هنرستانی که بود…
08 شهریور 1400 - 12:20
شناسه : 23930
1

علنی/اصفهان هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، مسیری که در طول زمان طی کرده و انتقاداتی که به سیستم آموزشی آن وارد است، موضوع مستندی است که به تازگی از تیزر آن در فضای مجازی رونمایی شد. مرتضی بالیده، کارگردان مستند «هنرستانی که بود» در این باره به علنی می‌گوید: تصویربرداری از هنرستان هنرهای زیبا و استادان […]

پ
پ

علنی/اصفهان هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، مسیری که در طول زمان طی کرده و انتقاداتی که به سیستم آموزشی آن وارد است، موضوع مستندی است که به تازگی از تیزر آن در فضای مجازی رونمایی شد.
مرتضی بالیده، کارگردان مستند «هنرستانی که بود» در این باره به علنی می‌گوید: تصویربرداری از هنرستان هنرهای زیبا و استادان برجسته آن را از سال ۱۳۹۱ شروع و با حدود هشت تن از مدرسان این هنرستان گفت وگو کردم؛ جالب اینکه هر کدام تاریخچه‌ای متفاوت برای آن بیان می‌کردند.
او ادامه می‌دهد: در نهایت با کنار هم گذاشتن نقاط مشترک این تاریخچه، به اطلاعات قابل اطمینانی رسیدم و به توصیه یکی از اساتید، تصمیم گرفتم مستندم را با رویکرد انتقادی پیش ببرم.
این مستندساز تصریح می‌کند: سیستم آموزشی این هنرستان مانند گذشته چابک و پویا نیست و در آن نسبت به برخی از هنرها مثل زری‌بافی، منبت‌کاری و مجسمه‌سازی بی‌مهری شده است.
بالیده یادآور می‌شود: رشته زری‌بافی میراث عیسی بهادری در هنرستان هنرهای زیبا بود اما اکنون از سرفصل دروس آموزشی خارج‌شده و اهل‌فن خاطرشان هست که زمانی، حتی نقاشی‌هایی که مرحوم پورصفا از عیسی بهادری کشیده بود نیز معدوم شد و از بین رفت؛ اگرچه بعدها تصویر این استاد بزرگ را در روزنامه چاپ و از او به‌عنوان یکی از هنرمندان بزرگ شهر یاد کردند.
او می‌گوید: از سال ۱۳۹۵ با برگزیدن رویکرد انتقادی، به تصاویری که ثبت و ضبط کرده بودم شکل دادم و در پی واگذاری این مستند به یکی از نهادهای فرهنگی بودم که در نهایت، دفتر تخصصی سینما پذیرفت از این اثر حمایت کند.
بالیده توضیح می‌دهد: «هنرستانی که بود» را می‌توان از دسته مستندهای گزارشی تعاملی دانست که محوریت آن مصاحبه است و متأسفم که باید اعلام کنم برخی از اساتیدی که در مستند با آن‌ها گفت‌وگو شده مثل آقایان ملک‌زاده، پورصفا و… اکنون دیگر در قید حیات نیستند.
این مستندساز درباره وضعیت مستندسازی در اصفهان اظهار می‌کند: مشکل همیشگی ما بودجه است. در واقع بودجه هست اما در بدترین زمان به بدترین شکل هزینه می‌شود و نتیجه آن چیزی جز رانده شدن ایده‌ها و طرح‌ها و محتواهای خوب خالقان اثر به پستوی ذهنشان نیست.
او می‌افزاید: کسانی که باید طرح‌ها را بررسی کنند از تخصص کافی بهره‌مند نیستند و بیشتر به سابقه فردی که طرح را ارائه کرده توجه می‌کنند تا کیفیت طرح ارائه‌شده. از سنگ‌اندازی در مسیر تولید هم هر چه بگویم کم است و این مشکل در اصفهان پررنگ‌تر از سایر شهرهاست.
مصطفی حیدری، رئیس دفتر تخصصی سینما (وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان) نیز به علنی می‌گوید: ما در فرایند تولید مستند «هنرستانی که بود» حضور نداشتیم، تنها نسخه‌ای که مستندساز زحمت تهیه آن را کشیده بود به ما ارائه و در شورای حمایت از تولید فیلم مطرح شد و به این دلیل که به فضای شهر می‌پرداخت اعضا با حمایت از آن موافقت کردند.
او با تأکید بر نیاز شهر به مستندهایی ازاین‌دست، ادامه می‌دهد: هنرستان هنرهای زیبای اصفهان یکی از مکان‌های مهم شهر است و هنوز هم باید درباره آن مستند ساخت و به وجوه مختلف آن پرداخت.
رئیس دفتر تخصصی سینما در پاسخ به این سؤال که برای اکران مستند «هنرستانی که بود» چه تمهیدی اندیشیده شده؟ اظهار می‌کند: در حال حاضر از تیزر این مستند در فضای مجازی رونمایی کردیم و تصمیم داشتیم قبل از شروع مدارس، مستند را یک‌بار اکران کنیم اما شرایط فعلاً مهیا نیست. به‌محض اینکه وضعیت موجود بهبود یابد با همکاری هنرستان برای اکران این مستند تلاش خواهیم کرد.
انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.