معرفی کتاب “معلم درس محبت” به قلم استاد محمدعلی جاودان
10 مرداد 1402 - 21:26
شناسه : 62668
8

معرفی کتاب “معلم درس محبت” به قلم استاد محمدعلی جاودان کتاب معلم درس محبت نوشتهٔ محمدعلی جاودان است و نشر ایمان ماندگار، آن را منتشر کرده است. این کتاب درباره‌ٔ چرایی و نتایج قیام خونین حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و چرایی و چگونگی عملکرد امام سجاد علیه‌السلام پس از نهضت عاشوراست.     کتاب حاضر، سه […]

پ
پ

معرفی کتاب “معلم درس محبت” به قلم استاد محمدعلی جاودان

کتاب معلم درس محبت نوشتهٔ محمدعلی جاودان است و نشر ایمان ماندگار، آن را منتشر کرده است.

این کتاب درباره‌ٔ چرایی و نتایج قیام خونین حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و چرایی و چگونگی عملکرد امام سجاد علیه‌السلام پس از نهضت عاشوراست.

13940821134541188649918100bTRAiu

 

 

کتاب حاضر، سه مقاله منتشر نشده از استاد محمدعلی جاودان است که به دلیل ارتباط عمیق مسائل و وحدت شیوه بررسی، در کنار یکدیگر قرار داده شده و در این کتاب چاپ شده است.

 

این کتاب بر اساس موضوع اصلی، به دو بخش «چرایی و آثار قیام امام حسین علیه السلام و چگونگی دوران امام حضرت سجاد و نحوه‌ی مبارزه‌ی ایشان» تقسیم شده است.

موضوع کتاب حاضر، پاسخ به چند پرسش اساسی درباره‌ی چرایی و نتایج قیام خونین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و چرایی و چگونگی عملکرد امام سجاد علیه السلام پس از نهضت عاشورا است.

در این اثر نه به سبک مقاتل و سیره‌نگاران، اتفاقات و جزئیات قبل، حین و بعد از عاشورا با دقت و ظرافت بررسی شده و نه تلاشی برای نشان دادن یک سیر کامل تاریخی از ابتدای نهضت حسینی تا پایان دوره امامت حضرت زین العابدین ارائه داده، بلکه گزارشی از یک تتبع طاقت فرسا در میان آثار و منابع تاریخی متعدد در دوران حکومت امویان، برای رسیدن به یک شناخت و درک عمیق و صحیح از فضای حاکم بر جامعه‌ی اسلامی آن روزگار است.

تعداد قابل توجهی از مطالبی که در این اثر نقل می شود، هیچ ارتباط مستقیم و احیانا غیر مستقیمی با قیام امام حسین ندارد، ولی منجر به شناسایی علل و عوامل پنهان و آشکار آن دوران می‌گردد که در فهم چرایی و چگونگی آن رفتارها از ائمه‌ی آن عصر نقش به سزایی دارد.

IMG_20230801_195825_150aLYE8kc

محقق فاضل این اثر، حضرت استاد شیخ محمدعلی جاودان است که سال‌ها شاگردی علامه بزرگوار و محقق متتبع تاریخ، حضرت آیت الله سیدمرتضی عسکری، را در کارنامه خود دارد.

وی با نگرشی کلان و توصیفی، جو حاکم بر جامعه و تلاش‌های به نتیجه رسیده‌ی بنی امیه را استخراج کرده و قیام حسینی را به صورت بی طرف و منصفانه داوری کرده است که آیا حرکت امام حسین اولا حرکتی مناسب با شرایط آن زمان بود یا نه؟

ثانیا آیا این حرکت به نتیجه رسید یا شکست خورد؟

و ثالثا سیر حضرت برای احیای اسلام و نجات جامعه‌ی منحط آن روزگار چگونه توسط امام بعدی پیگیری شد و ادامه یافت؟

n00310108-b

 

_ بخشی از کتاب معلم درس محبت:

«روز دهم محرم سال شصت و یکم هجری در عالم اسلام واقعه‌ای رخ داده است که هنوز بعد از گذشتن قرن‌ها، ماهیت، ابعاد، فلسفه و تفسیر و تحلیل آن نیاز به بحث و بررسی دارد و این سوالات اساسی زیر و سوالات فراوان دیگری را به وجود می‌آورد:

– چه ضرورت حیاتی وجود داشت که موجب آن حرکت بزرگ تاریخی شد؛ حرکتی که به ظاهر حاصلش مصیبتی عظیم برای اسلام و انسانیت بود و شهادت سیدالشهدا و فرزندان و یاران ایشان و اسارت اهل بیت پیامبر را به دنبال داشت؟

– شرایط زمانهٔ ایشان به چه شکل بود که فاجعه‌ای با آن کمیت و کیفیت را توجیه کند؟

– اگر این حرکت و قیام برای حفظ اسلام بود این هدف به چه شکل و چگونه تأمین شد؟

– آن خطر که اسلام را تهدید می‌کرد چه بود؟»

ف.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.