پای کار

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به ۶ اولویت شناسایی شده برای نهضت مدرسه‌سازی گفت:کلاس‌های درس بالای ۳۵ دانش‌آموز، مدارس کانکسی، سنگی و تخریبی جزو اولویت‌ها هستند.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دولت چهاردهم، عدالت آموزشی و تمرکز بر مدارس دولتی عادی را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده و نهضت مدرسه سازی را به عنوان یکی از اقدامات در دستور کار خود گنجانده است.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، که از روزهای آغازین دولت خود بر عدالت آموزشی تأکید کرده و رفع کمبود مدارس را اولویت اصلی اعلام کرده بود، در دومین گفت‌وگوی خود با مردم اظهار داشت: «تصمیم داریم با مشارکت و همراهی مردم، تمامی مدارس مورد نیاز را ظرف یک سال احداث کنیم.»

وی در ادامه افزود: «وقتی رئیس دانشگاه بودم، با روحیه بسیجی و جهادی و همراهی مردم توانستم در کمتر از شش ماه بیش از 600 خانه بهداشت بسازم.»

برای بررسی آخرین وضعیت نهضت مدرسه سازی، گفت‌وگویی را با حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: موضوع عدالت آموزشی که توسط رئیس جمهور دنبال می‌شد، به کجا رسید؟

آقای پزشکیان، زمانی که سکاندار دانشگاه تبریز بود، تجربه‌ای موفق با الگوی مردمی‌سازی داشت. در آن زمان، با مشارکت مردم، 600 خانه بهداشت در مدت 6 ماه ساخته شد. در این طرح، مصالح به مردم داده می‌شد و آن‌ها کار را پیش می‌بردند. نگاه رئیس جمهور به حل مسائل، نگاه مردم‌پایه است؛ یعنی به جای روش‌های آبشاری و دستورات از بالا، از پایین برای هر پروژه تیم تشکیل می‌شود و تمام ظرفیت‌های محلی و ملی به‌کار گرفته می‌شوند تا مسائل حل شود.

ما سابقه کارهای مردمی در حوزه آموزش و پرورش داریم. خیرین به عنوان تأمین‌کنندگان منابع مالی، در کنار سازمان نوسازی مدارس، بیش از 50 درصد پروژه‌ها را با مشارکت مردم پیش برده‌اند. اما الگوی مدنظر رئیس جمهور، جدید است. در این الگو، در پایین‌ترین نقطه، مسئولیت پروژه به فردی مانند معلم مدرسه سپرده می‌شود و این فرد می‌تواند شورای روستا را همراه کند و از آن‌ها کمک بگیرد. در این روش، مسئول پروژه، ظرفیت‌های موجود برای ساخت مدرسه را به هم وصل می‌کند.

تا به امروز، روش سنتی این بود که برای پروژه عمرانی، یک پیمانکار انتخاب و به او پول داده می‌شد و او کارگاه را تجهیز می‌کرد. سپس با توجه به تخصیص مالی، پیشرفت پروژه انجام می‌شد؛ اما در الگوی مدنظر رئیس جمهور، مردم باید پای کار بیایند.

86 درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند

حل مسائل آموزش و پرورش با ظرفیت مردم

رئیس جمهور معتقد است که مسائل عمده آموزش و پرورش را می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی در یک سال حل کرد. این الگو باید ادامه یابد تا مردم در کنار مدرسه باشند، برای مدرسه یاری کنند، بر کار آموزش و پرورش نظارت داشته باشند و نیازهای جزئی مدرسه را نیز برطرف کنند. این مدرسه، مولود یک جریان مردمی است که دولت نیز به آن کمک کرده است؛ بنابراین، مردم این مدرسه را مانند مساجد حفظ می‌کنند.

تسنیم: آیا این روند در مناطق محروم و شهرهای کوچک جواب می‌دهد؟ آیا در کلان‌شهرها نیز می‌توان با این مدل برای ساخت مدارس اقدام کرد؟

برای ما نیز این سوال مطرح بود. به شهر قدس رفتیم و دیدیم که برخی مدارس تراکم بالای 40 دانش‌آموز دارند. مدیران مدارس و اولیا تمایل دارند برای ساخت مدارس جدید مشارکت کنند.

