شرح دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان، دعای روز اول
03 فروردین 1402 - 19:12
شناسه : 58656
4

شرح دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان، دعای روز اول { اَللّهُمَّ اجْعَلْ صِيامي فيهِ صِيامَ الصّائِمينَ، وَ قِيامي فيهِ قِيامَ الْقائِمينَ، وَ نَبِّهني فيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلينَ، وَهَبْ لي جُرْمي يا اِلهَ الْعالَمينَ، وَ اعْفُ عَنّي يا عافِياً عَنِ الْمُجرِمينَ } 🔴 این دعا شامل پنج فراز است: ۱. اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین […]

پ
پ

شرح دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان، دعای روز اول

{ اَللّهُمَّ اجْعَلْ صِيامي فيهِ صِيامَ الصّائِمينَ، وَ قِيامي فيهِ قِيامَ الْقائِمينَ، وَ نَبِّهني فيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلينَ، وَهَبْ لي جُرْمي يا اِلهَ الْعالَمينَ، وَ اعْفُ عَنّي يا عافِياً عَنِ الْمُجرِمينَ }

🔴 این دعا شامل پنج فراز است:

۱. اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین
🌷 اللهم:خدایا
🌷 اجعل:قرار ده
🌷 صیامی:روزه مرا
🌷 فیه:در آن
🌷 صیام:روزه
🌷 الصائمین:روزه‌داران واقعی

در ابتدا می‌خوانیم خدایا روزه‌ام را روزه روزه‌داران واقعی قرار بده اما روزه‌داران واقعی چه کسانی هستند؟ روزه‌داران به سه دسته تقسیم می‌شوند. ببینیم ما کدام جزو اینها امروز بودیم.

🔴 دسته اول: افرادی هستند که از اذان صبح تا اذان مغرب غذایی نمی‌خورند و هیچ چیزی نمی‌آشامند ولی متأسفانه ممکنه مرتکب معصیت شوند مانند غیبت، دروغ، تهمت، ناسزا، خشم و عصبانیت، نگاه گناه‌آلود به نامحرم، آرایش در مقابل نامحرم، رعایت نکردن پوشش و ….

🔴 دسته دوم: افرادی هستند که علاوه بر اینکه از اذان صبح تا اذان مغرب غذایی نمی‌خورند و هیچ چیزی هم نمی‌آشامند بلکه مرتکب معصیت هم نمی‌شوند، غیبت نمی‌کنند، دروغ نمی‌گویند، عصبانیت خود را کنترل می‌کنند، تهمت نمی‌زنند، ناسزا نمی‌گویند، چشمشان را از معصیت می‌بندند، پوشش خود را رعایت می‌کنند و…

🔴 دسته سوم: افرادی هستند که همه موارد دسته دوم را رعایت می‌کنند و علاوه بر آن، همه کارهای آنها فقط برای خداست و نمی‌گذارند هیچ چیزی، قلب آنها را از غیر خدا باز دارد و این دسته سوم، الصائمین هستند. دسته دوم خوب هست ولی دسته سوم بالاتر از آنها هستند که می‌گوییم اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین: خدایا روزه مرا را روزه روزه‌داران واقعی قرار بده.

۲. و قیامی فیه قیام القائمین
🌷 و قیامی: و اقامه نمازم
🌷 فیه:در آن
🌷 قیام:اقامه نماز
🌷 القائمین:نمازگزاران واقعی

🔴 در فراز دوم این دعا می‌خوانیم: خدایا اقامه نماز مرا در آن، نماز نمازگزاران واقعی قرار بده اما نمازگزاران واقعی چه کسانی هستند؟ نماز باید نمازی باشد که از روی اطاعت و عشق به خدا باشد و در نماز، چیز دیگری غیر خدا وارد قلب نشود و علاوه بر نماز، رفتار و اعمال هم کاملا درست باشد. افرادی که اینگونه‌اند، القائمین هستند و این را از خود خدا می‌خواهیم. البته القائمین، افرادی هستند که هدف و قصد و نیت هر کاری که انجام می‌دهند فقط رضایت خداست.

۳. و نبهنی فیه عن نومة الغافلین
🌷 و نبهنی: هوشیارم ساز
🌷 فیه: در آن
🌷 عن نومة الغافلین: از خواب غافلان

🔴 از خداوند می‌خواهیم ما را از خواب غفلتی که انسان را به هلاکت و نابودی می‌کشاند، هوشیارمان کند و نجاتمان دهد. هر لحظه انسان ممکنه مرتکب معصیت شود و معلوم نیست انسان را تا کجا به تباهی کشاند و هر لحظه هم احتمال مرگ از راه برسد. پس در رفتار و اعمال خود بیشتر توجه کنیم و از خداوند می‌خواهیم که ما را از این خواب غفلت هوشیارمان کند.

۴. وهب لی جرمی فیه یا إله العالمین
🌷 وهب لی: و ببخش برای من
🌷 جرمی: جرم و معصیتم
🌷 فیه: در آن
🌷 إله العالمین: ای خدای جهانیان

🔴 از خداوند می‌خواهیم که جرم و معصیت ما را ببخشد.

۵. و اعف عنی یا عافیا عن المجرمین
🌷 و اعف: و در گذر، عفو کن
🌷 عنی: از من
🌷 یا عافیا: ای عفو‌کننده
🌷 عن المجرمین: از مجرمان

🔴 خداوند بعد از اینکه بخشید، کاملا از معصیت و جرم دیگران می‌گذرد یعنی برای همیشه آن معصیت پاک می‌شود.

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.