دست مافیایی "واردکنندگان موتورسیکلتهای بنزینی" مانع توسعه موتورسیکلتهای برقی!
بخشی از واردکنندگان و مونتاژکنندگان موتورسیکلتهای بنزینی به دلیل منافعی که در این حوزه دارند، از نفوذ خود استفاده کرده و مانع از توسعه موتورسیکلتهای برقی در کشورمان شدهاند؛ چرا که دست آنها برای تعیین قیمتهای نجومی موتورسیکلتهای بنزینی باز است!
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کلانشهر تهران سالهاست با چالش جدی "آلودگی هوا" درگیر است و هر سال بهویژه در فصول سرد سال با بروز پدیده وارونگی دما و افزایش آلایندههای هوا، مسئولان دم از لزوم درمان این زخم کاری میزنند. این درحالی است که چاره این درد، عزم راسخ مسئولان را میطلبد و نه حرفهای خستهکننده تکراری دولتمردان!
یکی از اصلیترین دلایل آلودگی هوای تهران، آلایندههای ناشی از منابع متحرک و بهطور ویژه موتورسیکلتهای کاربراتوری هستند؛ بر اساس مطالعات صورت گرفته در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در حدود 70 درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه سطح شهر مانند موتورسیکلتها، خودروهای سواری، اتوبوسها، مینی بوسها، کامیونها (منابع متحرک آلایندگی) است؛ در این میان موتورسیکلتها سهم قابل توجهی در انتشار آلایندگی هوا دارند.
صرفهجویی روزانه 15 میلیون لیتر بنزین با جایگزینی "موتورسیکلت برقی" با بنزینی!
هماکنون بالغ بر 3 میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد میکنند که عمدتاً برای حمل کالا (پیک)، مسافر و به عنوان وسیله نقلیه شخصی استفاده میشوند؛ موتورسیکلتها سهمی در حدود 6 درصد از حمل و نقل روزانه در تهران را بر عهده دارند اما با توجه به اینکه عمده موتورسیکلتهای سطح شهر کاربراتوری هستند، نقش این وسیله نقلیه در انتشار گازها و ذرات آلاینده بسیار بالاست.
به علت آلایندگی بالای زیستمحیطی، استفاده از موتورسیکلتهای کاربراتوری در شهرهای مختلف دنیا کاملاً منسوخ و ممنوع شده است؛ این در حالی است که استفاده از موتورسیکلتهای برقی تجربه موفقی در دنیاست اما متأسفانه در کشور ما توجه به توسعه و استفاده از موتورسیکلتهای برقی مغفول مانده و کماکان سهم عمده ناوگان موتورسیکلت در سطح شهر به انواع بنزینی کاربراتوری اختصاص یافته است که آلایندگی بسیار بالایی دارد.
در رابطه با چرایی مغفول ماندن استفاده از موتورسیکلت و دوچرخههای برقی در کشور و راهکارهای ترویج فرهنگ استفاده از این وسایل نقلیه، با مهندس ابوالفضل حجازی؛ رئیس سابق انجمن سازندگان موتورسیکلت و از فعلان اقتصادی در حوزه تولید موتورسیکلت گفتوگو کردیم که بخش نخست این گفتوگو با عنوان "صرفهجویی روزانه 15 میلیون لیتر بنزین با جایگزینی "موتورسیکلت برقی" با بنزینی!" منتشر شد.
در ادامه، مشروح بخش پایانی این گفتوگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است:
تسنیم: در کنار توسعه موتورسیکلتهای برقی، چه راهکارهای دیگری برای کاهش آلایندگی هوا به واسطه موتورسیکلتها وجود دارد؟
قطعاً یکی از ضروریترین راهکارها بحث "اسقاط" موتورسیکلتهای فرسوده است؛ در حال حاضر اسقاط موتورسیکلت انجام نمیشود و در عوض در قبال هر موتورسیکلت تولیدی، 1.5 درصد قیمت کارخانهای آن به صندوق محیط زیست میرود!
در زمان خانم ابتکار، شرکت ما قراردادی را با سازمان حفاظت محیط زیست امضا کرد که طبق آن 10 هزار موتورسیکلت را اسقاط کردیم. در آن زمان 50 درصد قیمت موتورسیکلت را میدادیم و 50 درصد دیگر را متقاضی پرداخت میکرد.
