سالروز شهادت پدر موشکی ایران سردارحاج حسن تهرانی مقدم و ۳۸ همرزم شهیدش
21 آبان 1402 - 20:14
شناسه : 65969
5

سالروز شهادت پدر موشکی ایران سردارحاج حسن تهرانی مقدم و ۳۸ همرزم شهیدش امروز ٢١آبان سالگرد شهادت سردار اسلام شهید حسن طهرانی‌مقدم هست. گفته بود روی قبرم بنویسید: این مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند! به امید نابودی اسرائیل 🔰معرفی‌شهید  تاریخ تولد: ۶ آبان ۱۳۳۸ تاریخ شهادت: ۲۱ آبان ۱۳۹۰ مزار شهید: […]

پ
پ

سالروز شهادت پدر موشکی ایران سردارحاج حسن تهرانی مقدم و ۳۸ همرزم شهیدش

IMG_20231112_191604_680

امروز ٢١آبان سالگرد شهادت سردار اسلام شهید حسن طهرانی‌مقدم هست.

گفته بود روی قبرم بنویسید: این مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند!

به امید نابودی اسرائیل

IMG_20231112_191556_663

🔰معرفی‌شهید

 تاریخ تولد: ۶ آبان ۱۳۳۸
تاریخ شهادت: ۲۱ آبان ۱۳۹۰
مزار شهید: بهشت زهرا
محل شهادت: ملارد

* روایتی از حیات و جهاد و شهادت حسن طهرانی مقدم …

کابوس‌ همیشه‌ زنده‌ آمریکا و اسرائیل

IMG_20231112_191455_753bgJi5yt

* قد آدم‌ها به بزرگی آرزوهایشان است!

💠 حسن طهرانی مقدم، قد و قواره‌ و چهره‌ای معمولی داشت. از زمان تولدش در آبان ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران تا زمانی که تنور جنگ با تهاجم دشمنان روشن شد، روزگاری گر چه سخت و پرماجرا ولی باز هم معمولی داشت.

➖ فقر و سختی ایام در کنار خانواده‌ای پرمهر و باایمان که با نان حلال پدر و مادری خیاط روزگار می‌گذراندند، گذشت.

* مهم‌ترین دانه‌های ایمان را مادر در دل بچه‌ها کاشت وقتی برای احیای مسجد کوچک‌ مخروبه‌ای که روبروی خانه استیجاری‌شان بود با آیت‌الله لواسانی همکاری کرد.

🔸بچه‌های محل دوشادوش پسران خانواده طهرانی مقدم در آباد کردن این مسجد کوچک کوشیدند.

🔹مسجدی پانزده متری به نام زینب کبری سلام الله علیها. آن مسجد کوچک هم روح و جان این پسرها را آباد کرد.

♦️حسن در اوج عشق و علاقه به فوتبال، مثل دوستان دیگرش برای نماز اول وقت به مسجد می‌شتافت. معلمی بزرگ بنام آقا سیدعلی لواسانی با پسرهای شلوغ محل طوری برخورد کرد که آنها در محله‌ای که همه جور فساد و مشکلی در آن وجود داشت، زیبایی اسلام را دیدند و پسندیدند و طولی نکشید که مردان بزرگی برای جامعه شدند.

IMG_20231112_191639_671

حسن تهرانی‌مقدم در ۶ آبان‌ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه، تهران زاده شد. در مسجد زینب کبرای سرچشمه زیر نظر آیت‌الله سید علی لواسانی امام جماعت و مدیر مسجد،‌ تعلیمات دینی و مقدمات آشنایی با اسلام را فرا گرفت و به همراه برادرانش در گروه سرود مسجد شروع به فعالیت کرد. این گروه سرود، هسته‌اصلی گروه سرودی بود که در روز ۱۲بهمن ۵۷ در فرودگاه مهرآباد به اجرای برنامه پرداخت.

