حکایت دختر خردسال امام حسین
31 مرداد 1402 - 7:52
شناسه : 63296
4

حکایت دختر خردسال امام حسین 🏴 پنجم صفر، سالروز شهادت جانسوز ریحانه الحسین، به نام مبارک حضرت رقیه(س) دردانه سه ساله حسین بن علی (ع) نام‌گذاری شده است. آشنایی کلی ➖حضرت رقیه(س) در روز سوم یا پنجم صفر سال ۶۱ ه ق در سفر اهل‌بیت به شهر شام از دنیا رفته است. ➖شاید نام‌گذاری روز […]

پ
پ

حکایت دختر خردسال امام حسین

20230822_064202

🏴 پنجم صفر، سالروز شهادت جانسوز ریحانه الحسین، به نام مبارک حضرت رقیه(س) دردانه سه ساله حسین بن علی (ع) نام‌گذاری شده است.

آشنایی کلی

➖حضرت رقیه(س) در روز سوم یا پنجم صفر سال ۶۱ ه ق در سفر اهل‌بیت به شهر شام از دنیا رفته است.

➖شاید نام‌گذاری روز سوم محرم به نام این دختر کوچک و با کرامت به این انگیزه بوده که در گرماگرم عزاداری دهه اول، از مظلومیت او یادی شود.

➖برخی منابع از رقیه با نام فاطمه کوچک اسم برده‌اند و چنین گزارش کرده‌اند: «هنگامی که چشم حضرت زینب(س) در کوفه به سر نازنین برادر که بر روی نیزه بود افتاد، فرمود: ‌ای برادرم! با این فاطمه‌ کوچک سخن بگو، زیرا نزدیک است دلش از شدّت‌ اندوه آب شود.»

حکایت دختر خردسال امام حسین در دمشق

در جریان واقعه عاشورا و اسرای اهل‌بیت امام حسین(علیه‌السّلام) در شام، برخی از مقاتل و منابع، درباره شهادت دختری خردسال از امام حسین(علیه‌السّلام) بدون ذکر نامی از او، در مدت اقامت اهل‌بیت در دمشق، گزارش کرده‌اند که قدیمی‌ترین گزارش مربوط به حسن بن علی طبری است.

🔻وی چنین نقل کرده است:

در حاویه آمد که زنان خاندان نبوت در حالت اسیری، حال مردانی را که در کربلا شهید شده بودند، بر پسران و دختران ایشان پوشیده می‌داشتند و هر کودکی را وعده‌ها می‌دادند که پدر تو به فلان سفر رفته است، باز می‌آید؛ تا ایشان را به خانه یزید آوردند. دخترکی بود چهارساله، شبی از خـواب بیدار شد و گفت: پدر من حسین کجاست؟ این ساعت او را بـه خـواب دیدم [که] سخت پریشان بود. زنان و کودکان، جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست. یزید خفته بود. از خواب بیدار شد و حال تفحص کرد. خبر بردند که حال چنین است. آن لعین در حال گفت که بروند و سر پدر او را بیاورند و در کنار او نهند. ملاعین سر بیاوردند و در کنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسید: این چیست؟ ملاعین [گفتند]: سر پدر تو است. آن دختر بترسید و فریاد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز، جان به حق تسلیم کرد.

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.