رئیس جمهور آینده و دغدغه‌های اهالی تئاتر
25 خرداد 1400 - 11:57
شناسه : 8005
1

ایسنا/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر پیشرفت فرهنگ و هنر را مبتنی بر مدیریت مسئولان و متولیان عنوان کرد و گفت: دغدغه فرهنگی و هنری مدیران و مسئولان از عوامل مؤثر بر بهبود شرایط تئاتر به شمار می‌رود. جواد اشکذری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتظارات اهالی تئاتر از دولت و رئیس جمهور آینده […]

پ
پ

ایسنا/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر پیشرفت فرهنگ و هنر را مبتنی بر مدیریت مسئولان و متولیان عنوان کرد و گفت: دغدغه فرهنگی و هنری مدیران و مسئولان از عوامل مؤثر بر بهبود شرایط تئاتر به شمار می‌رود.

جواد اشکذری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتظارات اهالی تئاتر از دولت و رئیس جمهور آینده در خصوص ارتباط و تأثیر فرهنگ و هنر بر فضای جامعه، اظهار کرد: تئاتر هنری است که همواره با اجتماع و تجمع فرهنگی مردم و مخاطبان همراه بوده است و در سال‌های اخیر به سبب رونق هنر تئاتر، تجمعات مختلفی در حوزه تئاتر شکل گرفته است. بنابراین در کنار اجرای تئاتر، در مدت زمان انتظار برای تهیه بلیط نیز برخی کارها و فعالیت‌ها به صورت نمایشگاه و یا آثار خیابانی اجرا و فرهنگ‌سازی‌هایی نیز انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در نتیجه با توجه به زنده اجرا شدن تئاتر و ارتباط مستقیم با تماشاگر، همواره اجرای تئاتر تجمع فرهنگی ایجاد می‌کند، لذا برگزاری تئاتر بدون تماشاگران معنی پیدا نمی‌کند. به این ترتیب هر شب از طریق اجرای تئاتر تجمعاتی شکل می‌گیرد، در حالی که تجمعات سیاسی معمولاً در زمان انتخابات صورت می‌گیرد. بنابراین تئاتر دارای ظرفیت بزرگی است که ارتباط مستقیم میان تماشاگر و هنرمند را ایجاد می‌کند که این ارتباط مستقیم با مخاطب بر نگاه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی مردم بسیار تأثیرگذار بوده و نگرش نو و جدید را به مخاطبان انتقال می‌دهد.

هنر عامل اصلی ترویج فعالیت‌های سیاسی است

این نویسنده تئاتر با بیان این‌که «هنر و فرهنگ، عامل اصلی ترویج تمام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به شمار می‌رود»، بیان کرد: با توجه به علاقه مردم نسبت به هنرمندان و این امر که بخش عمده‌ای از جامعه را نخبگان فرهنگی و هنری تشکیل می‌دهند، بنابراین هر سیاستمدار، مدیر شهری و رئیس جمهور برای دستیابی به موفقیت باید این قشر از جامعه را مورد توجه قرار داده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشد، به گونه‌ای که از آثار هنرمندان حمایت شود و معیشت و زندگی هنرمندان مورد توجه قرار گیرد، زیرا زمانی حوزه‌های مختلف هنر مانند سینما، تئاتر، موسیقی و… موفق عمل خواهند کرد که هنرمندان دغدغه معیشت و زندگی نداشته باشند و تنها به تولید و ارائه آثار هنری بپردازند. بنابراین هر چه حمایت‌ بیشتری صورت بگیرد، قطعا اتفاقات و فعالیت‌های بهتری رقم خواهد خورد.

اشکذری عنوان کرد: معمولاً به دلیل این‌که در تهران مسئولیت ریاست جمهوری پذیرفته می‌شود، رسیدگی به شهرستان‌ها حداقل دو یا سه سال زمان می‌برد. به این ترتیب با توجه به این‌که سه نامزد ریاست جمهوری اهل مشهد هستند و مشهد نیز در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور قطب به شمار می‌رود، بنابراین این نامزدها از ظرفیت‌ها و زمینه‌های فرهنگی و هنری این شهر و استان اطلاع دارند، لذا اگر بهبودی صورت نگیرد به نوعی به دلیل غفلت از این حوزه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مدیران و متولیان حوزه فرهنگ و هنر باید در چارچوب قانون نگاهی صنفی به انجمن‌ها و هنرهای مختلف داشته و علاوه بر این‌ها به تولید و اجرای تئاتر و ترویج و شکوفایی این هنرها در شهرهای مختلف توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این کارگردان تئاتر با بیان این‌که «بهبود و پیشرفت حوزه فرهنگی و هنری مبتنی بر مدیریت مدیرانی است که انتخاب می‌شوند»، عنوان کرد: به این معنی که شخص رئیس جمهور نمی‌تواند به طور مستقیم به تئاتر، سینما و سایر هنرهای مشهد و یا شهرهای دیگر بپردازد، لذا چنانچه استاندار، وزیر ارشاد و مدیرکل ارشاد که توسط وزیر ارشاد انتخاب می‌شود، به درستی در این جایگاه قرار گیرند، رشد و شکوفایی بیشتری ایجاد خواهد شد. به طوری که با توجه به دوره‌های موفق گذشته متوجه می‌شویم که در این زمان‌ها حساسیت و توجه ویژه ریاست جمهوری در انتخاب وزیر، استاندار و مدیرکل و توجه آن‌ها به هنر زمینه این شکوفایی را ایجاد کرده است.

متولیان باید علاقه‌مند و دغدغه‌مند هنر باشند

اشکذری تصریح کرد: به این ترتیب اگر مدیران و متولیان فرهنگی و هنر، علاقه‌مند و دغدغه‌مند این حوزه باشند و تنها نگاه اداری و کارمندی به این حوزه نداشته باشند. قطعاً تعامل با شهرداری که نهادی ثروتمند است و فعالیت‌های فرهنگی دارد، میسر خواهد شد و به تبع آن برنامه‌های بهتر فرهنگی و هنری اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که «هدایت، حمایت و نظارت سه وظیفه‌ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است»، افزود: همانطور که می‌دانید هدایت به معنای برنامه‌ریزی و هدایت هنر به سمت شکوفایی و اتفاقات خوب است، اما متأسفانه چندین سال است که مدیران ما هدایت را رها کرده و حمایت از اهالی فرهنگ و هنر نیز صورت نمی‌گیرد. به عبارتی مدیران تنها نظارت را عملی می‌سازند تا از این طریق جایگاه و میز خود را از دست ندهند.

این نویسنده تئاتر تصریح کرد: در واقع چنانچه هنرمندی تصمیم گیرد هنری را تولید کند، کارهای اداری انجام می‌شود. با وجود این که مدیران باید براساس نیاز اجتماعی و کمبودهای موجود تصمیم‌گیری و اقدام کنند تا عملکرد این حوزه بر اساس نیاز اجتماعی جایگاه فرهنگ و هنر ارتقا پیدا کند، اما هرگز نیاز جامعه به آثار فرهنگی و هنری سنجیده نمی‌شود تا برای جذب نیروی انسانی و هنرمندان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

مسئولان با هنرمندان گفت‌وگو کنند

وی اضافه کرد: در واقع لازم است مدیران و مسئولان با هنرمندان به گفت‌وگو بپردازند و برای حمایت از آن‌ها با بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف مربوطه گفت‌وگو و تعامل داشته باشند، در حالی که چنین اقداماتی صورت نمی‌گیرد و به این ترتیب حمایت و هدایت انجام نمی‌شود. به نظر من این رویکرد را نمی‌توان مدیریت نامید و مشکل ما در ارتباط با این بخش است. در نتیجه دیدگاه و عملکرد تمام مدیران حوزه فرهنگ و هنر بر بهبود این حوزه مؤثر است و به نظر من برنامه‌های مناسبتی هر رئیس جمهور و مدیریت درد هنر و فرهنگ مشهد را دوا نمی‌کند و ماندگار نیست.

این کارگردان تئاتر گفت: فعالیت‌ها و اقدامات زیرساختی بسیاری باید انجام شود و ارتباط میان مدیران و اصحاب فرهنگ و هنر باید بیشتر و نزدیکتر شود، زیرا بخشی از دغدغه‌های هنرمندان در ارتباط با مسائل اجتماعی است و بخش عمده آن مربوط به مسائل عاطفی است. به گونه‌ای که اگر مدیران با هنرمندان به گفت‌وگو بپردازند و سخن آن‌ها را بشنوند نیمی از مسائل برطرف خواهد شد. در حالی که اغلب مدیران مدعی گفت‌وگو هستند، اما با هنرمندان به گفت‌وگو نمی‌پردازند.

لزوم توجه به آموزش تئاتر

اشکذری در خصوص آموزش تئاتر، بیان کرد: به نظر من در شرایطی که آموزش وجود نداشته باشد، رشد تئاتر و سایر رشته‌های هنری محقق نخواهد شد. آموزش تئاتر نیز مانند بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. آموزش تئاتر از جمله فعالیت‌هایی است که در سه یا چهار سال گذشته به سبب رونق اقتصادی تئاتر، تغییرات زیادی پیدا کرده و رشد یافته است. به عبارتی تمایل به آموزش این حرفه افزایش یافته و از سویی دیگر تعداد آموزشگاه‌های تئاتر نیز بیشتر شده است، زیرا بر تعداد تولیدات نیز افزوده شد و نیاز به جذب نیروی جوان و جدید افزایش پیدا کرد.

وی اظهار کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا نیز در شرایطی که از وضعیت قرمز خارج می‌شدیم و ستاد مقابله با کرونا مجوز برگزاری کلاس‌ها را صادر می‌کرد، کلاس‌ها با محدودیت‌هایی تشکیل می‌شدند. بر اساس شنیده‌های من شهرداری نیز کمک‌هایی به آموزشگاه‌ها کرده است تا بتوانند بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند. آموزش نیز فعالیتی پول‌ساز است و به علاوه هنرمندانی که در حوزه تئاتر فعالیت داشته‌اند، مدرس شدند و در حقیقت آموزش بستری برای کسب درآمد ایجاد کرده است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.