آیت‌الله لواسانی در این باره می‌گوید: «محل ما خیابان امیرکبیر،‌ کوچه آمیزمحمود وزیر است. آنجا یک مسجد و یک حوزه علمیه داریم و خانه ما هم کنار مسجد است. وقتی می‌رفتیم برای نماز، کارهای دیگری هم می‌کردیم. مثلا با نوجوانان کار می‌کردیم و برایشان نامه داشتیم. یک گروه سرود هم درست کرده بودیم که در روزهای انقلاب برای خودش بروبیایی داشت. مسجد پررونقی بود و بچه‌های خوبی در آن رفت و آمد می‌کردند. برخی که نمی‌آمدند، کسی را می فرستادم و می‌گفتم بگویید آقای لواسانی کارتان دارد. به دنبالشان می‌رفتیم. الحمدالله آن نسل حالا سردار و سرتیپ و متخصص شده‌اند و برای خودشان بروبیایی دارند خدا را شکر.
سه برادر بودند. محمدآقا که خدا حفظشان کند الان هستند، حاج حسن آقا که یگانه بودند و شهید علی، برادر اینها. مادر خوب و متدینی دارند. خدا حفظشان کند. اینها رو آورد مسجد پیش ما. چقدر این حاج حسن آقا با اخلاص بود. ما با اینها مانوس بودیم و برایشان کلاس گذاشته بودیم و برایشان احکام می‌گفتیم. چقدر بچه‌های خوبی بودند.

IMG_20231112_191645_172

تحصیلات

او پس از طی تحصیلات مقدماتی، موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شد.

سابقه نظامی

تهرانی‌مقدم که در اولین روز‌های تشکیل سپاه پاسداران، به عضویت این نهاد درآمده بود، در دوران جنگ ایران و عراق، نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه بود.

پس از آن طهرانی‌مقدم، مسئولیت واحد توپخانه را به حسن شفیع‌زاده واگذار کرد و به یگان موشکی سپاه پاسداران رفت و مسئولیت این یگان را برعهده گرفت. او همچنین در تشکیل و بنیان‌گذاری فرماندهی موشکی سپاه تأثیرگذار بود. حسن طهرانی‌مقدم با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت‌های موشکی در سپاه پاسداران شد و مسئولیت ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را برعهده گرفت.

20231112_192424

فعالیت‌ها پس از جنگ

در دوران پس از جنگ ایران و عراق، تهرانی‌مقدم وظیفه مدیریت بر پروژه ساخت چند موشک را در واحد موشکی سپاه قبل از غلامرضا یزدانی برعهده داشت، بدین‌خاطر برخی از همکارانش به او لقب پدر موشکی ایران دادند.

شهادت

حسن تهرانی‌مقدم در ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۰ بر اثر انفجار زاغه مهمات در پادگان مدرس، واقع در شهرستان ملارد، به همراه ۱۶ نفر دیگر از اعضای سپاه پاسداران، به شهادت رسید.

IMG_20231112_191704_709

 او از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق بشمار می‌آمد. آخرین سمت وی، ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران بود. شهید تهرانی‌مقدم به عنوان یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی در سپاه پاسداران شناخته می‌شود. وی در سال ۱۳۹۰ در پی حادثه انفجار زاغه مهمات واقع در پادگان مدرس، به شهادت رسید.

IMG_20231112_191633_358

شهید طهرانی مقدم با توپخانه شروع کرد.

در زمان جنگ همه دنبال اين بودند كه بدانند چيزهاي كوچك چيست مثل آر.پي.جي 7 و… ايشان آن زمان در اوايل جنگ دنبال اين بود كه بداند خمپاره چيست؟ بعد هم زماني‌كه ديگر اوج امكانات و دستيابي به تجهيزات پيشرفته به لحاظ آن روزها بود، وقتي ديد كه توپ به دستش رسيده، به دنبال تشكيل توپخانه رفت و در سال ۱۳۶۳، بحث موشكي را مطرح و اين مسير را در راستاي كمي و كيفي ادامه داد. ايشان در طول مدتي‌ كه ما در خدمت‌شان بوديم كارهاي خيلي بزرگي كرد. بحث‌سازماندهي توپخانه و راه‌اندازي توپخانه، مديون ايشان و شهداي بزرگ ديگر بود. ايشان هر جا كه گير مي‌كرد با زبان شيرين و اخلاق خوبی که داشت همه موانع را رفع مي‌كرد. (راوی: سردار اميرعلي حاجي زاده)