ساخت 35 مدرسه در شهر قدس

تصمیم داریم 35 مدرسه در این منطقه بسازیم. در اینجا، یک مسئول پروژه مشخص می‌شود و مشارکت مردم را جلب می‌کند. شاید جنس مشارکت مردم از نوع کارگری نباشد، اما در تأمین منابع می‌توانند کمک کنند. مثلاً می‌گویند در تأمین سرامیک، مصالح و غیره مشارکت می‌کنند.

همه منتظر ساخت 35 مدرسه جدید هستند. این وضعیت باعث شد تا در مدت زمان محدودی، 35 زمین به ما تحویل داده شود. اگر خارج از قاعده نهضت مدرسه‌سازی بود، این کار دو سال طول می‌کشید.

دور‌زدن مدرسه‌سازی با فشار اجتماعی؛ 50 رای قضایی بی‌اثر

اکنون در استان البرز نیز با مشکل نبود زمین مواجه هستیم.

نیاز به 2 هزار کلاس درس در البرز

نهضت مدرسه‌سازی جریانی است که مردم کنار دولت قرار می‌گیرند تا مسئله را راحت‌تر حل کنند. قبلاً ممکن بود به رئیس اداره نوسازی مدارس استان گفته شود که زمین نداریم و پاسخ مناسبی داده نمی‌شد؛ اما اکنون اینگونه نیست. استاندار به شهردار می‌گوید برای ساخت مدرسه به‌صورت فوری به زمین نیاز داریم. به عنوان مثال، در استان البرز دو هزار کلاس درس نیاز داریم و باید برای تأمین زمین کمک کنید.

مولدسازی املاک آموزش و پرورش برای ساخت مدارس جدید، یک جریان تأخیری شده است؛ اما در این نهضت، سرعت آن بیشتر می‌شود. زیرا ما باید زمین‌هایی که کاربری آن‌ها مناسب استفاده آموزشی نیست را تجاری کنیم. البته با رعایت کامل قوانین، این روند سرعت می‌گیرد.

در چند جلسه‌ای که نزد رئیس جمهور رفتم و صحبت کردم، مشخص شد که ایشان نگاه حل مسئله به مشکلات آموزش و پرورش دارد. اگر با این روش مسائل آموزش و پرورش حل شود، می‌توانیم بسیاری دیگر از مسائل را نیز حل کنیم، زیرا مردم پای کار می‌آیند.

تسنیم: آموزش و پرورش برای ساخت مدارس جدید در نهضت مدرسه سازی چه الگویی را طراحی کرده است؟

الگوی عمل آماده شده است و با امضای دو وزیر (وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور) ابلاغ شده است. در این الگو، گروهی دغدغه حل این مسئله را دارند و در استان جمع‌بندی می‌کنند. مسائل شناسایی‌شده به 1600 صفحه رسیده است.

معادن و صنایع به کمک می‌آیند

بخشی از مسائل باید در شهرستان حل شود. مثلاً در جایی که فولاد داریم، واقعاً چرا باید از اعتبارات دولتی استفاده کنیم؟ آیا سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان نمی‌تواند مسائل مدارس کرمان را حل کند؟ این تناظر نظام مسائل و ظرفیت‌ها در استان‌ها باید انجام شود و انجام آن به‌صورت ملی غیرممکن است.

2 خبر خوش درباره ساخت مدارس جدید در مناطق مختلف تهران

تسنیم: آیا می‌توانید این بخش‌ها را به ساخت مدرسه ملزم کنید؟

استاندار مسئول این مسائل است و دستور اول رئیس جمهور ساخت مدارس است. بنابراین، فردی نمی‌تواند بگوید اکنون اولویت نخست موضوع دیگری است، مانند سوخت. در حالی که می‌توان این موضوع را با دو درجه کاهش دما حل کرد. اکنون وضعیت مدارس مطلوب نیست و جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بالا است.

