حکایت مهمانانِ‌ علی‌علیه‌السلام
16 مهر 1402 - 11:32
شناسه : 64940
9

حکایت مهمانانِ‌ علی‌علیه‌السلام مردی با پسرش، به عنوان مهمان، بر علی – علیه‏‌السلام – وارد شدند. علی علیه‌السلام با اكرام و احترام بسیار، آنها را در صدر مجلس نشانید و خودش روبروی‏ آنها نشست. موقع صرف غذا رسید. غذا آوردند و صرف شد. بعد از غذا، قنبر غلام معروف علی علیه‌السلام، حوله‏‌ای و طشتی و […]

پ
پ

حکایت مهمانانِ‌ علی‌علیه‌السلام

مردی با پسرش، به عنوان مهمان، بر علی – علیه‏‌السلام – وارد شدند.
علی علیه‌السلام با اكرام و احترام بسیار، آنها را در صدر مجلس نشانید و خودش روبروی‏ آنها نشست. موقع صرف غذا رسید. غذا آوردند و صرف شد. بعد از غذا، قنبر غلام معروف علی علیه‌السلام، حوله‏‌ای و طشتی و ابریقی برای دست‌شوئی آورد. علی‏ علیه‌السلام، آنها را از دست قنبر گرفت و جلو رفت تا دست مهمان را بشوید. مهمان‏، خود را عقب كشید و گفت:
” مگر چنین چیزی ممكن است كه من دست‌هایم را بگیرم و شما بشوئید “.
علی علیه‌السلام فرمود: برادرِ تو، از سر تو است، از تو جدا نیست، می‏‌خواهد عهده‏‌دار خدمت تو بشود، در عوض خداوند به او پاداش خواهد داد، چرا می‏‌خواهی مانع كار ثوابی بشوی؟
” باز هم آن مرد امتناع كرد. آخر علی علیه‌السلام او را قسم داد كه من می‏‌خواهم به شرف خدمت برادر مؤمن نائل گردم، مانع كار من مشو “.
مهمان با حالت شرمندگی حاضر شد. علی علیه‌السلام فرمود: ” خواهش می‌‏كنم دست خود را درست و كامل بشویی، همان‌طوری كه اگر قنبر می‏‌خواست دستت را بشوید می‏‌شستی، خجالت و تعارف را كنار بگذار. ”
همین‌كه از شستن دست مهمان فارغ شد، به پسر برومند خود محمد بن حنفیه‏ گفت:
” دست پسر را تو بشوی. من كه پدر تو هستم دست پدر را شستم و تو دست پسر را بشوی. اگر پدرِ این پسر در اینجا نمی‏‌بود و تنها خود این پسر، مهمان ما بود، من خودم دستش را می‏‌شستم، اما خداوند دوست دارد آنجا كه‏
پدر و پسری هر دو حاضرند، بین آنها در احترامات فرق گذاشته شود “.
محمد به امر پدر برخاست و دست پسرِ مهمان را شست. امام عسكری -علیه‌السلام- وقتی‏ که این داستان را نقل كرد، فرمود:
” شیعه حقیقی باید این‌طور باشد.”

📔 بحارالانوار، جلد ۹، چاپ تبریز، صفحه ۵۹۸

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.