نکاتی پیرامون عظمت سیدالشهداء علیه‌السلام
04 مرداد 1403 - 22:01
شناسه : 71644
3

نکاتی پیرامون عظمت سیدالشهداء علیه‌السلام ✨ دعای امام صادق (علیه‌السلام) برای دوستان امام حسین (علیه‌السلام) 🔸 امام جعفر صادق عليه‌السلام ـ در مناجات خود بعد از نماز ـ گفت: اى كسى كه ما را به كرامت خود ويژه گردانيدى و به ما وعده شفاعت [نمودن] دادى··· من و برادران من و زائران قبر پدرم حسين […]

پ
پ

نکاتی پیرامون عظمت سیدالشهداء علیه‌السلام

IMG_20240723_135902_220fMXT5vB

✨ دعای امام صادق (علیه‌السلام) برای دوستان امام حسین (علیه‌السلام)

🔸 امام جعفر صادق عليه‌السلام ـ در مناجات خود بعد از نماز ـ گفت: اى كسى كه ما را به كرامت خود ويژه گردانيدى و به ما وعده شفاعت [نمودن] دادى···

من و برادران من و زائران قبر پدرم حسين بن على، صلوات اللّه عليهما، را بيامرز···

🔸 بار خدايا! دشمنان ما از رفتن اينان به زيارت خرده گرفتند، اما اين خرده‌گيری‌ها، على‌رغم ميل دشمنان، آنان را از برخاستن و آمدن سوى ما باز نداشت. پس، اين چهره‌هاى آفتاب‌سوخته را و اين گونه‌هايى را كه بر قبر پدرم ابى عبداللّه [حسين] به خاك ماليده مى‌شود و اين چشم‌‌هايى را كه از سر دلسوزى براى ما اشك‌هايشان سرازير مى‌گردد و اين دل‌هايى را كه در غم مصيبت ما بيتاب و سوزان است و اين ناله و شيون‌هايى را كه براى ما مى‌شود، مشمول رحمت خويش بفرما.

بار خدايا! من اين جان‌ها و اين پيكرها را به تو مى‌سپارم تا در آن روز تشنگى از حوض [كوثر ] سيرابشان كنى.

———–

🔸 حضرت امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند:

« من یدعو لزواره علیه‌السلام في السماء أکثر ممن یدعو لهم في الأرض »

🔹 آنان‌که در آسمان برای زائران امام حسین علیه‌السلام دعا می‌کنند، بیش از آن‌هایی هستند که در زمین برای آن‌ها دعا می‌کنند.

———–

🏴 زیارت امام حسین (علیه‌السلام)؛ زیارت‌نامه اول

———–

🔸 در فرازی از زیارت امام حسین علیه‌السلام در اول رجب آمده است:

« لبیکَ داعِىَ اللهِ، إن کان لم یجبکَ بَدنى عند استغاثتِکَ، و لسانِى عند استِنصَارِکَ، فقَد اُجابَکَ قلبى و سَمعى و بَصرى »

🔹 لبیک ای خواننده خدا، اگر بدنم هنگام استغاثه‌ات و زبانم وقت یاری خواستنت، پاسخت را نداد هر آینه دل و گوش و چشمم پاسخت را داد.

🏴 زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در اول و نیمه رجب و نیمه شعبان

———–

🔹 عبدالله بن سنان مى‌گويد: از امام صادق عليه‌السلام شنيدم كه مى‌فرمودند:

« قبرالحسين عليه‌السلام عشرون ذراعا فى عشرين ذراعا مكسرا روضة من رياض الجنة، منه معراج الى السماء فليس من ملك مقرب و لا نبى مرسل الا و هو يسال الله تعالى ان يزور الحسين عليه‌السلام، ففوج يهبط و فوج يصعد. »

🔸 مساحت قبر حسين بن على عليه‌السلام بيست ذراع در بيست ذراع مى‌باشد، اين محل باغى است باغ‌هاى بهشت، از آنجا عروج به آسمان صورت مى‌گيرد، و هيچ فرشته مقرب و نبى مرسلى نيست مگر آنكه از حق تعالى درخواست مى‌كند كه به زيارت حسين عليه‌السلام برود پس فوجى از آسمان به زمين فرود آمده و به زيارت آن حضرت رفته و فوجى پس از زيارت به آسمان مى‌روند.

