رتبه و جایگاه اشخاص در دنیا و قیامت
19 آبان 1402 - 18:12
شناسه : 65890
4

رتبه و جایگاه اشخاص در دنیا و قیامت امام هادی علیه‌السلام فرمودند: ألنّاسُ فِی الدُّنیا بِالأموالِ، وَ فِی الآخِرَةِ بِالأعمَالِ؛ جایگاه مردم در دنیا به «اموال» است و در آخرت به «اعمال». اعلام‌الدین، ص ۳۱۵. شرح حدیث: ثروت مادی در دنیا، وسیله‌ی رسیدن به مقصودهای مختلف است و هر که ثروتمندتر باشد، به خواسته‌هایش بهتر […]

پ
پ

رتبه و جایگاه اشخاص در دنیا و قیامت3376774301622008608.jpeg-1FpPzguE

امام هادی علیه‌السلام فرمودند:

ألنّاسُ فِی الدُّنیا بِالأموالِ،
وَ فِی الآخِرَةِ بِالأعمَالِ؛

جایگاه مردم در دنیا به «اموال» است
و در آخرت به «اعمال».
اعلام‌الدین، ص ۳۱۵.

شرح حدیث:
ثروت مادی در دنیا، وسیله‌ی رسیدن به مقصودهای مختلف است و هر که ثروتمندتر باشد، به خواسته‌هایش بهتر و بیشتر می‌رسد. از این رو، در دنیا، مردم بر این اساس برای افراد، جایگاه و موقعیّت قرار می‌دهند.

اما حساب آخرت با دنیا فرق دارد.
آنجا، ارزش‌گذار انسان‌ها، خداست. داور و حاکم روز قیامت هم پروردگار است. معیار و میزان هم عمل افراد است. این معیارها را خداوند برای بندگانش بیان کرده است.

 یکی از آنها تقواست.
در قرآن می‌خوانیم که «إنَّ اَکرَمَکُم عِندَاللهِ اَتقاکُم»؛ «گرامی‌ترین شما نزد خدا، باتقواترین شماست.» (حجرات،۱۳)

خود این آیه، رتبه و جایگاه اشخاص را در قیامت روشن می‌سازد.
در جای دیگر فرموده است:
«همه‌ی مردم در خسران و زیانند، مگر آنان که اهل ایمان و عمل صالحند و یکدیگر را به حق و صبر سفارش می‌کنند.»(عصر۲و۳)

این نیز، برندگان و صاحبان امتیاز را در آخرت روشن می‌سازد.

خردمند کسی است که به پیروزی و سرافرازی و رتبه‌ی قیامت بیندیشد و برای کسب مدال در آن صحنه‌ی بی‌نظیر بکوشد، وگرنه مال و ثروت و مقام این دنیا هر قدر هم باشد، ناپایدار است و باید همه را گذاشت و رفت.

با علمت اگر عمل برابر گردد
کام دو جهان تو را میسّر گردد

مغرور به این مشو که خواندی ورقی
زان روز حذر کن که ورق برگردد معیار ارزش نزد خدا و در آخرت را از یاد نبریم.

📚حکمت‌های نقوی، جواد محدثی

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.