مفطرات روزۀ باطن
18 اسفند 1403 - 7:59
شناسه : 75825
1

مفطرات روزۀ باطن  آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌ تعالی‌علیه: چقدر خوب است که انسان نزد خودش انصاف داشته باشد. چرا عرض کردم نزد خودش؟ برای اینکه انسان آنقدر غرور دارد و خودخواه هست که در برابر دیگری نمی‌خواهد، اگر هم حق به جانب دیگری هست، بگوید تو راست می‌گویی، اما پیش خودش انصاف داشته باشد؛ […]

پ
پ

مفطرات روزۀ باطن

IMG_20250307_221626_882fZbwcvY

 آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌ تعالی‌علیه:

چقدر خوب است که انسان نزد خودش انصاف داشته باشد. چرا عرض کردم نزد خودش؟ برای اینکه انسان آنقدر غرور دارد و خودخواه هست که در برابر دیگری نمی‌خواهد، اگر هم حق به جانب دیگری هست، بگوید تو راست می‌گویی، اما پیش خودش انصاف داشته باشد؛ یعنی خودش سر خودش کلاه نگذارد.

 لذا در روایات انصاف اینکه عرض می‌کنم مال شصت سال پیش است که این‌جور من متحیر ماندم که چرا معصوم می‌فرماید: «الاِنصافُ نِصفُ الدین». دیدیم که نه، انصاف در همهٔ موارد، آن هم پیش خودش که به تعبیر عرفی خودش پیش خودش کلاهش را قاضی کند، یک دادگاهی است که متهم و قاضی یک نفر هستند، انصاف بدهد که خودش چه‌کاره است.

 روزه‌دار مقامش خیلی بالا است. روزه خیلی فضیلت دارد. یک روزش گناه یک عمر را پاک می‌کند. این چه روزه‌ای باید باشد؟ همان روزه‌ای که حضرت صادق صلوات‌الله‌ علیه تفسیر کرد. «اذا صُمْتَ فَلیَصُم سُمعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ سائِرُ اَعضائِک». «سائِرُ اَعضائِک» یکی‌اش پا است. چه کسی حساب کرده که این قدمی که دارد برمی‌دارد، دارد می‌رود فلان‌جا، اگر خدا راضی نباشد، این هم یکی از مفطرات است. مفطرات ظاهر روزه؟ نخیر. از مفطرات حقیقت روزه است.

 در اداره است، دست راستش یا چپش قلم و خودکار هست و می‌نویسد. چند تا این‌طور روزه‌دار داریم که وقتی که می‌خواهد قلم را یا خودکار را فشار بیاورد روی کاغذ، قبلش حساب کند که خدا راضی است که من این را بنویسم؟ راست است؟ دروغ است؟ آزاردهندهٔ دیگری است؟ چند تا اداری دارید که اگر شک دارد ننویسد تا دستش هم صائم و روزه‌دار باشد. چون حضرت صادق صلوات‌الله‌علیه فرموده «وَ سائِرُ اَعضائِک». «سائِرُ اَعضائِک» یکی‌اش هم دست است.

 «فَلیَصُم سُمعُکَ وَ بَصَرُکَ». گوش تو هم روزه‌دار باشد. کدام گوش‌داری است که کر نیست، صدایی را که می‌خواهد بشنود، اگر شک کرد حلال است یا حرام است نشنود؟ در گوشش را بگیرد، رد شود تا گوشش هم روزه‌دار باشد.

 معنای فرمایش حضرت صادق صلوات‌الله‌ علیه و این تفسیر و این توجیهی که از برای روزه فرموده، این است که خیال نکنید هر روزه‌ای روزه است. بعضی روزه‌ها از آنی است که اگر مقام رسالت تشریف داشتند، می‌فرمودند: بخور، بی‌خود گرسنگی به خودت نده. تو این‌همه حرف زدی، صد تا روزه اگر بودی، شکسته می‌شد؛ باطل می‌شد؛ بخور دیگر. گرسنگی مفت چرا می‌خوری؟ حضرت تشریف ندارند در مردم.

 سابق می‌گفتند خیال نکنید که تخم شِمر ورافتاده، شمرش هست. امام حسین صلوات‌الله‌علیه نیست تا معلوم بشود که حق‌کش داریم یا نداریم. حرف‌های بدی نبوده که ما شنیده‌ایم؛ انصاف بدهیم می‌بینیم حرف‌های خوبی است.

برگرفته از سخنرانی 91/05/05

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.