برای اینکه جیب سلبریتیها را پر کنید، بکشید بالا!
داوود طالقانی میگوید: اینفلوئنسرها و سلبریتیها سرباز و پیاده نظام سرمایهداری هستند. آنان امیال سرمایه را ارضا میکنند.
به گزارش خبرگزاری فارس ـ گروه اندیشه: «سلام رفقا. خیلیهاتون از من پرسیده بودین مانتوهامو از کجا میخرم من از مزون ناهید جون خرید میکنم. لینکشو گذاشتم پایین صفحه «بکشید بالا». جملاتی از این دست برای ما تکراری و ملالآور شده است؛ بس که اینفلوئنسرهای اینستاگرام برای کسب درآمد تبلیغات میگیرند و به مبتذلترین شکل ممکن آن را اجرا میکنند. اینفلوئنسر به فرد اثرگذار میگویند و اینفلوئنسینگ معادل اثرگذاری است. در پدیدهای که آن را اینفلوئنسینگ سلبریتیها مینامیم سرمایهگذاران و دلالان دیجیتال از طریق افراد اثرگذار به بازاریابی میپردازند. البته گفتنی است که اینفلوئنسرها صرفاً شامل سلبریتیها نیست و «کمدینها»، «بلاگرها» و «میکروسلبریتیها» هم در اینفلوئنسینگ دخیلاند.
فرهنگ شهرت کاری میکند شخص برای پول دست به هرکاری بزند
اینفلوئنسرها به هر دلیلی محل توجه هستند و چیزی که اهمیت دارد اثرگذاری است. صاحبان کالاهای تولیدی، مغازهداران، مشاغل خدماتی و مانند اینها که به دنبال مشتری هستند و میخواهند جنس و سرویس خود را بفروشند به سراغ اینفلوئنسرها میروند و درخواست تبلیغ میکنند تا با استفاده از سرمایه اجتماعی آنها فروشگاه اینترنتی خود را در معرض دیده شدن قرار بدهند.
برای سفارشدهندگان تبلیغ چندان تفاوتی ندارد که چه تبلیغی را به چه بلاگری میدهند؛ معمولاً آنچه دستمایه شوخی و طعنه و خنده هم میشود، همین عدم تناسبهاست. در اینجا میتوان نگاهی اخلاقی داشت و اینفلوئنسرها را به بیاخلاقی متهم کرد. آنان دروغ میگویند، یعنی از چیزهایی که استفاده نکردهاند به عنوان امر مطلوب حمایت میکنند و برای پول و کسب درآمد حاضرند هر ابتذالی را بپذیرند. با این حال نقد اخلاقی در اینجا کمکی به فهم تبلیغات و پدیده اینفلوئنسینگ نمیکند.
شما بخشی از این کتاب را میخوانید
نباید اینفلوئنسرها را دست کم گرفت
ابتدا باید پذیرفت که اینفلوئنسرها اثرگذارند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت. آنها نیز بخشی از پازل فرهنگ شهرت هستند، اما قرار نیست به این راحتی با آنها کنار بیاییم یا بیخیال نقدشان شویم. اینفلوئنسرها توانایی این را دارند که موضوعی را به ترند تبدیل کنند یا لوگویی را برند کنند. اینفلوئنسرها یکی از بازیگران اصلی برجستهسازی مسائل اجتماعی در رسانههای اجتماعی هستند. ضمن اینکه نباید سرمایه اجتماعی آنان یا همان دنبال کنندگانشان را دست کم گرفت.
اینفلوئنسرها سرباز و پیاده نظام سرمایهداری هستند
دنبالکنندگان اینفلوئنسرها به شدت اثرپذیرند و متاسفانه در برخی مواقع به صورت انفعالی عمل میکنند. در یک نگاه جهانشمول اینفلوئنسرها سرباز و پیاده نظام سرمایهداری هستند. آنان بندگان مشتاق میل هستند و جز به ارضای امیال فکر نمیکنند. طرفداران و هواداران آنان نیز در این میلورزی دخیل اند و اینفلوئنسینگ یک میل ورزی دسته جمعی است و همین جاست که نقد اقتصاد سیاسی اینفلوئنسرها مطرح میشود. امیالی که در این پدیده ارضا میشوند نه امیال فرد اینفلوئنسر یا میل مخاطب بلکه میل سرمایه است، همان دستور و سفارشی که تبلیغ را ممکن میکنند و ما آن را در قالب «بکشید بالا» نظاره میکنیم.
پایان پیام/
ثبت دیدگاه