جملات قصار علامه حسن‌زاده آملی
13 اسفند 1401 - 19:07
شناسه : 58100
3

جملات قصار علامه حسن‌زاده آملی 🔸انسان بیدار همواره کشیک نفس می‌کشد و پاسبان حرم دل است و واردات و صادرات دهان خود را می‌پاید و دار هستی را کارخانه‌ای بزرگ می‌یابد که با عمّال بی‌شمار ” و ما یعلم جنود ربک الا هو ” دست هم گرفته در کارند تا انسان بسازند و از عالمی، […]

پ
پ

جملات قصار علامه حسن‌زاده آملی

iranbanou1903255tMmzQNF

🔸انسان بیدار همواره کشیک نفس می‌کشد و پاسبان حرم دل است و واردات و صادرات دهان خود را می‌پاید و دار هستی را کارخانه‌ای بزرگ می‌یابد که با عمّال بی‌شمار ” و ما یعلم جنود ربک الا هو ” دست هم گرفته در کارند تا انسان بسازند و از عالمی، تحویل به عالم دیگر دهند و می‌گوید که مروت نباشد که کفران شود و جبران نشود.

🔸اما در باب شیوه پسندیده سکوت، حق است که:

هر که را اسرار حق آموختند
مُهر کردند و دهانش دوختند

🔸هر که خاموش شد، گویا شد. هر که چشم سر بست بینا شد. هر که مراقب است سرور است. چه این که کلید نیکبختی در مشت اوست و نگین پیروزی در انگشت او.

🔸قیامت با توست نه در آخر طول زمانی. رسول‌الله (ص) به قیس ابن عاصم فرمود: ” ان مع الدنیا آخره “.

🔸از ماه شعبان که میقات شهر الله است، غسل توبه کن و لباس وفا و ولا از دل و جان محرم شو و از صمیم قلب لبیک گو و در خویشتن سفری کن و گرد کعبه عشق طواف کن که دستی از غیب برون آید و کاری بکند.

🔸در روز، مشغله و آمد و شد و اسباب انصراف انسان بسیار زیاد است، بخلاف شب که هنگام آرامش قوله سبحانه: ” انا سنلقی علیک قولا ثقیلا ان ناشئه الیل هی اشد و طئا و اقوم قیلا ان لک فی النهار سبحا طویلا”. لذا اذکار و اوراد و خلوت را در شب، تاثیری خاص است که در روز نیست، به خصوص در ثلث آخر لیل.

🔸اهل الله گفتند که هیچ نوع از انواع اذکار و عبادات در ترقی درجات و مقامات معنوی کلمه طیبه “لا اله الا الله” ندارد. از این روی رسول خدا (ص) فرمود: ” کل حسنه یعملها الرجل توزن یوم القیامه الا شهاده لا اله الا الله فانها لا توضع فی المیزان و وضعت السماوات و الارضون السبع و ما فیهن کان لا اله الا الله ارجح من ذلک” به پارسی این که: در روز رستاخیز هر کار نیک سنجیده شود جز گواهی دادن به لا اله الا الله که آن را در ترازو ننهند چه اگر در ترازو رود، آسمان‌ها و زمین‌های هفتگانه با وی برابری نکنند. کنایه از این که ثواب این کلمه را نهایت نبود و به شمار نیاید و هیچ چیز هم سنگ او نگردد.

🔸در این اوان که بحمدالله با ” لا اله الا الله” محشوری، خوش آن که با دوست، حشر علی الدوام دارد. حبیبا همت بلند دار و از کمال اخلاص:

دوست بگو دوست بگو دوست دوست
تا نگری هر چه بود اوست اوست

منبع : رساله شریف صراط سلوک
حضرت علامه حسن‌زاده آملی

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.