معرفی کتاب “کارنامه اسلام” به قلم دکتر زرین کوب 
19 اردیبهشت 1402 - 1:02
شناسه : 60278
6

معرفی کتاب “کارنامه اسلام” به قلم دکتر زرین کوب یکی از  شبهات پرتکراری که جریانات ضد اسلام مطرح می‌کنند این است که ایران باستان، بسیار قوی و عالی بوده اما وقتی اسلام به آن وارد شد، نابود شد و کلا عقب مانده شد ‼️‼️ کتاب ” کارنامه اسلام ” که نویسنده‌ی آن، جناب ” دکتر […]

پ
پ

معرفی کتاب “کارنامه اسلام” به قلم دکتر زرین کوب

یکی از  شبهات پرتکراری که جریانات ضد اسلام مطرح می‌کنند این است که ایران باستان، بسیار قوی و عالی بوده اما وقتی اسلام به آن وارد شد، نابود شد و کلا عقب مانده شد ‼️‼️

کتاب ” کارنامه اسلام ” که نویسنده‌ی آن، جناب ” دکتر زرین کوب ” است، یکی از بهترین منابع، برای حل این موضوع است.

IMG_20230508_233439_225

در این کتاب، به نحو عالی و زیبا، پیشرفت‌هایی در زمینه طب، نجوم، ریاضی، فیزیک، صنعت و… که ایران بعد از اسلام به آن دست پیدا کرد را مطرح می‌کند.

آقای ” زرین کوب ” از کسانی هستند که جریان ضد اسلام، مدام کتاب ” دو قرن سکوت ” ایشان را تبلیغ می‌کنند که ایشان علیه اسلام مطلب نوشته و جوانان ما ایشان را به این اسم می‌شناسند !!!

اما این جوان ما خبر ندارد که اولا ایشان، چند سال بعد، از نظر خود برگشتند و در چاپ دوم کتاب ” دو قرن سکوت ” نظرات خود را اصلاح کردند.

ثانیا کتاب‌های بی‌نظیری از جمله ” کارنامه اسلام ” ، “بامداد اسلام ” و… را در نقش مهم اسلام در پیشرفت ایران نوشتند.

118Ui1g1pe

عبدالحسین زرین کوب در مقدمه‌ی این کتاب خود می‌نویسد:

«طرز بیانی که من در این کتاب به کار برده‌ام، شاید در نظر اول در نزد برخی از خوانندگان تا اندازه‌ای حماسه آمیز جلوه کند، اما این پندار درست نیست.

نویسنده فقط خواسته است با همان چشمی به فرهنگ گذشته اسلام بنگرد که خود مسلمین گذشته بدان می‌نگریسته‌اند. شیوه بیانی عاری از هیجان و خالی از همدردی که محققان اروپایی در این مسائل دارند به آن‌ها هرگز امکان آن را نخواهد داد تا در ارزیابی آنچه مسلمانان به فرهنگ دنیا داده‌اند، به درستی داوری کنند. کدام مورخ می‌تواند بدون همدلی واقعی، با آنچه موضوع تحقیق اوست، ارتباط و تفاهم درست بیابد؟ بدون شک دنیای اسلام در تمدن و فرهنگ امروزی جهان که شاید بیش از آنکه غربی باشد، بورژوایی است، آن اندازه سهم و تاثیر واقعی داشته است که بر شمردن آن، نیازی به حماسه سرایی نداشته باشد.»

مطالعه این کتاب به معلم‌ها و مربیان و همه عزیزانی که با جوانان و نوجوانان در ارتباط هستند توصیه می‌شود.

ف.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.