علنی به نقل از ایسنا/خراسان رضوی معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گفت: کارآمدی باید به دانشگاهها بازگردد تا اشتغال داشتهباشیم، ارتباط دانشگاه باید با جامعه ایجاد شود و نقش دانشگاهها در کارآمدی آن است.
دکتر احمد حیدری، امروز ۱۰ آذرماه، در اختتامیه نشست سراسری مسئولان کانونهای بسیج اساتید دانشگاه فنیوحرفهای کشور که در دانشگاه فنیوحرفهای خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: افتخار ماست که امروز اعلام کنیم بسیجی انقلاب هستیم، انقلاب اسلامی ودیعه الهی است و حفظ خواهد شد و نهضتی که امام و شهدا و بعد از آن مقام معظم رهبری این پرچم را برافراشتهاند و ایستادگی کردند. معادلات افرادی که در شرق و غرب هستند به نحوی درست است اما یک محاسبه ندارند که این انقلاب ودیعه الهی است و حقیقتی است پایانناپذیر و پرچمداری دارد با نام امام مهدی که حافظ این انقلاب است.
وی افزود: این انقلاب جاری و ساری است و بنده به عنوان انقلابی بسیجی باید محاسبه کنم که در این قطاری که هستم خواهم بود، یا پیاده میشوم. ماییم که باید در این قطار حفظ شویم و بمانیم بسیج جریان پاک و تابانی است که اگر درونش جاری باشی، حتما در کشتی انقلاب حفظ خواهی شد.
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو تصریح کرد: امروز روز سالگرد شهید مدرس و روز مجلس است و دولت پرافتخار مردمی با عنایات الهی و حمایتهای مردمی شروع شده است و یک امیدی در همه اقشار مردم ایجاد شده است و هماهنگی خوبی بین سه قوا جاری است. اما آنچه کشور ما از آن رنج میبرد موضوع کارآمدی است که باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در گام دوم انقلاب اسلامی، اگر کارآمدی ذیل هرکدام تعریف شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
حیدری با اشاره به اینکه « قصد دارم چند نکته از کارآمدی را بررسی کنم»، عنوان کرد: اگر در آموزش کشور، چه در آموزش عالی و چه در آموزش و پرورش کارآمدی داریم باید چه کنیم و اگر نداریم چه باید کنیم. وزارت آموزش و پرورش محور منابع انسانی و شالوده ساخت آینده کشور است. اما آموزش در این وزارت، آموزش کارآمدی است؟ باوجود تلاشی که تمام معلمان دارند، آموزشها مبتنی بر کارآمدی است؟ به عنوان مثال، ۶ سال دانش آموزش زبان انگلیسی میخواند، آیا میتواند ۵ دقیقه صحبت کند؟
وی ادامه داد: آیا این ۷۰۰ هزار نفر دانشآموزی که پشت کنکور تجربی هستند و ۷۰۰۰ نفری که پزشکی و داروسازی قبول میشوند، ۶۵۰ هزار نفری که سالانه از آموزش رها شدهاند و دیپلم تجربی دارند، کارآمدی و اشتغال دارند؟ آیا مهارتمحور تربیت شدهاند؟ یا ذهنش را حول پزشکی و چند رشته شاخص چیدهایم. در دانشگاهها بیش از ۴ میلیون دانشجو وجود دارد، اما آیا کارآمدی وجود دارد؟ دانشگاهها را به ما دادند اما سرور را خارج نگه داشتند و میخواهیم از آن اشتغال دربیاید؟
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گفت: بالاترین هوشها را در تهران جمع میکنیم و تمام اساتید تا همین ۷ یا ۸ سال قبل روی مقالات ISI تمرکز داشتند و برای پیشرفت هر استادی، تمام آزمایشگاهها و امکانات در اختیار همان پازلهایی بود که از خارج برایمان میچیدند. تمام نخبگان در چند دانشگاه برتر بوده و هستند و بهترین نخبگان گلچین میشوند و به کشورهای بیگانه مهاجرت میکنند و افراد نخبه دیگری هم که از شهر خودشان مهاجرت کردهاند، به شهرشان باز نخواهند گشت.
حیدری با بیان اینکه «کارآمدی باید به دانشگاهها بازگردد تا اشتغال داشتهباشیم»، عنوان کرد: ارتباط دانشگاه باید با جامعه ایجاد شود. نقش دانشگاهها در کارآمدی است. بنده فنی حرفهای را خوب میشناسم و جزو مدافعان جداسازی از آموزش و پرورش بودهام. آموزشهای ما باید به سمت مهارتی شدن برود. فنی حرفهای در این چند ساله اقدامات خوبی انجام داده است و این امر را عملی کرده است.
وی در خصوص خام فروشی اظهار کرد: معادن و فرآوردههای آن و محصولاتی که از سنگها استخراج میشود نمونهای از خامفروشی است. ایران، ۷ درصد معادن جهان را داراست و تنها یک درصد جمعیت کل جهان را دارد و از این سنگها کمتر از ۵ درصد فرآورده میشود. اگر به سمت فرآورده برویم همین معادن جمعیت ایران را از نظر تولید ملی ثروتآفرین میکند و بیش از یک میلیون شغل پایدار درست خواهد شد.
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو ادامه داد: کارآمدی در کشاورزی از موضوعات دیگری است که باید به آن اشاره کنم. در این حوزه، با ۷میلیون تحصیلکرده بیکار روبرو هستیم. از ۳ تا ۴ هزار سال قبل ایران برند کشاورزی است و خاک مناسب و آب خوب هم داریم. نسبت به دیگر جاها کمبود آب داریم اما اگر درست استفاده کنیم به اندازه کافی هست و چهارفصل را داریم. بررسیهایی که امروز صورت گرفته، اگر تا ۱۰سال آینده با همین شیب پیشرویم، در امنیت غذایی به مشکل خواهیم خورد.
وی تشریح کرد: در ۵۰ سال قبل، ۷۰ درصد افراد در روستا بودند و ۳۰ درصد در شهر و اشتغال آنها نیز تامین بود. هم تولید محصولات را داشتیم و هم ثروت. با فاجعهای به اسم شهرنشینی متراکم امروزی که شهرها را بیرویه گسترش دادهایم و زیرساختی نداریم مواجه نبودیم. به روستا آب، برق و گاز دادیم و مدرسه بردیم، اما به فکر اشتغال در آنجا نبودیم.
حیدری اظهار کرد: اگرکشاورزی را مکانیزه کنیم ۱۰برابر اشتغال پایدار خواهیم داشت و یک دهم آب استفاده خواهد شد. کارآمدی در کشاورزی با توجه به محاسبه دانشمندان بیش از یک و نیم میلیون شغل پایدار دارد و سالانه حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان فقط یارانه میدهیم که کنجاله و ذرت از خارج وارد کنیم که دست مردم هم نمیرسد. کارآمدی، تولید ثروت و صادرات به کشورهای منطقه، ریشههای اشتغال است.
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو با اشاره به بررسی «کارآمدی در صنعت و بررسی چند شهر و کارخانه»، عنوان کرد: یک کارخانه قند بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نیاز به دستگاه دارد و بر همین اساس ارز صادر میشود و تنها ۱۰۰شغل ایجاد خواهد شد. برای کارآمدی در صنعت باید جوانان تحصیل کرده را بکارگیریم. این کارخانه را بسازند تا ۵۰۰۰ شغل پایدار ایجاد شود.
حیدری افزود: فرش ماشینی در شهر کاشان بیش از ۱۴۰۰ کارخانه است و هر ۱۰سال باید این دستگاهها عوض شود و تا ۴۰۰ میلیارد باید پول داده شود و از همین طریق، نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان به کشورهای خارجی داده میشود. به صنعت باید بها دهیم. استاد دانشگاه و دانشجویی که صاحب فکر و تفکر است باید بکار گرفته شود بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جوان مهندس میتوانند تکنولوژی درست کنند و بومیسازی شود اما تنها در حد صحبت است.
وی با بیان اینکه «ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بیش از ۱۲ هزار قانون داریم»، گفت: یکی از عواملی که باعث فساد در ادارات میشود قوانین متعدد است و هر هفته تولید قانون در مجلس داریم. بیشترین گاز را جمهوری اسلامی دارد و طبق آمار جهانی جزو ۱۰ کشور جهانیم اما همه مسئولان دنبال وارد کردن گاز هستند، کارآمدی در تکنولوژی مهم است. مصرف گاز همان روشی است که ۵۰ سال قبل بوده است. در وزارت نیرو، سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سوبسیت پرداخت میشود و بهرهوری زیر ۴۰ درصد است.
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو تاکید کرد: اگر ۱۰درصد از این پول و یارانه پنهانی که در آن فساد است به سمت اشتغال بیاید مشکل حل میشود. آنچه باید امروز دنبال آن برویم، کارآمدی در ظرفیتها، نظارتها و ساختارهاست. آنچه باید پایبند به آن باشیم به عنوان زیربنای کارآمدی به عنوان بخشینگری، آمایش سرزمینی است، در این صورت است که عدد ناخالص، ثروت ملی، GPD و… مشخص میشود. با توجه به آمایش سرزمینی باید برنامهریزی ۵ ساله انجام دهیم و بودجه تعیین کنیم.
حیدری با بیان اینکه «حدود ۵۰ میلیارد مکعب در کشور پشت سدها آب جمع میکنیم»، گفت: خوزستان بدترین استان در زمینه کمآبی بود و نزدیک به ۱۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف میشود، در مقابل بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنعتی داریم که تنها ۲.۷ میلیارد متر مکعب آب استفاده میکنند. نیشکری که در خوزستان است، نسبت به کل صنایع کشور، ۴ میلیارد متر مکعب آب مصرف میکند و نزدیک به دو برابر کل صنایع کشور مصرف آب دارد، اما چقدر اشتغال دارد؟
وی ادامه داد: شکری که خوزستان تولید میکند دو برابر قیمتی است که از آمریکای جنوبی بیاوریم. این واحد صنعتی اشتغال ۳۵ هزار نفری دارد و این قیمت بدون محاسبه قیمت آب است که اگر هزینه آب را هم در نظر بگیریم، هر کیلو شکر، ۶۰ هزار تومان هزینه آب دارد. آب زیاد مصرف کردن، پساب هم دارد و تمام رودخانه و آب شرب را آلوده میکند و آلودگی آب در خوزستان به همین دلیل است. دعوایی که بین اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد است با یک میلیارد مکعب آب حل میشود. اگر بخواهیم اصلاحی انجام دهیم بجای ۳۵ هزار، ۳۵۰ هزار اشتغال خواهیم داشت.
حیدری با بیان اینکه «بسیج اساتید شجره طیبهای در کل کشور است و بسیج عالمان کشور هستند»، گفت: اسلام و آموزههای اسلامی برای علم خیلی ارزش قائل است و علم در دست هر کشوری باشد سلطان است. همه باید با دلسوزی وارد شویم و کارآمدی داشته باشیم و تمام توانمان را در این مسیر بگذاریم. دانشگاهها را باید به سمت دانشگاههای حل مسئله ببریم، در این صورت هم ثروت کشور چندین برابر خواهد شد و هم اشتغال وضعیت مطلوبتری خواهد داشت و به تبع آن تحکیم خانواده خواهیم داشت و آسیبهای اجتماعی بسیاری حل خواهد شد. این کار بزرگ نیاز به مردان بزرگی همچون بسیج اساتید دارد.
وی خاطرنشان کرد: در بسیج اساتید باید وقتمان را در حل مسائل کلان نظام بگذاریم. خیلی از کارها را افراد دیگری هم میتوانند انجام دهند اما این مسائل شالوده دست اساتید و مردان بزرگی همچون شماست، اگر به این صورت پیش رویم، باید نیروی انسانی هم وارد کنیم. انتظار من از شبکه بزرگ اساتید کشور این است که با دستگاههای مختلف به صورت منسجم حضور پیدا کنند و جوانان بسیجی شبکه بزرگی شوند و دولت هم همراه است. در این صورت دغدغههای رهبری در خصوص حضور کشور در علم و فناوری، تولید ثروت و ایجاد اشتغال را به دنیا نشان خواهیم داد که میتوانیم و در این چهل سال هم خدمات بزرگی به کشور و منطقه نشان داده شده است. همچنین نقش بسیج اساتید تولید ثروت، اشتغال و استفاده از ظرفیتهای داخلی را به عنوان مدل علمی به دنیا ارائه دهیم.
انتهای پیام
ثبت دیدگاه