———–

🔹 حسین بن ثویربن ابی فاخته، از امام جعفر صادق (علیه‌السلام) روایت کرده است که به من فرمود:

🔸 ای حسین! هرکس به قصد زیارت قبر حسین بن علی (علیه‌السلام) از خانه‌اش بیرون آید، اگر پیاده باشد خداوند به ازای هر قدمی که برمی‌دارد حسنه‌ای برایش ثبت و گناهی از او پاک می‌کند. و اگر سواره باشد، خداوند به ازای هر گامی که مرکبش بر می‌دارد، حسنه‌ای برای او می‌نویسد و گناهی از او پاک می‌سازد. و هنگامی که به حائر حسینی برسد خداوند او را از رستگاران و حاجت‌رواشدگان منظور می‌فرماید.

و چون اعمالش را تمام کند، خداوند او را از افراد ظفرمند و پیروز ثبت می‌کن.

و هنگامی که می‌خواهد (به شهر و دیار خود) باز گردد، فرشته‌ای به نزد او آمده و به او می‌گوید که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید که: عملت را از نو آغاز کن که خداوند گناهان گذشته تو را بخشید.

———–

🔸 حضرت امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند:

« فِي ثَوَابِ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ ع فَقَالَ مَنْ أَتَاهُ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ كُتِبَ لَهُ أَلْفُ حَجَّةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ أَلْفُ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ‏ »

🔹 درباره‌ى ثواب زيارت امام حسين -عليه السّلام- فرمود: «هركس در روز عرفه در حالى كه حق امام حسين -عليه‌السّلام- را مى‌شناسد، به زيارت او برود، براى او پاداش هزار حج و هزار عمره‌ى پذيرفته شده و هزار بار شركت در جنگ در ركاب پيامبر مرسل يا امام عادل نوشته مى‌شود.»

———–

▫️ محمّد بن مسلم حديثى نقل كرد كه وى گفت: من به مدينه رفتم در حالى‌كه دردمند بودم محضر امام رساندند كه محمد بن مسلم دردمند است، حضرت ابو جعفر عليه السّلام شربتى برايم فرستادند …

⬅️ متن کامل حدیث نقل شده از محمد بن مسلم

———–

🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

« الدنيا سِجنُ المؤمنِ و جَنَّةُ الكافِرِ »

🔹 دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است.

———–

🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

« نيَّةُ الْمُؤمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَ نيَّةُ الْكافِرِ شَرُّ مِنْ عَمَلِهِ وَ كُلُّ عامِلٍ يَعْمَلُ عَلى نيَّتِهِ »

🔹 نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هركس مطابق نيت خود عمل مى‌كند.

———–

🔹 از ابن سنان نقل شده كه وى گفت: محضر مبارك حضرت ابى عبداللّٰه عليه السّلام عرض كردم:

▫️ فدايت شوم پدر بزرگوارتان راجع به حجّ‌ مى‌فرمودند: در مقابل هر درهمى كه شخص انفاق مى‌كند هزار درهم منظور مى‌شود. اكنون بفرمائيد: چه اجر و ثوابى است براى كسى‌كه در سفر زيارت پدرتان حضرت امام حسين عليه‌السّلام انفاق نمايد؟

🔸 حضرت فرمودند: اى ابن سنان در مقابل هر درهمى كه شخص انفاق كند هزار و هزار… و همين‌طور شمردند تا به ده هزار رسيد، منظور مى‌گردد و به همين مقدار درجه‌اش را بالا مى‌برند و رضايت و خشنودى حق تعالى از وى و دعاء حضرت محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم و امير المؤمنين و حضرات ائمه عليهم‌السّلام براى او بهتر از آن مى‌باشد.

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.