درباره لیله الهریر
29 بهمن 1402 - 23:38
شناسه : 68411
7

درباره لیله الهریر در معنای لغوی «الهریر» گفته اند: به زوزه سگ در شب های سرد زمستانی هریر گفته می­شود. به دلیل سر و صدای زیاد جنگجویان و تحت فشار قرارگرفتن معاویه­ ابن­ ابی­ سفیان و ترسیدن او از شدت درگیری و پیروزی سپاه عراق، هریر نام گرفته است؛ چرا که هریر به ناله سگ […]

نویسنده : ف.يوسفي
پ
پ

درباره لیله الهریر

در معنای لغوی «الهریر» گفته اند: به زوزه سگ در شب های سرد زمستانی هریر گفته می­شود.

به دلیل سر و صدای زیاد جنگجویان و تحت فشار قرارگرفتن معاویه­ ابن­ ابی­ سفیان و ترسیدن او از شدت درگیری و پیروزی سپاه عراق، هریر نام گرفته است؛ چرا که هریر به ناله سگ در سرمای سخت گویند.

لیلة الهریر، شب سختی در جنگ صفین بود که لشکر مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام و معاویه در آن شب به جنگ پرداختند و عده‌ بسیاری از دو طرف کشته شدند؛ به گفته نصر بن مزاحم عطار منقری در آن شب جز صدای چكاچک شمشیر كه در دل مردان، هول­‌انگیزتر از بانگ رعد و فرو­ ریختن هراس ­آور كوه­ها بود، صدایی به گوش نمی­‌رسید.

آن شب چندان جنگیدند كه نیزه ‌ها همه در هم شكست و در کمان­ها تیری نماند، سپس دست به شمشیر بردند؛

در این واقعه نبردی سهمگین روی داد که تا انتهای شب هم طول کشید و به این ترتیب، «یوم الهریر و لیلة الهریر» نامی شد که آن روز و شب سخت و طولانی را در تاریخ ماندگار کرد. درگیری­ها آن چنان شدید بود که نیروهای طرفین نتوانستند نماز بخوانند.

در لیلة الهریر, حضرت علی عليه­‌السلام ذوالفقار بدست و سوار بر اسب پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم شمشير مى‌­زد و به هر شمشيرى كه مى‌­زد، تکبیر مى­گفت و شجاعى را به خاك مى‌­افكند.

مقتولين به دست آن حضرت در آن شب، بيش از 500 نفر نقل شده است و تا صبح مشغول جنگ بودند؛ به گونه­‌اى كه ذوالفقار چند مرتبه خميده شد و آن بزرگوار با زانوى مبارك آن را راست نمودند. آن شب از همه جا ناله زخمی­ها به گوش می­رسد.

  • حضرت علی علیه­السلام در آن شب پس از حمد و ستایش خدا خطاب به سپاهیان خود گفت:

«أیها الناس! قد بلغ لکم الأمر و بعد و کم ما قد رأیتم و لم یبق منهم الا آخر نفس و ان الأمور اذا أقبلت اعتبر آخرها بأولها و قد صبر لکم القوم علی غیر دین حتی بلغنا منهم ما بلغنا و انا غاد علیهم بالغداة أحاکهم الی الله عزوجل»

(ای مردم، كار بر شما و بر دشمن بدین قرار رسیده كه بینید جز واپسین­دم دشمن باقی نمانده است، چون امور رخ دهد، پایان آن را می­‌توان از آغازش شناخت. آن قوم به مرادی جز دینداری در برابر شما ایستادگی و لجاجت به خرج دادند تا به دست ما بدین وضع دچارآمدند. من فردا صبحگاهان بر آنان می‌­تازم و در پیشگاه خدای عزوجل به داوریشان می ­کشانم» سپس برای پیروزی لشکر خود دعا کرد.

 

در آن شب اشعث بن قیس نیز به بیان خطبه پرداخت. اشعث با بیان عدم ترس از ادامه جنگ، ادامه جنگ را به صلاح اعراب ندانست و گفت:

«ای توده مسلمان، دیدید كه دیروز بر شما چه گذشت و چه اندازه از (دلیران) عرب نابود شدند؛ به خدا سوگند من بدین عمری كه به خواست خدا سپری كرده­‌ام، هرگز روزی چنین (صعب) ندیده بودم.

هان، حاضران به غایبان باز گویند:

به راستی اگر ما فردا از پیكار باز نایستیم، نسل عرب یكسره نیست و نابود می­شود و حرمت‌­هایی كه باید نگه داشته شود، جمله تباه می­گردد. به خدا سوگند من این سخنان را از روی هراس از مرگ نمی­‌گویم، لیكن من مردی كهنسالم و بر زنان و فرزندان پروا دارم كه اگر فردا همه نابود شویم، چه بر سر آنان خواهد آمد.»

معاویه از این سخنان اشعث تمجید کرده و وی را ستود؛ شامیان نیز چنین سخنانی را خطاب به کوفیان بر زبان راندند و مقدمات پیشنهاد عمرو عاص مبنی بر قرآن به سر نیزه­ها کردن و به دنبال آن جریان حکمیت فراهم شد. (وقعة صفین، ص۴۸۱(

روز هریر نیز مانند شب آن، با جنگ و خونریزی همراه بود. سپاهیان دوطرف به جنگ ادامه دادند؛ گزارش‌­ها حاکی از کسوف خورشید در این روز است.

با کسوف خورشید، جنگ کمی آرام گرفت؛ ولی پس از باز شدن، دوباره دو گروه به پیکار پرداختند و از طرفین بسیاری کشته شدند.

در این جنگ، بسیاری از صحابه پیغمبر صلی­الله­علیه­و­آله­و­سلم کشته شدند که برخی از منابع تعداد آن­ها را تا سیصد نفر برآورد می کنند.

از جمله کسانی که در صفین در رکاب امیرمؤمنان علی علیه­السلام در صفین به شهادت رسیدند:

عمار یاسر، خزیمة ذو الشهادتین، هاشم بن عتبه، (هاشم مرقال)، ابو فضاله انصاری از بدریون، سهیل بن عمرو الانصاری از بدریون، عبدالله بن بدیل و برادرش، عبدالله بن کعب مرادی، ابو عمره انصاری، ابو حازم البجلی، جندب بن زهیر العامری، محمد بن سلیمان، سعد بن الحارث، عبدالله بن ارقم، یعلی بن امیه و ….

 

 

 

ف.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.