در مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام آموزگار چه مواردی بررسی می‌‌شود؟
05 تیر 1402 - 18:03
شناسه : 61514
2

در مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام آموزگار چه مواردی بررسی می‌‌شود؟ وزارت آموزش و پرورش ساز و کار مرحله ارزیابی تکمیلی (مصاحبه تخصصی) برای بررسی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار را تشریح کرد. – اخبار اجتماعی – به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که اردیبهشت امسال برگزار شد، 24 هزار […]

پ
پ

در مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام آموزگار چه مواردی بررسی می‌‌شود؟

وزارت آموزش و پرورش ساز و کار مرحله ارزیابی تکمیلی (مصاحبه تخصصی) برای بررسی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار را تشریح کرد.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که اردیبهشت امسال برگزار شد، 24 هزار و 694 آموزگار ابتدایی، 2 هزار و 332 آموزگار ویژه مدارس استثنایی و 992 آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب می‌شوند.

نتایج این آزمون 30 خرداد امسال از طریق سایت سازمان سنجش اعلام شد و اکنون پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار باید در مرحله ارزیابی تکمیلی شرکت کنند؛ طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، سهم آزمون کتبی 40 درصد و سهم ارزیابی تکمیلی 60 درصد است.

وزارت آموزش و پرورش سازوکار ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام آموزگار را تشریح کرده است.

امروز آخرین فرصت ثبت‌نام متقاضیان استخدام در شغل دبیری

براساس دفترچه آزمون استخدامی آموزگاری وزارت آموزش و پرورش، ارزیابی تکمیلی آموزگاران در قالب برگزاری و شکل‌گیری حوزه‌های ارزیابی انجام خواهد شد. در حوزه‌های ارزیابی تکمیلی که بعد از اعلام نتایج آزمون شروع به فعالیت خواهند کرد، رفتارهای استاندارد توسط ارزیابان آموزش‌دیده در چند تمرین شبیه‌سازی شده معلمی، طبقه‌بندی رفتاری می‌شود و در نهایت مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

در فرایند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزگاری، علاوه بر مصاحبه عمومی، تمرین‌های شبیه‌سازی شده‌ای تحت عنوان ارائه تدریس، ایفای نقش و کار گروهی طراحی شده است که بتواند توانمندی افراد معرفی شده در پذیرش نقش مربی در نسبت با دانش‌آموزان و خانواده آنها و همچنین نقش مرجعیت اجتماعی، مورد ارزیابی قرار دهد:

مصاحبه عمومی و گزینش: مصاحبه عمومی روند بررسی صلاحیت‌های عمومی داوطلبان آزمون استخدامی آموزگاری است که بر اساس جدول شایستگی مورد انتظار و شاخص‌های مورد نظر گزینش، انجام می‌شود.

تمرین ارائه تدریس: در این تمرین، رابطه با دانش‌آموز سنجیده می‌شود. به بیان مصداقی، داوطلب در نقش معلم ابتدایی یک مدرسه‌ باید یکی از مباحث درسی را به طور فرضی مانند ریاضی، علوم و… را در مقطع شبیه‌سازی شده و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارد، ارائه کند.

تمرین ایفای نقش: بررسی نوع مواجهه داوطلب با والدین دانش‌آموزان در راستای اهداف تربیتی نظام آموزش و پرورش خواهد بود. داوطلب در این تمرین باید جلسه‌ای را با والدین دانش‌آموزی که تکمیل اهداف تربیتی او نیازمند همکاری بیشتر معلم و خانواده است، داشته باشد و با بررسی موانع پیش رو، مسیری سازنده و متناسب با نیازهای دانش‌آموز تعریف کند.

تمرین کارگروهی: در این تمرین، توانایی داوطلب در ایفای نقش اجتماعی یک معلم و توانمندی او برای شکوفایی استعدادهای اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان بررسی می‌شود. در این تمرین، داوطلب به عنوان معلم، مشارکت فعالانه در مسائل حادث جامعه، خواهد داشت و بایستی با همکاران خود در این زمینه، بحث و گفتگوی نقش‌آفرین داشته باشد.

در فرایند شکل‌گیری حوزه‌های ارزیابی تکمیلی، معلمان دارای صلاحیت، پس از شرکت و در صورت قبولی در دوره‌های آموزش مجازی و حضوری مبتنی ابزارهای ارزیابی و اجرای کانون‌های آزمایشی، به عنوان ارزیاب حرفه‌ای، فعالیت خواهند کرد.

معلمان معرفی شده برای انجام فرایند ارزیابی، باید در چارچوب برنامه آموزشی طراحی شده‌ سازمان اداری و استخدامی کشور، آموزش دیده و مورد ارزیابی قرار گیرند.

شایان ذکر است فرایند آموزش ارزیابان حرفه‌ای از اوایل خرداد ماه جاری آغاز شده و تا پایان فرایند ارزیابی به صورت تدریجی ادامه خواهد داشت. با توجه به اهمیت موضوع، حدود سه برابر مورد نیاز ارزیاب مورد آموزش قرار گرفته است. در نهایت عملکرد تمام افراد معرفی شده از ادارات کل در همه مراحل بررسی خواهد شد و در صورت تایید نهایی، فهرست افراد تایید شده از طرف ستاد اجرایی آزمون جهت شکل‌گیری گروه‌های ارزیابی، به استان‌ها ارسال خواهد شد.

این ارزیابان ضمن پرهیز از مداخلات شخصی و قضاوت در فرایند ارزیابی، تلاش می‌کنند با ثبت کامل شواهد، مصداق‌های رفتاری را احراز کنند. در راستای بهبود وضعیت عملکرد ارزیابان و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان نیز، گروه کنترل کیفیت مستقر در ستاد آزمون وزارت به بررسی عملکرد ارزیابان پرداخته و در صورت رخداد هرگونه خطا در فرایند ارزیابی، گروه کنترل کیفیت به صورت برخط نسبت به رفع آن تذکر می دهد.

لازم به ذکر است به منظور جلوگیری از هر نوع شائبه، تخصیص ارزیابان و داوطلبان به هر گروه ارزیابی، به صورت تصادفی خواهد بود.

همچنین در راستای ایجاد زمینه‌ای عادلانه، امن و غیرقابل دسترس در محیط آزمون و جلوگیری از مداخلات و شائبه هرگونه تخلف، فرایند ارزیابی در بستر نرم‌افزار و بصورت برخط انجام خواهد شد و پس از ارزیابی، دسترسی‌ها از سطح ارزیاب و حوزه ارزیابی، قطع خواهد شد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.