بوی فساد از لایحه جدید "اسقاط خودرو" به مشام میرسد
یکی از دلایلی که طی این سالها هیچ اسقاط موتورسیکلتی انجام نشده این است که موتورسیکلت به شدت گران شده اما مبلغی که برای اسقاط داده میشود از سالها پیش هنوز تغییر نکرده و این مبلغ در مقابل قیمت فعلی موتورسیکلت بسیار ناچیز است.
باید تسهیلات داده شده برای اسقاط نسبت به قیمتهای روز موتورسیکلت بهروز شود و روند اسقاط و تحویل موتورسیکلت نو هم تسهیل شود.
طبق قانون، عمر مفید موتورسیکلت 8 سال است و دولت میتواند کارت سوخت موتورسیکلتها را پس از 8 سال باطل کند و بحث اسقاط را پله پله جلو ببرد. باید قانونی در کشور نوشته شود که بعد از 8 سال موتورسیکلت بنزینی نه کارت سوخت و نه اجازه تردد داشته باشد و اگر ضبط شود به نفع دولت مصادره شود!
متأسفانه برخی کارخانهها یک موتورسیکلت برقی را 3 بار شمارهگذاری میکنند! چرا که در قانون گفته شده در ازای تولید موتورهای بنزینی به جای اینکه بخشی از مبلغ آن را به صندوق ملی محیط زیست بریزند میتوانند موتورسیکلت برقی تولید کنند. تولیدکنندگان نیز گاهی برای اینکه تولید موتورسیکلت برقی را به جای واریز مبلغ انجام دهند، یک موتورسیکلت برقی را 3 بار شمارهگذاری میکنند!
تسنیم: آیا قبول دارید که بخشی از تولیدکنندهها یا مونتاژکنندگان موتورسیکلتهای بنزینی به دلیل منافعی که در این حوزه دارند، از نفوذ خود استفاده کرده و مانع از توسعه موتورسیکلتهای برقی میشوند؟!
قطعاً همینطور است! یکی از دلایل این است که قیمت موتورسیکلتهای برقی در جهان شناخته شده است اما موتورسیکلتهای بنزینی، مدلهای مختلفی از سراسر جهان دارند و دستِ فروشندگان برای افزایش قیمت آنها، بازتر است چرا که بسیاری از مدلها شناخته شده نیستند!
متأسفانه نظارت درستی بر نحوه قیمتگذاری موتورسیکلتهای بنزینی در کشورمان وجود ندارد و هیئت مدیره شرکتهای مونتاژکننده، خودشان قیمت موتورسیکلتها را تعیین میکنند.
البته یکی از دلایل این افزایش قیمت نیز نبودن ثبات قیمت ارز در کشور است؛ اگر دولت بتواند بازار ارز را کنترل کند، قیمتها نیز حداقل برای 6 ماه بدون تغییر خواهد بود.
اکثر موتورسیکلتهای برقی هم که در بازار فعلی کشور موجود است، موتورسیکلتهای بیکیفیتی است که پاسخگوی نیازهای موتورسواران در شهر تهران نیست؛ ممکن است واردات این موتورها نیز توسط افرادی صورت گرفته باشد که نفع آنها در واردات موتورهای بنزینی است و قصد داشتهاند موتورسیکلت برقی را پیش مردم بدنام کرده و تصور غلطی را در در مصرفکنندگان موتورسیکلتهای برقی ایجاد کنند!
موضع عجیب مقام ارشد سازمان محیط زیست؛ "موتورسیکلت برقی" تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد!
تسنیم: در مصاحبهای که ما با سرپرست مرکز ملی کنترل هوا داشتیم، آقای گلعلیزاده مدعی شده بود که به این دلیل که برق موتورسیکلتهای برقی از نیروگاههایی تأمین میشود که بر پایه سوخت فسیلی هستند، توسعه موتورسیکلتهای برقی تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارند!! از نظر شما این حرف میتواند صحیح باشد؟
بنده شخصاً این حرف را قبول ندارم چرا که مصرف برقی که موتورسیکلتهای برقی برای شارژ دارند، بسیار پایینتر از حجم بنزینی است که موتورهای بنزینی مصرف میکنند و سوخت فسیلی که برای تولید برق در نیروگاهها مصرف میشود، هیچ وقت قابل مقایسه با میزان سوخت بنزین که موتورسیکلتهای بنزینی مصرف میکنند، نیست؛ مصرف برق موتورسیکلتهای برقی برای شارژ بسیاربسیار کم است و با هربار شارژ میتوانند 70 کیلومتر پیمایش داشته باشند.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه