مرزنشینان خراسان شمالی و محدودیت های ارزی آن ها
20 آذر 1400 - 11:58
شناسه : 43980
1

علنی به نقل از ایسنا /خراسان شمالی رئیس سازمان صمت خراسان شمالی گفت: مرزنشینان در مناطق محروم به دلیل نبود زیرساخت های لازم، برای اخذ کارت الکترونیکی که کمتر از یک دهه گذشته در دستور کار قرار گرفته است در روند تهیه کارت با مشکلاتی مواجه هستند، به همین دلیل اکنون با محدودیت های سهمیه […]

پ
پ

علنی به نقل از ایسنا /خراسان شمالی رئیس سازمان صمت خراسان شمالی گفت: مرزنشینان در مناطق محروم به دلیل نبود زیرساخت های لازم، برای اخذ کارت الکترونیکی که کمتر از یک دهه گذشته در دستور کار قرار گرفته است در روند تهیه کارت با مشکلاتی مواجه هستند، به همین دلیل اکنون با محدودیت های سهمیه ارزی کمتر برای صادرات و واردات مواجه هستند.

حسین حاجی بگلو  در گفت و گو با علنی به نقل از ایسنا ، افزود: اگرچه در سال های گذشته برخی از شرکت های مرزنشین توانستند جزو صادرکنندگان نمونه باشند اما در حال حاضر به علت بضاعت و سرمایه درگردش پایین، میزان صادرات و واردات کمتری دارند.
وی خاطرنشان کرد: ۱۱ شرکت مرزنشین فعال در استان داریم که به دلیل مشکلات سرمایه درگردش اکنون فعالیت اقتصادی مناسبی ندارند.
حاجی بگلو با بیان اینکه به ازای هر مرزنشین در مناطق محروم ۴۰۰ دلار سهمیه ارزی و در مناطق عادی ۲۰۰ دلار سهمیه ارزی تخصیص یافته است، اضافه کرد: کمک معیشت مرزنشینان یکی از اهداف دولت است و سهمیه ارزی براساس اعضای فعال شرکت های مرزنشین و کارت الکترونیکی مرزنشینی تعلق می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مرزنشینان امسال می توانند ۶۸ قلم کالا در دو بخش خوراکی و غیرخوراکی وارد کنند که کالاهای خوراکی ۱۰۰ درصد و کالاهای غیرخوراکی ۵۰ درصد از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند.
این مقام مسئول اظهار کرد: مرزنشینان باید براساس سهمیه ارزی که به آن ها تعلق می گیرد واردات انجام دهند که ۹ شرکت در مناطق محروم و دو شرکت در مناطق عادی هستند و با سرجمع ارزش سهمیه ارزی که به واسطه کارت های فعال می گیرند می توانند صادرات و واردات داشته باشند.
نبود بازارچه مرزی مانعی برای رشد فعالیت تعاونی های مرزنشین خراسان شمالی
سرپرست مدیریت تعاونی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با علنی به نقل از ایسنا ، نبود بازارچه مرزی را مانعی برای رشد فعالیت تعاونی های مرزنشین در این استان اعلام کرد.
خوش آینه با اشاره به اینکه خراسان شمالی با کشور ترکمنستان بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، گفت: اما در هیچ جایی از این استان بازارچه مرزی وجود ندارد این در حالی است که سایر استان های مرزنشین دارای بازارچه های مرزنشین هستند و یکی از علل رونق فعالیت تعاونی های مرزنشین در سایر استان ها وجود این بازارچه ها است.
وی افزود: تعاونی های مرزنشین مجبور هستند کالاهای خود را برای صادرات یا واردات از طریق مرزهای سایر استان ها همچون مرز باجگیران در استان خراسان رضوی انجام دهند.
خوش آینه ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات تعاونی های مرزنشین در خراسان شمالی تمدید کارت های اعضای تعاونی است، چراکه برای تمدید این کارت ها باید تک تک اعضا دارای گوشی تلفن همراه، اینترنت برای ثبت نام و… و. باشند و آنجاییکه این امکانات در برخی از روستاهای مناطق مرزی استان مهیا نیست این افراد باید برای ثبت نام و تمدید کارت خود به سایر مناطق دارای امکانات بروند که این امر برای برخی از مرزنشینان مشکل ساز شده است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر به ازای هر کارت بازرگانی مبلغ ۴۰۰ دلار اجازه داده می شود تا صادرات و واردات کالا انجام شود اما از آنجاییکه کارت تعداد زیادی از افراد تمدید نشده، رقمی که شرکت می توانند کار انجام دهند بسیار اندک بوده و صرفه اقتصادی ندارد.
این مسئول تاکید کرد: به عنوان مثال در یک شرکت تعاونی که حدود ۳۰۰ نفر عضو دارد تعداد کارت های تمدید شده ۱۰۰ تا ۲۰۰ کارت است.
وی نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات شرکت های تعاونی های مرزنشین عنوان کرد و گفت: نقدینگی شرکت های تعاونی مرزنشین اندک است به همین دلیل معمولا تجار دیگری که عضو این شرکت ها نیستند، کار تجارت را برای آن ها انجام می دهند.
سرپرست مدیریت تعاونی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: در همین راستا مقرر شد تا جلسه ای با حضور اداره کل صمت و اتاق بازرگانی استان برگزار شود تا اتاق، تجار قوی را برای امر بازرگانی این شرکت ها معرفی کند و سپس سود حاصله میان اعضا توزیع شود.
وی با بیان اینکه خراسان شمالی دارای ۱۲ شرکت تعاونی مرزنشین است، ادامه داد: از این تعداد ۱۱ شرکت فعال و یک شرکت غیرفعال بوده است.
خوش آینه تعداد اعضای شرکت های تعاونی مرزنشین استان را ۸۰ هزار نفر اعلام کرد.
انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.