پلتفرم‌های رمزارز داخلی و توسعه توسعه بازارهای دیجیتال در کشور
27 مرداد 1400 - 8:58
شناسه : 18924
2

علنی به نقل از ایسنا /فارس بازارهای دیجیتالی رمزارزها بسیار گسترده بوده و بیش از ۲ هزار نوع رمزارز در جهان وجود دارد که قیمت همه آنها به صورت لحظه‌ای در حال تغییر است. امروز می‌توان به تمام رمزارزها به عنوان کالا نگریست. بیت‌کوین و تعداد زیادی از رمزارزها در واقع طلای دیجیتالند. از طرفی […]

پ
پ

علنی به نقل از ایسنا /فارس بازارهای دیجیتالی رمزارزها بسیار گسترده بوده و بیش از ۲ هزار نوع رمزارز در جهان وجود دارد که قیمت همه آنها به صورت لحظه‌ای در حال تغییر است. امروز می‌توان به تمام رمزارزها به عنوان کالا نگریست. بیت‌کوین و تعداد زیادی از رمزارزها در واقع طلای دیجیتالند.
از طرفی شاهد فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهی بر روی بعضی از رمزارزها هستیم. یعنی گروه‌های مختلف دانشگاهی هم، در سراسر جهان برای پروژه‌های تحقیقاتی خود انواع رمزارزها را ایجاد می‌کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد نفوذ رمزارزها به زندگی عادی مردم در جهان در حدی بوده است که حتی در بعضی از کشورهای همسایه برای خریدهای سوپرمارکتی کوچک هم می‌توانند از ارزهای دیجیتال به جای پول استفاده کنند.

مردم جهان برای بهره‌گیری از خدمات رمزارزی از پلتفرم‌های آنلاین مخصوص استفاده می‌کنند و در صرافی‌های آنلاین ویژه ارزهای دیجیتال معاملات رمزارزی خود را انجام می‌دهند. بزرگ‌ترین و مشهورترین صرافی رمز ارز دنیا «بایننس» نام دارد که صاحب گردش مالی روزانه بیش از ۲ میلیارد است.

اهمیت پلتفرم‌های داخلی

بایننس که کاملاً خصوصی اداره می‌شود های‌تک‌ترین پلتفرم خدمات و معاملات رمزار ارز دنیا محسوب می‌شود. اما این پلتفرم به خاطر تحریم‌های بین‌المللی برای ایرانیان مشکلاتی را ایجاد کرده است و استفاده از آن خطر از بین رفتن سرمایه‌ها و داده‌های کاربران کشورمان را دارد.

در چنین شرایطی است که کارشناسان توصیه می‌کنند کاربران ایرانی از جایگزین‌های ایرانی قابل اعتماد استفاده کنند.

یعنی پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمزارز ایرانی که مدت زیادی از تولد آنها در کشور نمی‌گذرد؛ پلتفرم‌های معتبر و بومی مثل اکسکوینو، نوبیتکس، والکس، اکسیر و چند صرافی دیگر که علاوه بر حفظ امنیت داده‌ها و سرمایه‌های ملی، با تاثیرگذاری روی چند فاکتور اصلی، نقش ویژه‌ای در توسعه دانش و فناوری بومی بلاکچین در ایران دارند.

اکنون بسیاری از صندوق‌های بزرگ و مشهور سرمایه‌گذاری استارتاپی در آمریکا و اروپا قسمت‌ مهمی از سرمایه‌گذاری خود را به حوزه فناوری بلاکچین و راه‌اندازی پلتفرم‌های رمزارزها اختصاص داده‌اند. در ایران نیز معتبرترین پلتفرم‌های رمزارزی متعلق به هلدینگ‌های بزرگ کارآفرینی استارتاپی است.

از توسعه بازار تا توسعه فناوری

با توجه به خلأ بزرگی که کشور در بخش خدمات ارز دیجتال وجود داشت، ده‌ها پلتفرم و صرافی رمز ارز توانسته‌اند با سرعت بالایی تشکیل شده و رشد پیدا کنند.

با اینکه تعداد انگشت‌شماری از آنها توانسته‌اند همزمان با ایجاد امکانات متنوع خدماتی به نیاز کاربران در زمینه امنیت سرمایه و داده به خوبی پاسخ گویند، شاید جنبه خدماتی بودن پلتفرم‌های معاملات رمز ارز بیشتر به چشم آید اما همیشه توسعه خدمات، توسعه بهره‌وری، دانش و فناوری را در پی دارد.

در مدت کمی که از عمر صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران می‌گذرد شاهد بهبود فضای رقابتی، شفافیت و افزایش میزان رضایت‌مندی کاربران بوده‌ایم. همچنین خریداران رمز ارز و گیرندگان سایر خدمات مربوطه از صرافی‌های آنلاین توانسته‌اند علاوه بر دریافت خدمات با کیفیت بدون صرف کمترین وقت ممکن از طریق چند کلیک به هدف خود رسیده و از خرید، فروش، امنیت و خدمت دریافتی راضی باشند.

کارشناسان و صاحب‌نظران اعتقاد دارند پیش از ورود و توسعه فناوری بلاکچین، صنعت بانکداری شفافیت لازم را نداشت؛ اما یکی از مهمترین مزایای بلاکچین شفافیت است. در بلاکچین همزمان با حفظ امنیت اطلاعات صاحبان حساب‌ها، همه تراکنش‌ها با شفافیت کامل قابل مشاهده است.

این فناوری در حالی از سال ۱۹۹۱ میلادی در دنیا مطرح شد که مبنای اصلی آن بر ریاضیات و برنامه‌نویسی است.

کارشناسان این حوزه می‌گویند: “بلاکچین به تمام معنا فناوری است و مهندسی موضوع  در آن خیلی جدی اتفاق افتاده است. فناوری مورد نیاز تمام کشورها از جمله ایران که صنعت کهنه چندصدساله بانکداری را دچار تغییرات جدی می‌کند.”

اما بدون شک یکی از مهمترین و شاید مهمترین عنصر توسعه فناوری بلاکچین در ایران پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارزها هستند. خوشبختانه با وجود تمامی چالش‌ها و نواقص، شکل‌گیری و توسعه این صرافی‌های ارز دیجیتال یا پلتفرم‌ها و کسب و کارهای خدمات فناوری‌محور حوزه رمز ارز، فناوری بلاکچین در کشور به رشد قابل توجهی رسیده است؛ دستاوردی ارزشمند و حیاتی که به عنوان پیشران یا هم‌نیاز توسعه فناوری‌های مهم دیگر در کشور مثل هوش مصنوعی یا اینترنت اشیا هم هست. پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی با بومی‌سازی فناوری بلاکچین، انتقال فناوری‌های مرتبط به داخل کشور و افزایش سطح دانش فنی در ایران، دستاوردهای بزرگی رقم زده‌اند.

ارتباط با جامعه دانشگاهی

در شرایط کنونی که کشور با بحران بیکاری دانش‌آموختگان مواجه است، طرح‌های اشتغال‌زایی با هزینه کمتر و کارآمدی بیشتر در اولویت قرار می‌گیرند.

در این بین یکی از محورهای اصلی تمرکز پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارز در ایران می‌تواند بر اشتغال دانش‌آموختگان و متقابلا بهره‌مندی از منابع دانشگاهی باشد.

در واقع این پلتفرم‌هاها می‌توانند از ایده‌های کارآفرینانه‌ دانشگاهی و اطلاعات علمی وابسته به آن به بهترین شکل بهره‌مند شوند. اساسا حمایت از ایده‌های علمی نوپای برآمده از حوزه دانشگاهی کشور، از اهداف همه استارتاپ‌های حوزه فناوری از جمله بلاکچین است.

چندی پیش نشست هم‌اندیشی برای توسعه صنعت بلاکچین و رمز ارزها در ایران، بین مجموعه اکسکوینو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به میزبانی این دانشگاه برگزار شد. در آن جلسه که اساتید، اعضای هیئت علمی و مدیران و نخبگان بلاک‌چین ایران حضور داشتند، طرفین بر لزوم پیوند محیط دانشگاهی و صنعت بلاک‌چین در کشور تاکید کردند تا بتوان هرچه سریعتر از ظرفیت‌های بالای این بخش برای اقتصاد کشور بهره برد.

همکاری مشترک سامانه اکسکوینو با دانشگاه امیرکبیر برای هم‌افزایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه بلاک‌چین و رمز ارز خواهد بود. در این مسیر، پایان‌نامه‌های مشترک، انعقاد پروژه‌های تحقیقاتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، بورسیه دانشجویان توسط این هلدینگ انجام می‌شود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.