20231112_192340
*شهادت پاداش خوبان

🔺دائم‌الوضو بود. موقع اذان، خیلی‌ها می‌رفتند وضو بگیرند ولی حسن، اذان و اقامه‌اش را می‌گفت و نمازش را شروع می‌کرد. می‌گفت حیف زمین خدا نیست که آدم بدون وضو روش راه بره…
🔺می‌گفت «اون‌هایی که یاد گرفتند و حالا دارند [موشک] پرتاب می‌کنند از اون عالم که نیومدند، اهل این کره خاکی‌ان. این بچه‌هایی که من توی جنگ دیدم اگه بهشون فرصت داده بشه، خیلی از غیرممکن‌ها رو ممکن می‌کنند. من به همشون ایمان دارم.»

🕊شادی روح بلندشان صلوات

  • IMG_20231112_191654_800

⭕️واکنش مقام معظم رهبری به شهادت سرلشکر حاج حسن طهرانی مقدم به نقل از همسر رهبرانقلاب:

🔹خانم باقرزاده: آقا تشریف آورده بودند برای صرف غذا سر سفره. همین که می‌خواستیم غذا را بخوریم، صدای انفجار آمد. هر دویمان بلند شدیم و از پنجره بیرون را نگاه کردیم. گفتیم شاید در این محوطه و در این اطراف اتفاقی افتاده باشد. خیلی نگران و ناراحت شدیم.

🔹آقا بعد از اینکه غذا میل کردند از منزل خارج شدند و شب که آمدند خیلی ناراحت بودند. شاید به ندرت ایشان اینقدر ناراحت بوده‌اند. وقتی من از ایشان پرسیدم چه شده است؟ ایشان گفتند که: “یکی از عزیزترین کسانم را از دست دادم”

IMG_20231112_191600_746

📝این روزها با دیدن عملیات‌های شیرمردان غیور مقاومت، یک اسم زیاد به ذهن می‌آید…
«شهید حسن طهرانی مقدم»
پدر صنعت موشکی ایران
🔺همان کسی که می‌گفت: «روی سنگ قبرم بنویسید: اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند.»
🔺یادمان باشد طهرانی‌مقدم‌ها اگر نبودند، خوک‌های کثیف صهیونیست، ایران را تا الان بلعیده بودند. درود و تعظیم‌ به تمام کسانی که‌ در صنایع دفاعی ایران نقش داشتند.

IMG_20231112_191613_356

📝 نامه دست‌نویس شهید طهرانی مقدم خطاب به رهبر انقلاب

┄┅═══••✾••═══┅┄

IMG_20231112_191608_107

📢 مدیر بلند همت

🔹 رهبرانقلاب: یکی از خصوصیات برجسته شهید طهرانی‌مقدم مدیریت بود. یک مدیر طبیعی بود، درس مدیریت هم نخوانده بود، اما واقعاً یک مدیر بود.

┄┅═══••✾••═══┅┄

 

IMG_20231112_191615_568

📢 دانشمند پرتلاش

📝 #بازنشر دست‌نوشته رهبر انقلاب برای تقدیر از شهید حسن طهرانی مقدم و همکارانش، به مناسبت سالگرد شهادت شهید.

┄┅═══••✾••═══┅┄

شهید حسن طهرانی مقدم:

🔹”خدایا ما نمی‌خواهیم مردم عراق را بکشیم. ما می‌خواهیم نظامیان را از بین ببریم که هم ما و هم عراقی‌ها را می‌کُشند. خدایا این موشک را به باشگاه افسران بزن.”
موشک شلیک شد پس از چند دقیقه رادیو BBC اعلام کرد: “یک موشک، باشگاه افسران عراقی را منهدم کرده و تعداد زیادی از افراد حاضر در آن کشته شده‌اند”

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.