مشکلات مدارس باید با ظرفیت استانی حل شود

نظام مسائل نیازهای شناخته شده است و تلاش بر این است که در استان‌ها حل شود. اما ممکن است بخشی از آن حل نشود. در این صورت، استاندار به رئیس جمهور گزارش می‌دهد که ظرفیت استانی پاسخگوی حل این مشکلات نیست و باید از ظرفیت‌های ملی کمک کنید. اکنون بنیاد علوی، بنیاد برکت و خیران به ما کمک می‌کنند و از ظرفیت‌های ملی نیز استفاده می‌شود. اما باید مطمئن شویم که ظرفیت‌های استانی برای حل این مسائل پای کار آمده‌اند.

حل مشکل مدارس استیجاری با ظرفیت دهیاری

اکنون دهیاری‌ها ظرفیتی در اختیار دارند. در استان سیستان و بلوچستان، می‌خواهند مشکل مدارس استیجاری را با ظرفیت دهیاری‌ها حل کنند. همچنین، استان درآمد اختصاصی دارد و منطقه آزاد چابهار موظف شده است 154 پروژه را تکمیل کند. در حالی که در گذشته اصلاً در این‌باره همکاری نمی‌کردند.

همچنین طبق مسئولیت اجتماعی، جامعه محلی اطراف کارخانه یا معدن باید از آن بهره‌ای ببرند. این همان الگوی جدیدی است که باید روی آن کار کنیم و این الگو ابلاغ شده است.

اکنون نظام مسائل و ظرفیت‌ها مشخص شده و الگوی عمل به استانداران ابلاغ شده است تا پای کار مدرسه‌سازی بیایند. در گذشته می‌گفتند پای کار نهضت آبرسانی هستیم.

تسنیم: در نظام مسائل طراحی شده، چه مسائلی را شناسایی کردید؟

مسائل فوری را در نظام مسائل شناسایی کردیم. مانند مدارس کانکسی با بیش از 10 دانش‌آموز، مدارس سنگی ناایمن، مدارس تخریبی که دچار فرونشست شده‌اند یا مدارس تخریبی با جمعیت بالا مثلاً مدرسه‌ای در دو شیفت 700 دانش‌آموز دارد. پروژه‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های بالای 50 درصد را که می‌توان تا مهر سال آینده افتتاح کرد، در نظام مسائل قرار دادیم. همچنین، کلاس‌های درس با تراکم بالای 35 دانش‌آموز نیاز به توجه دارند. البته برای این موضوع، نیاز است معلم لازم نیز تأمین شود.

مناطقی که سرانه فضای آموزشی آن‌ها کمتر از سه متر مربع است نیز در اولویت قرار دارند.

برای تجهیزات نیز در حال تهیه سندی هستیم تا مشخص شود برای هوشمندسازی و تکنولوژی آموزشی چه چیزهایی لازم است. این موضوع در استان‌ها در حال جمع‌بندی است.

تجهیزات مدارس هم در دستور کار

ما چهار اطلس باید تهیه کنیم: اطلس نظام مسائل (که دانشگاه فرهنگیان نیز باید به آن اضافه شود)، اطلس تجهیزات (تا بدانیم مدارس برای شیوه‌های نوین آموزشی به چه تجهیزاتی نیاز دارند). در برخی کلاس‌ها، ویدیو پروژکتور نصب کرده‌ایم و میزها به‌صورت دایره‌ای شکل چیده شده‌اند.

به دنبال این هستیم که 1800 کلاس درس کانکسی را به تجهیزات هوشمند مجهز کنیم.

تسنیم: تجهیزات و ساخت مدارس جدید همزمان با هم پیش می‌روند؟

قرار است نظام مسائل تجهیزات را نیز به رئیس جمهور ارائه کنیم.

در استان اصفهان، توانستند 4 هزار ویدیو پروژکتور و کامپیوتر مازاد را از ادارات برای مدارس دریافت کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.