توجه به نعمت وجود امیرالمومنین علی علیهالسلام و نکاتی پیرامون انتخابات
🔸 و إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحيمٌ.
🔹 و اگر نعمتهای خدا را شماره کنید، هرگز نمیتوانید آنها را به شمار آورید یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
⬅️ سوره نحل، آیه ۱۸
———–
🔸 الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلاٰ تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاٰمَ دِيناً.
🔹 امروز نااميد شدهاند آنانكه كافر شدهاند از دين شما! پس بنابراين از آنها مترسيد و از من بترسيد! در امروز من دين شما را براى شما كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و پسنديدم و راضى شدم كه إسلام دين شما باشد.
⬅️ سوره مائده، آیه ۳
———–
🔸 إنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً.
🔹 ما امانت (تعهّد، تکلیف، و ولایت الهیّه) را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسیدند؛ امّا انسان آن را بر دوش کشید؛ او بسیار ظالم و جاهل بود، (چون قدر این مقام عظیم را نشناخت و به خود ستم کرد)!
⬅️ سوره احزاب، آیه ۷۲
———–
🔸 إنَّ اللَّهَ يَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلي أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَميعاً بَصيراً.
🔹 خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما میدهد! خداوند، شنوا و بیناست.
⬅️ سوره نساء، آیه ۵۸
———–
🔸 الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ.
🔹 همان کسانیکه سخنان را میشنوند و از نیکوترین آنها پیروی میکنند؛ آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.
⬅️ سوره زمر، آیه ۱۸
———–
🔸 ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ.
🔹 با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هرکسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایتیافتگان داناتر است.
⬅️ سوره نحل، آیه ۱۲۵
———–
🔸 أولئِكَ الَّذينَ هَدَى اللهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرى لِلْعالَمينَ.
🔹 آنها کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده؛ پس به هدایت آنان اقتدا کن! (و) بگو: «در برابر این (رسالت و تبلیغ)، پاداشی از شما نمیطلبم! این (رسالت)، چیزی جز یک یادآوری برای جهانیان نیست! (این وظیفه من است)»
⬅️ سوره انعام، آیه ۹۰
———–
🔸 قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ.
🔹 یکی از آن دو (دختر) گفت: «پدرم! او را استخدام کن، زیرا بهترین کسی را که میتوانی استخدام کنی آن کسی است که قویّ و امین باشد (و او همین مرد است)!»
⬅️ سوره قصص، آیه ۲۶
———–
🔸 قالَ اجْعَلْني عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفيظٌ عَليمٌ.
🔹 (یوسف) گفت: «مرا سرپرست خزائن سرزمین (مصر) قرار ده، که نگهدارنده و آگاهم!»
⬅️ سوره یوسف، آیه ۵۵
———–
🔸 و لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَکَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ.
🔹 هرگز نیکی و بدی یکسان نیست بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است!
⬅️ سوره فصلت، آیه ۳۴
———–
🔸 عنه عليهالسلام ـ مِن خُطبَتِهِ الشِّقْشِقِيَّةِ ـ : و طَفِقتُ أرتَئي بَينَ أن أصُولَ بِيَدٍ جَذّاءَ، أو أصبِرَ على طَخْيَةٍ (ظُلمَةٍ) عَمياءَ ··· فَرَأيتُ أنّْ الصَّبرَ على هاتا أحجى، فَصَبَرتُ و في العَينِ قَذىً، و في الحَلقِ شَجا··· فَصَبَرتُ على طُولِ المُدَّةِ، و شِدَّةِ المِحنَةِ.
🔹 امام على عليهالسلام ـ در خطبه شقشقيه ـ فرمود: و با خود انديشيدم كه آيا با دست تنها حمله كنم يا آن كه بر شرّ اين تيرگى شكيبا باشم … ديدم كه شكيبايى در اين جا خردمندانهتر است. پس، صبورى كردم در حالى كه گويا در چشمانم خاشاك و در گلويم استخوانى است … و بر اين مدت دراز و اين محنت سخت صبر كردم.
———–
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
« إنّما الأئمّةُ قُوّامُ اللّه ِ على خَلْقِهِ، و عُرَفاؤهُ على عِبادِهِ، و لا يَدْخُلُ الجنّةَ إلاّ مَنْ عَرَفَهُمْ و عَرَفُوهُ، و لا يَدْخُلُ النّارَ إلاّ مَنْ أنْكَرَهُمْ و أنْكَروهُ »
🔹 همانا امامان از جانب خدا تدبيركننده كار مردمانند و كارگزاران او بر بندگانش. به بهشت در نمىآيد مگر كسى كه آنان را بشناسد و آنها نيز او را، و به دوزخ وارد نمىشود مگر كسى كه ايشان را انكار كند و ايشان نيز او را نشناسند و نپذيرند.
———–
📜 بخشی از خطبه ۱۶۶ نهجالبلاغه؛ نتیجه رها کردن حق.
———–
🔸 عبدالسّلام بن صالح هروی روایت میکند که امام رضا علیهالسلام فرمود:
« رَحِمَ اللهُ عَبداً أحیی أمرَنا؛ فَقُلتُ لَه: وَ کَیفَ یُحیی أمرُکُم؟ قَال: یَتَعَلَّم عُلُومَنا وَ یُعَلِّمُها النَّاسَ، فَإنَّ النَّاسَ لَو عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونَا »
🔹 خدا رحمت کند بندهای را که امر ما را زنده مینماید. عبدالسّلام میگوید: من گفتم: چگونه امر شما را زنده نماید؟ فرمود: علوم ما را فرا بگیرد و آنها را به مردم بیاموزد که اگر مردم، محاسن و زیبائیهای کلام ما را بدانند از ما پیروی میکنند.
———–
📜 نامه ۵ نهجالبلاغه؛ سوء استفاده نکردن از پست و مقام.
———–
🔸 امام صادق (علیهالسلام) به نقل از رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآله) فرمودند:
« مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم. »
🔹 کسی که صبح کند و اهمیتی به کارهای مسلمانان ندهد او از آنان نیست و کسی که صدای مردی بشنود که فریاد کمکخواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست.
———–
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
« اِضرِبُوا بعضَ الرأيِ ببعضٍ يَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ »
🔹 رايزنى كنيد تا انديشه درست متولّد شود.
———–
📜 خطبه ۱۴۱ نهجالبلاغه؛ نهی از شنیدن غیبت
———–
🔹 در جریان جنگ خونین جمل، مردى دچار حیرت شده بود؛ چرا که میدید شخصیتهاى برجسته عالم اسلام، مانند طلحه و زبیر و عایشه که به نص قرآن یکى از امهات مؤمنان است در مقابل على علیهالسلام قرار گرفته و با او سر جنگ و ستیز دارند.
از این رو این مرد متحیر به محضر امیرمؤمنان علیهالسلام شتافت و عرض کرد:
« ایمکن ان یجتمع زبیر و طلحة و عائشة على باطل؟»
آیا ممکن است زبیر و طلحه و عایشه بر باطل اجتماع کنند؟
🔸 حضرت در جواب وى فرمود:
« انک لملبوس علیک؛ ان الحق و الباطل لا یعرفان باقدار الرجال، اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله »؛
امر بر تو مشتبه شده است؛ حق و باطل با قدر و منزلت اشخاص شناخته نمیشوند. حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى و باطل را بشناس تا اهل آن را بشناسى.
———–
📜 بخشی از نامه ۴۵ نهجالبلاغه؛ الگوى زهد و سادهزیستى.
ثبت دیدگاه