علنی به نقل از ایسنا/مرکزی یک روانشناس گفت: میزان افتخار انعکاسی در جامعه امروز ایران پایین است.
تورج سپهوند در گفتوگو با علنی به نقل از ایسنا اظهار کرد: به طور کلی همه افراد در هر شرایط و هر موقعیت در گروههای متفاوتی قرار میگیرند و هر فرد دست کم در یک گروه خانواده، یک گروه شغلی یا دوستانه قرار دارد. این گروهها در دو دسته ما و شما تقسیم میشوند و زمانی که میگوییم ما یعنی به یک جمع و یکسری افراد تعلق داریم. گفتنی است که بخشی از هویت ما متعلق به جمعی است که در آن حضور داریم. قومیت، نژاد، کشور، تیمهای ورزشی و علیمی، سازمانها، مدارس، دانشگاهها و… جزو گروههایی هستند که افراد به آنها تعلق دارند.
سپهوند افزود: هر فرد با قرار گرفتن در یک گروه از منیت خود خارج میشود هرچند که حضور در این گروهها به صورت رسمی نباشد، مانند تیمهای ملی یا باشگاهی ورزشی که افراد جامعه در آن حضور ندارند اما این تیمها به مردم و مردم به آنها تعلق دارند، لذا کسب موفقیت و دستاورد و افتخار در این گروهها به افرادی که به آنها تعلق دارند انعکاس مییابد و در نتیجه در فرد یا افراد افتخار انعکاسی به وجود میآید.
وی ادامه داد: درواقع افتخار انعکاسی حس جمعی است و هرچند احساس تعلق خود فرد تاثیر بسزایی در آشکار شدن و پیدایش این حس دارد، اما حضور در یک گروه و کسب دستاوردهای جمعی موجب ایجاد شدن آن میشود.
سپهوند باتاکید بر اینکه این حس به معنای افتخار به دستاوردهای گروه است و با تعصبات خشک و کورکورانه تفاوت دارد، بیان کرد: در برخی از کشورها در حوزه پویایی جمعی، سوگیری شناختی افراد و افتخار انعکاسی مطالعات و تحقیقات بسیاری صورت گرفته و در این خصوص کتابهایی نیز نوشته شده است، برهمین اساس میتوان از تجربیات کشورهای موفق در این حوزه استفاده کرد و حس نشاط جمعی را در جامعه افزایش داد.
وی اظهار کرد: این افتخار لزوما برای خود شخص نیست و حتی اگر برای افراد گروه یا جامعه دستاوردی بوجود میآید موجب نشاط، رضایت و شادی فرد میشود.
سپهوند اشاره کرد: میزان افتخار انعکاسی در جامعه امروز ایران پایین است هرچند در حوزههای ورزشی و اجتماعی میزان افتخار انعکاسی در جامعه ما بالاست اما در سایر حوزهها نظیر علمی، صنعتی، پزشکی و… در سطح پایینی از افتخار انعکاسی قرار داریم و بی اعتمادی مردم و کمکاری سازوکارهای حکومتی و دولت در کاهش این حس موثر است. لازم به ذکر است که عدم توجه به افزایش این حس در درازمدت اثرات فرهنگی جبران ناپدیری دارد.
وی افزود: دولت میتواند با تخصیص بودجه، برنامه ریزی، آموزش، تبلیغات درست، ایجاد رقابت سالم و برجسته کردن افراد موفق در فراگیری این حس در جامعه نقشآفرینی کند.
مدیر مرکز مشاوره دانشگاه اراک تصریح کرد: متاسفانه در حوزه صنعت برخی محصولات ایرانی در مقایسه با محصولات کشورهای دیگر ضعیف هستند و حس افتخار انعکاسی را در این حوزه برنمیانگیزد. همچنین برخی با تبلیغات غیرواقعی و بیمنطق موجب بیاعتمادی مردم نسبت به محصولات ایرانی شدهاند، در حالی که تبلیغات میبایست منطقی و اصولی و مبتنی بر کیفیت محصولات باشد. تولید محصولات با کیفیت و تبلیغات منطقی خرید مردم را به دنبال دارد و در درازمدت موجب افزایش افتخار انعکاسی میشود.
وی افزود: در واقع با توجه به اینکه افتخار انعکاسی امری جمعی است، سازوکارهای حکومت و اقدامات دولت باید به گونهای باشد که میزان نشاط و افتخار انعکاسی را در عموم مردم افزایش دهد. هزینه و برنامه ریزی، آموزش، تبلیغات درست، ایجاد رقابت سالم، برجسته کردن افراد موفق و فراگیر کردن حس افتخار به آنها در واقعیت برعهده دولت و حاکمیت است.
انتهایپیام
صفحه اصلی » گروه » اخبار اجتماعی
علنی به نقل از ایسنا/مرکزی یک روانشناس گفت: میزان افتخار انعکاسی در جامعه امروز ایران پایین است. تورج سپهوند در گفتوگو با علنی به نقل از ایسنا اظهار کرد: به طور کلی همه افراد در هر شرایط و هر موقعیت در گروههای متفاوتی قرار میگیرند و هر فرد دست کم در یک گروه خانواده، یک […]
ثبت دیدگاه