تلنگر | چرا خداوند امر به عقل می‌کند
13 اردیبهشت 1402 - 21:16
شناسه : 60121
5

چرا خداوند امر به عقل می‌کند یک داستان… یک تلنگر شیخی در منبر گفت: ای مردم اگر عمل نیک ندارید و زیاد گناه کرده‌اید، برای رفتن به بهشت، یک راه دارید و آن این که کافری مسلمان کنید. دو چوپان عوام چون این سخن شنیدند، به بیابان رفته و کمین کردند تا یک مسیحی پیدا […]

پ
پ

چرا خداوند امر به عقل می‌کند

یک داستان… یک تلنگر

شیخی در منبر گفت: ای مردم اگر عمل نیک ندارید و زیاد گناه کرده‌اید، برای رفتن به بهشت، یک راه دارید و آن این که کافری مسلمان کنید.
دو چوپان عوام چون این سخن شنیدند، به بیابان رفته و کمین کردند تا یک مسیحی پیدا کنند. ناگهان مردی مسیحی دیدند از بیابان می‌گذشت. از پشت صخره بیرون پریدند و مسیحی را بر روی زمین خوابانده و چاقو در حلقوم گذاشتند، گفتند زود مسلمان شو.

مسیحی که چاقو در گلوی خود دید گفت: چشم. امر کنید. گلوی مسیحی را رها کردند از زمین برخواست. نصاری (مسیحی) پرسید، حال چه گویم و چه کنم مسلمان شوم؟ بگویید تا به دین شما در آیم.
این دو مسلمان، همدیگر را نگاه کردند و از هم پرسیدند، راست می‌گوید، ما چگونه مسلمان شدیم، چه گوییم انجام دهد تا مسلمان شود؟؟ شرمشان شد و او را رها کردند.

*  آری، بسیاری از ما هم، چنین مسلمان شده‌ایم. اگر نادانانی چون من در دین اظهارنظر نمی‌کردند و دین دست عاقلان بود، الان هیچ اختلافی در دین و این همه فرقه نبود.

دکتر شریعتی نقل می‌کند، روزی حدیثی با معنی در مجلسی خواندم، آخر مجلس کسی آمد و گفت، دکتر معنی حدیثی که خواندید این نیست. پرسیدم پس کدام است؟ گفت: من نمی‌دانم ولی می‌دانم این نیست که گفتید!! گفتم وقتی شما چیزی نمی‌دانید بنده یک چیزی فعلا دانسته‌ام زحمت بکشید و گوش کنید.

خداوند در قرآن، در تعریف صفات مومنان می‌فرماید:
“والذین اذا یتلو علیهم آیاتنا لم یخروا علیها صما و عمیانا”
مومنان کسانی هستند که آن‌گاه که آیات ما بر آنان خوانده می‌شود، لال و کور، بر روی آیات ما نمی‌افتند (بدون تعقل هر حرفی را نمی‌پذیرند، در آن تدبر می‌کنند و تعقل می‌نمایند)

چرا خداوند امر به عقل می‌کند چون دین از روی عقل اگر باشد به راحتی از دست نمی‌رود.

ا.یوسفی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.